سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 8, 2025
10:45 یکشنبه، 18ام خردادماه 1404
کد خبر: 194170

آیا نینتندو سوییچ ۲ ساده تعمیر می‌شود؟

منبع: زومیت

بررسی iFixit میزان تعمیرپذیری کنسول جدید نینتندو سوییچ ۲ را مشخص کرد.
iFixit پس از بررسی کامل، کنسول نینتندو سوییچ ۲ را از نظر تعمیرپذیری در شرایط بسیار دشوارتری نسبت‌به مدل قبلی ارزیابی کرد و نمره‌ی ۳ از ۱۰ را به آن اختصاص داد.

نمره‌ی تعمیرپذیری نسل قبلی نینتندو سوییچ اخیراً و به‌صورت بازنگری‌شده با توجه به استانداردهای ۲۰۲۵، از ۸ به ۴ از ۱۰ کاهش یافته بود؛ اما طراحی بسته و برخی انتخاب‌های سخت‌افزاری باعث شده‌اند که سوییچ ۲ تعمیرناپذیرتر از نسل گذشته باشد.

یکی از مشکلات اصلی، باتری‌ای است که همانند مدل قبلی با چسب بسیار قوی در جای خود ثابت شده و جداسازی‌اش را بسیار طاقت‌فرسا می‌کند. ماژول‌های حافظه‌ی فلش و پورت USB-C مستقیماً به برد اصلی لحیم شده‌اند که تعمیر یا تعویض‌شان را پیچیده می‌کند.

نینتندو همچنان از پیچ‌های سه‌شاخه‌ای استفاده می‌کند که برای سال‌ها استاندارد دستگاه‌های این شرکت بوده‌اند. در سوییچ ۲، بسیاری از این پیچ‌ها پشت برچسب‌هایی قرار دارند که هنگام بازکردن دستگاه آسیب می‌بینند.

نینتندو هیچ قطعه‌ی یدکی یا دفترچه‌ی راهنمای رسمی‌ای برای تعمیر مدل قبلی ارائه نکرد و تاکنون نیز برای سوییچ ۲ چنین پشتیبانی‌ای در نظر نگرفته است. بنابراین کاربران و تعمیرکاران تنها به قطعات متفرقه و ابزارهای خاص متکی خواهند بود.

بخش‌هایی مانند جک هدفون، اسپیکرها، میکروفون، اسلات microSD و فن خنک‌کننده، نسبتاً ساده‌تر باز می‌شوند. دکمه‌ها روی بردهای جداگانه لحیم شده‌اند که جدا کردنشان را آسان‌تر می‌کند.

مشکل دیگر، ماژول کارت‌خوان بازی است که در سوییچ و سوییچ اولد به‌صورت ماژولار طراحی شده بود؛ اما اکنون مانند مدل سوییچ لایت، به‌طور مستقیم به برد اصلی لحیم شده و تعویضش پیچیده‌تر است. iFixit کشف کرد که در سوییچ ۲ از سه نوع مختلف خمیر حرارتی استفاده شده؛ این ماده در مدل‌های قبلی به مرور سخت می‌شد و بازده خنک‌سازی را کاهش می‌داد.

جوی‌کان‌های جدید سوییچ ۲ سخت‌تر باز می‌شوند. امکان تعویض آسان این ماژول‌ها وجود ندارد. در مجموع، گزارش iFixit نشان می‌دهد که نینتندو برخلاف برخی شرکت‌های دیگر، هنوز علاقه‌ای به پشتیبانی از تعمیرات خانگی یا آسان‌سازی دسترسی به قطعات داخلی ندارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.