هوش مصنوعی

June 8, 2025
16:44 یکشنبه، 18ام خردادماه 1404
کد خبر: 194249

رشد خیره‌کننده Perplexity در ماه گذشته

منبع: دیجیاتو

مدیرعامل Perplexity می‌گوید این موتور جستجوی هوش مصنوعی در مسیر رسیدن به یک میلیارد جستجو در هفته است.

مدیرعامل Perplexity در اجلاس فناوری بلومبرگ اعلام کرد که این موتور جستجوی هوش مصنوعی در ماه مه 780 میلیون درخواست را پردازش کرده و با رشد ماهانه بیش از 20 درصدی، در مسیر رسیدن به یک میلیارد جستجو در هفته است. وی همچنین فلسفه ساخت مرورگر جدید «Comet» را یک «سیستم‌عامل شناختی» برای تغییر بنیادین تعامل انسان با اینترنت توصیف کرد.

براساس گزارش تک‌کرانچ، «آراویند سرینیواس» (Aravind Srinivas)، مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی Perplexity، در کنفرانس فناوری بلومبرگ آماری خیره‌کننده از رشد این پلتفرم ارائه داد. به گفته وی، این موتور جستجوی هوشمند در ماه مه (اردیبهشت و خرداد) 780 میلیون درخواست (Query) را از کاربران خود دریافت کرده است و با نرخ رشد ماهانه بیش از 20 درصد، به‌سرعت درحال گسترش است.

سرینیواس با اشاره به این روند صعودی گفت: «اگر بتوانیم این نرخ رشد را حفظ کنیم، ظرف یک سال به انجام حدود یک میلیارد جستجو در هفته خواهیم رسید. این پیشرفت فوق‌العاده است، چرا که ما در روز اول فعالیت خود در سال 2022 تنها 3 هزار جستجو در روز داشتیم و اکنون این رقم به 30 میلیون جستجو در روز رسیده است.»

رشد صعودی میزان درخواست کاربران از Perplexity
مدیرعامل پرپلکسیتی تأکید کرد که بخش بزرگی از امیدواری این شرکت برای تداوم این رشد، به مرورگر جدیدشان با نام Comet بستگی دارد. او توضیح داد که هدف از ساخت Comet، تغییر نقش هوش مصنوعی از یک «پاسخ‌دهنده» به یک «اقدام‌کننده» است.

«آراویند سرینیواس»، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت هوش مصنوعی Perplexity

به عقیده سرینیواس، دستیابی به این هدف نیازمند بازنگری کامل در مفهوم مرورگر و ایجاد یک سیستم هیبریدی است که محاسبات را به‌صورت یکپارچه بین دستگاه کاربر (کلاینت) و سرور تقسیم کند. او Comet را نه یک مرورگر دیگر در میان انبوه مرورگرها، بلکه یک سیستم‌عامل شناختی توصیف کرد:

«این سیستم همیشه و همه‌جا، برای کار و زندگی، در کنار شما خواهد بود و مرور وب را برایتان انجام می‌دهد. ما دیگر در اینترنت صرفاً «مرور» نمی‌کنیم، بلکه در آن «زندگی» می‌کنیم. یک هوش مصنوعی فعال و شخصی‌سازی‌شده باید همراه شما زندگی کند و به همین دلیل است که ما به یک مرورگر کاملاً جدید نیاز داریم.»

سرینیواس همچنین به بخش تجاری این پروژه اشاره کرد و توضیح داد که یکی از دلایل اصلی ساخت یک مرورگر اختصاصی، امکان ردیابی فعالیت کاربران فراتر از اپلیکیشن پرپلکسیتی است. این قابلیت به شرکت اجازه می‌دهد تا براساس داده‌های کاربران، تبلیغات ویژه (Premium Ads) بفروشد؛ مدلی که به گفته او، بسیار شبیه به راهی است که گوگل برای تبدیل‌شدن به غول تبلیغاتی امروز طی کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.