رسانه‌های اجتماعی

June 10, 2025
11:36 سه شنبه، 20ام خردادماه 1404
کد خبر: 194517

از سند تسهیم درآمد محتوا چه می‌دانید؟

منبع: ایسنا

به تأکید مسئولان با توسعه فضای مجازی در سال‌های گذشته، ارتقای حوزه اقتصادی تولید محتوا برای ارائه دهندگان شبکه آورده مالی داشته است که با ابلاغ سند تصویب سیاست‌ها و الزامات تعرفه‌گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا، مردم یا تولیدکنندگان محتوا شریک درآمد حاصل بازدیدشان در فضای مجازی می‌شوند.

فعالیت‌های اقتصادی در هر زیست بومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و در صورتی که مدل و نظام اقتصادی مناسبی برای آن طراحی شود، رشد و توسعه زیست بوم را به دنبال دارد.

در نود و هشتمین جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی که دو سال پیش برگزار شد، سند سیاست‌ها و الزامات تعرفه‌گذاری ترافیک شبکه و سهیم شدن درآمد محتوا که پیش از این در جلسات کارشناسی متعدد و با حضور اعضای حقیقی، حقوقی و خبرگان این حوزه در بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً به تصویب اعضای شورای‌ عالی فضای مجازی رسید.

به موجب این سند تولیدکنندگان محتوا از قبیل کاربران فعال در سکوها و شبکه‌های اجتماعی، تولیدکنندگان محتواهای تخصصی و حرفه‌ای و همچنین رسانه‌های اجتماعی کوچک و محلی در درآمد حاصل از فروش ترافیک سهیم خواهند شد.

ارتقای حوزه اقتصادی تولید محتوا برای ارایه دهندگان شبکه آورده مالی داشت که با تصویب این سند، مردم نیز در آن سهیم شده و در واقع تولیدکنندگان محتوا شریک درآمد حاصل از بازدیدشان در فضای مجازی خواهند بود.

پس از برگزاری جلسات متعدد حسین دلیریان- سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی- از ابلاغ سند تسهیم درآمد محتوا خبر داد که به واسطه آن را برای پرداخت‌های مالی به تولیدکنندگان محتوای بومی تقویت می‌کند تا پرداخت‌های بهتری داشته باشند.

نحوه شراکت مردم در درآمد حاصل از فروش ترافیک تولید محتوا چگونه است؟

به گفته مسئولان فردی که استاد دانشگاه یا آشپز است، با بارگذاری محتوای خود در میزان درآمد حاصل از ترافیک مصرفی که سایر کاربران با بازدید از آن محتوا صرف می کنند، شریک خواهد شد؛ در واقع تأکید شده است که ذی نفع این سند در اولویت نخست مردم هستند.

در نهایت پس از بررسی در جلسات متعدد کارشناسی در کمیته‌های تخصصی و کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور، این سند به منظور تمهید اقتصاد محتوا به عنوان یکی از مهم ترین لوازم توسعه زیست بوم محتوای فضای مجازی و ایجاد جهش در تولید محتوای بومی و شایسته مصرف تصویب شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.