هوش مصنوعی

June 10, 2025
13:59 سه شنبه، 20ام خردادماه 1404
کد خبر: 194560

جای خالی هوش مصنوعی و گجت‌های سلامت در نمایشگاه ایران هلث

منبع: مهر

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در مورد نمایشگاه ایران هلث گفت: جای هوش مصنوعی، گجت‌های سلامت و صنعت پیشگیری در این رویداد خالی است.

به گزارش وبدا، حسین کرمانپور درباره نقش وزارت بهداشت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت گفت: حوزه سلامت زاده وزارت بهداشت است، حتی اگر وزارت صنعت یا معاونت علمی فناوری هم وارد این حوزه شوند، اصل ماجرا به وزارت بهداشت بازمی‌گردد.

وی درباره حضور امسال وزارت بهداشت در نمایشگاه ایران‌ هلث گفت: امسال به صورت تمرینی در نمایشگاه حضور داریم، با این امید که سال آینده با کمک شرکت‌های دانش‌بنیانی که حرفی برای گفتن دارند، ایران ‌هلث را به همان اعتبار و جایگاهی که در دهه ۷۰ و ۸۰ داشت، بازگردانیم؛ دوره‌ای که این رویداد در سطح داخلی و بین‌المللی معتبر بود.

کرمانپور با اشاره به چالش‌های موجود افزود: طبیعتاً تأمین هزینه‌ها برای شرکت‌های خصوصی، به‌ویژه دانش‌بنیان‌ها، دشوار است. دولت باید وارد عمل شود و حمایت کند تا این شرکت‌ها بتوانند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و صنعت سلامت به‌ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته رشد کند.

وی گفت: حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، اپلیکیشن‌های سلامت و متدولوژی‌های جدید مطرح هستند اما در این نمایشگاه شاهدیم که تمرکز اصلی همچنان بر درمان است و مجموعه‌هایی که به موضوع پیشگیری پرداخته باشند در نمایشگاه به چشم نمی‌خورد در حالی که این حوزه در ایران و منطقه بکر و قابل توسعه است.

جای اشتراک دانش و تحقیقات در ایران هلث خالی است

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین به خلاهای موجود در حوزه تولید دانش اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات دیگری که در بازدید از غرفه‌ها به چشم می‌آید این است که اثری از حضور دانشگاه‌ها ندیدیم. غرفه‌ای وجود نداشت که دانشگاهی اعلام کند دانشجو می‌پذیرد یا گروه‌های تحقیقاتی دستاوردهای خود را ارائه دهند. در حال حاضر، تمرکز بیشتر بر تجهیزات پزشکی است و جای اشتراک دانش و تحقیقات خالی است.

وی افزود: باید به سمتی برویم که ایران هلث به یک رویداد جامع در حوزه سلامت تبدیل شود؛ رویدادی که علاوه بر دارو و تجهیزات پزشکی، حوزه‌های هوش مصنوعی و گجت‌های سلامت را هم پوشش دهد. در این نمایشگاه جای ویژه‌ای برای گجت‌های سلامت وجود ندارد؛ محصولاتی مثل ساعت‌های هوشمند پزشکی، تسترهای قند خون اتوماتیک و ابزارهای کمک بینایی که امروز در دنیا رایج‌ هستند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تأکید کرد: باید روحیه ورود به مبادلات سلامت را ایجاد کنیم؛ چرخه‌ای که در آن هم صادرات و هم واردات دانش، تجهیزات و فناوری وجود داشته باشد زیرا معتقدیم به هر میزان حتی اگر صادرات هم داشته باشیم اما فضای دانشی و انتقال آن به داخل و خارج از کشور وجود نداشته باشد، پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

به گفته کرمانپور، وزیر بهداشت هم بر توسعه دیپلماسی سلامت و تعاملات بین المللی تاکید دارد و یکی از بسترهای شکل‌گیری دیپلماسی سلامت، همکاری های مشترک در صادرات و انتقال دانش تجهیزات پزشکی، دارو است.

وی همچنین درباره چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: برخی از شرکت‌ها ایده‌های خوبی دارند اما امکان عملیاتی کردن آن را ندارند. ایده باید به پدیده و محصول تبدیل و در سطح بازار دیده شود. دولت می‌تواند در مرحله پدیده و محصول شدن، با حمایت‌های مالی، ارزی و بین‌المللی به این شرکت‌ها کمک کند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به موانع صادرات، خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل نداشتن استانداردهای بین‌المللی، مثل CE اروپا، نمی‌توانند محصولات خود را صادر کنند. کالاها تولید می‌شود اما کشورهایی مثل عراق نمی‌توانند به راحتی از آن‌ها خرید کنند یا ترجیح می‌دهند کالاها را با برند کشورهای دیگر خریداری کنند در حالیکه که برخی محصولات در ایران تولید شده اما با نامی دیگر عرضه می‌شود؛ در نتیجه دولت باید در این زمینه حمایت‌های لازم را فراهم کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.