بازی

فناوری اطلاعات

June 10, 2025
14:02 سه شنبه، 20ام خردادماه 1404
کد خبر: 194561

اپل از ابزارهایی برای توسعه‌دهندگان بازی رونمایی کرد

منبع: دیجیاتو

این ابزارها به تولید بازی‌های حرفه‌ای‌تر برای پلتفرم مک اپل کمک می‌کنند.

اپل در کنفرانس WWDC 2025 ابزارهای متال ۴ و Game Porting Toolkit 3 را معرفی کرد که باعث می‌شوند بازی‌ها در پلتفرم‌های این شرکت واضح‌تر، نرخ فریم سریع‌تر و رهگیری پرتو بهبودیافته با مصرف منابع کمتر اجرا شوند.

به گزارش اپل اینسایدر، هرچند اپل مدت‌ زیادی از کنفرانس اخیر خود را به بازی‌ها و ابزارهای گیمینگ اختصاص نداد، جزئیات بیشتری درباره APIهای بازی به‌روزشده این شرکت به گوش می‌رسد؛ برای مثال، ابزارهای متال ۴ و Game Porting Toolkit 3 به‌روزرسانی‌هایی دریافت کرده‌اند که توسعه و اجرای بازی‌ها را آسان‌تر می‌کنند.

قابلیت‌های متال ۴ و Game Porting Toolkit 3
متال 4 (Metal 4) یک API است که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد رابط‌های گرافیکی پیچیده یا بازی‌هایی با استفاده از پردازش‌های سطح پایین و کم‌مصرفِ شتاب گرفته توسط سخت‌افزار تولید کنند. همچنین Game Porting Toolkit 3 ابزاری است که امکان تست و انتقال بازی‌ها از پلتفرم‌های توسعه خارجی به پلتفرم‌های اپل را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند. هریک از این APIها به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند بازی‌هایی با عملکرد بهتر بسازند یا به‌راحتی بازی‌هایشان را از پلتفرم ویندوز به مک پورت کنند.

به‌روزرسانی ابزار Game Porting Toolkit 3 برای کمک به توسعه‌دهندگان به‌منظور درک بهتر نحوه اجرای بازی‌هایشان باتوجه‌به ابزارهای مختلف تمرکز دارد؛ برای مثال، ابزار Metal Performance Hud اکنون امکان شخصی‌سازی دارد. همچنین قابلیت نمایش اطلاعات روی صفحه به توسعه‌دهنده کمک می‌کند تصمیمات بهتری برای بهینه‌سازی بگیرد.

توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند با استفاده از قابلیت Mac Remote Developer Tools for Windows در چارچوب کاری فعلی خود بازی‌های مک را روی سیستم مک راه دور بسازند.

علاوه‌براین، Game Porting Toolkit 3 از بافرهای پراکنده (Sparse Buffers)، بافت‌های پراکنده (Sparse Textures)، نمایش عملکرد برای بازی‌های ویندوز و پشتیبانی آزمایشی از ابزارهای جدید MetalFX پشتیبانی می‌کند.

همچنین ابزار متال ۴ چندین ویژگی جدید دارد که این API را ساده‌ کرده و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند با مصرف منابع کمتر، به‌راحتی به عملکرد بهینه روی تراشه‌های سیلیکون اپل برسند. پشتیبانی از یادگیری ماشینی نیز به آن افزوده شده و پشتیبانی بومی از تنسورها در خود API و زبان سایه‌زنی (Shading Language) نیز یافت می‌شود.

در ادامه، سیستم‌های MetalFX دو قابلیت جدید درون‌یابی فریم (Frame Interpolation) و کاهش نویز (Denoising) را نیز دریافت کرده‌اند که به اجرای روان‌تر بازی‌ها با کیفیت گرافیکی بالاتر کمک می‌کنند. همچنین قابلیت Denoising در MetalFX امکان رهگیری پرتو و مسیر (Ray Tracing و Path Tracing) را لحظه‌ای در بازی‌های پیشرفته فراهم می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.