درآمد تبلیغاتی تولیدکنندگان محتوا از شرکتهای رسانهای پیشی میگیرد
تحقیقات جدیدی از WPP Media که گزارش آن را گاردین منتشر کرده است میگوید محتوای پلتفرمهایی همچون یوتیوب، تیکتاک و اینستاگرام در سال جاری میلادی (۲۰۲۵) بیشتر از محتوای شرکتهای سنتی حوزه رسانه درآمد کسب میکنند؛ تغییری که از یک «تحول بزرگ فرهنگی» در جهان رسانه حکایت دارد.
این تجزیهتحلیل نشان میدهد که محتوای تولید شده توسط تولیدکنندگان مستقل محتوا از جمله ویدیوها، پادکستها و پستهای ، در سال جاری درآمد بیشتری نسبت به فعالان حرفهای این عرصه از جمله شبکههای تلویزیونی، سینماها و شرکتهای خبری خواهد داشت.
تغییر عادت کاربران و تحول فرهنگی
این گزارش در حالی به یک تغییر مهم در حرکت مخارج تبلیغاتی اشاره میکند که تغییر عادت محتوا و رسانه کاربران باعث افزایش چشمگیر درآمد تولیدکنندگان مستقل محتوایی شده است.
شرکت WPP Media طبق برآورد خود انتظار دارد که درآمد تولیدکنندگان محتوا از طریق تبلیغات، قراردادهای برندینگ و اسپانسری امسال ۲۰ درصد افزایش یابد. براساس این روند رشد انتظار میرود که درآمد این بخش تا سال ۲۰۳۰ به بیش از دو برابر یعنی مبلغ ۳۷۶.۶ میلیارد دلار برسد.
در سال ۲۰۲۵ کاربران برای اولین بار از فعالان حرفهای پیشی میگیرند
طبق تحقیقات WPP Media، سال ۲۰۲۵ به نقطه عطفی در صنعت رسانه و تبلیغات تبدیل خواهد شد. این شرکت در تجزیهتحلیل خود تصریح میکند که «برای اولین در سال ۲۰۲۵، بیش از نیمی از درآمد تبلیغات محتوایی مربوط به پلتفرمها و محتوای کاربر محور خواهد بود تا محتوایی که به صورت حرفهای تولید شده است.»
مرز میان متخصصان و آماتورها کمرنگ شده است
گفتنی است که با وجود تاکید این تحقیقات بر پیشی گرفتن فعالان مستقلی که در برآورد رسمی به عنوان آماتورهای بازار محتوایی در نظر گرفته میشوند، در عمل مرز میان محتوای تولید شده توسط کاربران با تولیدات حرفهای کمرنگ شده است. بسیاری از فعالان مستقل محتوایی در حال حاضر با کیفیت بسیار بالایی به تولید محتوای میپردازند و WPP Media معترف است که آنها در بسیاری از موارد ممکن است با رسانههای سنتی همکاری کرده و در هم آمیخته شوند.
با این حال این یافتهها نشانگر تغییر سریع رسانه جهانی با حرکت کاربران به سمت پلتفرمهای دیجیتالی از طریق گوشیهای هوشمند است. این گزارش تصریح میکند که تحول مذکور «تاثیر شگرفی» بر رسانه جهانی میگذارد.
گزارش WPP Media تصریح میکند: «اگرچه تولیکنندگان مستقل معمولا به کانالهای رسانه حرفه ای به عنوان منبع محتوای خود اتکا میکنند، اما رویکرد و دیدگاههای منحصربهفرد آنها به این معنا است که ذائقه رسانهای هر فرد بیش از پیش در حال شخصیسازی شدن است و احتمالا بر یک موضوع یا نقطهنظر خاص تمرکز دارد.»
این گزارش در ادامه اشاره میکند که این دسته از مخاطبها معمولا تصمیمات خود درمورد خرید را نیز به «سیستمهای باور و دیدگاهها» گره میزنند؛ مسالهای که در دورههای پیشین کمتر شاهد آن بودیم و پیامهای برندینگ معمولا در محتوای حرفهای با اتکا به حقیقت و فضایی قانونمندتر نمود پیدا میکردند.
یوتیوب در قلب این تحول فرهنگی است
گاردین میگوید چهرههای مطرح این صنعت در تلویزیون، جهن پادکستها و رسانه میگویند یوتیوب در قلب تحولات مذکور است و این پلتفرم که درآمد تبلیغاتی محتوا را با کاربران خود تقسیم میکند، بیشترین سهم را از خروج سرمایه تبلیغات از رسانههای سنتی دارد. این تغییر باعث شده تا حتی رسانههای سنتی نیز بیش از پیش برای بارگذاری محتوای خود در این پلتفرم احساس فشار کنند.
این تغییر همچنین باعث شده تا رسانههای سنتی که به درآمد تبلیغاتی وابسته هستند برای حفظ درآمد خود به جدال بپردازند و همچنین هزینههای دیگر خود را کاهش دهند. به گفته گاردین، ITV در انگلستان تغییرات بزرگی را در طرح تلویزیون روزانه خود رقم زده است و بسیاری از فرصتهای شغلی در معرض خطر قرار گرفتهاند.
همچنین Channel 4 نیز از طرحهاهی بحثبرانگیزی برای ساخت یک استودیو داخلی خبر داده تا منابع درآمدی جدیدی را پیدا کند. این رسانه در تلاش برای جذب مخاطبان جوان، تمرکز ویژهای بر انتشار محتوای خود در تیکتاک و یوتیوب دارد.
تحول بزرگ فرهنگی
داگلاس مککیب، مدیرعامل شرکت بازاریابی Enders Analysis در لندن، میگوید تغییر ذائقه رسانهای کاربران به سمت پلتفرمهای آنلاین نشانگر یک «تغییر بزرگ فرهنگی در یک دوره کوتاه زمانی است.»
او میگوید: «درآمد تبلیغاتی نیز از این الگو پیروی کرده است و با کاهش ترافیک ارجاعی [از جستجوی آنلاین]، بخش روزنامهنگاری نیز جدال مهمی را پیش روی خود دارد. رسانه باید فواید روشها و ماموریتهای خود را با وضوح کامل اطلاعرسانی کند.»
یکی دیگر از نشانههای تغییر را نیز میتوان در سهم شرکتهای فناوری از درآمد تبلیغاتی سال گذشته جستجو کرد. گاردین میگوید تنها پنج شرکت یعنی گوگل، متا، بایتدنس (مالک تیکتاک)، آمازون و علیبابا (غول تجارت الکترونیک چین)، در سال گذشته ۵۴ درصد از درآمد تبلیغاتی جهان را به خود اختصاص دادند.