تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 11, 2025
14:08 چهارشنبه، 21ام خردادماه 1404
کد خبر: 194635

مدیرعامل دیجی‌کالا: گردش مالی بخش بومی و محلی ما ۵۰۰ میلیارد تومان است

به گفته مدیرعامل دیجی‌کالا، این پلتفرم به‌جای ماهی دادن به کسب‌وکارهای بومی، امکان ماهی‌گیری را برای آن‌ها فراهم کرده است.
در سال‌های اخیر، با توسعه زیرساخت‌های اینترنت و گسترش تجارت دیجیتال، این امکان برای ساکنان مناطق محروم و دورافتاده فراهم شده است تا نه‌تنها مانند ساکنان شهرهای بزرگ به گستره‌ای از محصولات دسترسی داشته باشند، بلکه بتوانند محصولات بومی خود را نیز به سراسر کشور عرضه کرده و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

رشد این روند به‌گونه‌ای بوده است که سال گذشته، در بخش بومی و محلی دیجی‌کالا، بیش از ۱۰ هزار نفر فعالیت داشتند و توانستند بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان فروش ثبت کنند.

حدود هشت سال است که دیجی‌کالا در راستای توانمندسازی روستاها و مناطق دورافتاده، بخش بومی‌محلی را راه‌اندازی کرده است. مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا، در گفت‌وگو با زومیت درباره این امکان برای کسب‌وکارهای بومی می‌گوید:

دیجی‌کالا در راستای مسئولیت اجتماعی خود، به‌جای ماهی دادن به کسب‌وکارهای بومی، امکان ماهی‌گیری را برای آن‌ها فراهم کرده است. حدود هشت سال است که بخش بومی‌محلی دیجی‌کالا راه‌اندازی شده و سال‌به‌سال بزرگ‌تر شده است. این بخش برای حمایت از کسانی ایجاد شد که توان تولید دارند، اما به دلیل زندگی در مناطق محروم و روستایی، امکان عرضه محصولاتشان به سراسر کشور را نداشتند. دیجی‌کالا این امکان را فراهم کرده تا این افراد، نه‌تنها کسب‌وکار خود را داشته باشند بلکه به یک کسب‌وکار پایدار برسند.
– مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا

مدیرعامل دیجی‌کالا: سال گذشته، در بخش بومی و محلی دیجی‌کالا بیش از ۱۰ هزار نفر فعالیت داشتند و توانستند بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان فروش را ثبت کنند.

او همچنین به این نکته اشاره می‌کند که دولت برای ایجاد یک شغل، باید حدود دو میلیارد تومان هزینه کند و پایدار نگه‌داشتن آن نیز بسیار دشوار است. طباطبایی می‌گوید: «در میان افرادی که در مناطق روستایی فعالیت می‌کنند، گاهی استعدادهای قابل توجهی وجود دارد. فراهم‌کردن بستر مناسب برای این افراد، کار بسیار ارزشمندی به حساب می‌آید. سال گذشته، ما در یک رویداد خانمی را از یک روستای دورافتاده‌ی طبس معرفی کردیم که توانسته بود با استفاده از لاین بومی‌محلی دیجی‌کالا، برای ۶۰ نفر اشتغال‌زایی کند.»

به گفته‌ی مدیرعامل دیجی‌کالا، در سال گذشته، بیش از ۱۰ هزار نفر در بخش بومی و محلی این پلتفرم فعالیت داشتند و موفق شدند بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان فروش ثبت کنند.

پلتفرم‌هایی مانند دیجی‌کالا که بر اساس تجارت دیجیتال طراحی شده‌اند، نه‌تنها امکان لازم را برای کسب‌وکارهای بومی فراهم کرده‌اند، بلکه دسترسی به محصولات را در سراسر کشور آسان‌تر کرده‌اند. طباطبایی در این باره توضیح می‌دهد:

ماهیت کسب‌وکارهایی مانند دیجی‌کالا این است که امکانات موجود در تهران و شهرهای بزرگ را در سراسر کشور توزیع کنند. در سال ۱۴۰۰ که من در اسنپ بودم، برای نوروز آن سال به همراه سعید و حمید محمدی (بنیان‌گذاران دیجی‌کالا) و مجید حسینی‌نژاد (بنیان‌گذار علی‌بابا) به چابهار رفتیم. آنجا خانم و آقایی، برادران محمدی را شناختند و گفتند که با استفاده از دیجی‌کالا توانسته‌اند تمام وسایل مورد نیاز برای طراحی منزل شخصی‌شان را تهیه کنند. آن‌ها خیلی خوشحال بودند که همانند ساکنان تهران، به کالاهای دلخواهشان دسترسی دارند. این مسئله واقعاً ارزشمند است.
– مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا

چندی پیش نیز، رویا قربان‌نژاد اصل، از عشایر روستای آتش‌کده استان فارس، در روز جهانی ارتباطات و در مراسم افتتاح طرح‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفته بود که با گسترش اینترنت و زیرساخت‌ها، افراد این روستا توانسته‌اند محصولات و توانمندی‌های خود را در سطح شبکه‌های اجتماعی معرفی کنند.

روستای آتش‌کده یک روستای تاریخی و باستانی است و کاخ اردشیر بابکان در آن قرار دارد؛ به گفته او، افراد تا پیش از توسعه‌ی زیرساخت‌ها اطلاعات زیادی درباره‌ی آن نداشتند. قربان‌نژاد در این زمینه گفت: «این فرصت برای ما فراهم شد که از سبک زندگی و تولیداتمان در صفحات مختلف، محتوا تولید کنیم. افرادی که محتوای ما را می‌دیدند دوست داشتند این سبک زندگی را تجربه کنند و به مرور، گردشگری در این روستا افزایش پیدا کند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.