اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 13, 2025
13:06 جمعه، 23ام خردادماه 1404
کد خبر: 194721

نفوذ ۶۸ درصدی اینترنت در جهان؛ سبک زندگی یا «تنهایی دیجیتال»

منبع: زومیت

امروزه، سبک زندگی دیجیتال نه‌تنها باعت رشد اقتصاد شده است، بلکه جنبه‌های مختلف زندگی، از جمله روابط انسانی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
در سال‌های اخیر، رشد سریع استفاده از اینترنت باعث شکل‌گیری سبک زندگی دیجیتال (Digital Lifestyle) شده است. این سبک زندگی توانسته است ۱۵.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را به اقتصاد دیجیتال اختصاص دهد. با این حال، این روند چهره‌ای دیگر نیز دارد: زمانی که کاربران عمق روابط انسانی خود را به شبکه‌های اجتماعی کاهش می‌دهند و به تعبیر کارشناسان درگیر «تنهایی دیجیتال» می‌شوند. در ایران نیز با گسترش اینترنت و حضور پررنگ شبکه‌های اجتماعی، سبک زندگی روزمره و الگوهای ارتباطی دستخوش تغییرات چشم‌گیری شده‌اند.

بر اساس گزارش Digital 2024 Global Overview، تعداد کاربران جهانی اینترنت در سال ۲۰۲۴ حدود ۵.۵ میلیارد نفر برآورد شده که معادل ۶۸ درصد از جمعیت کره زمین است. به‌طور میانگین، کاربران جهانی روزانه بیش از ۶ ساعت و ۳۰ دقیقه را در اینترنت وقت می‌گذرانند که حدود سه ساعت آن به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها اختصاص دارد.

در ایران نیز طبق همین گزارش، تا ژانویه ۲۰۲۵ حدود ۷۳.۲ میلیون نفر کاربر اینترنت هستند که معادل ۷۹.۶ درصد از کل جمعیت کشور است.

سبک زندگی دیجیتال در ایران
در ایران نیز سبک زندگی دیجیتال با سرعتی بالا در حال گسترش است. بر اساس نظرسنجی ایسپا در پاییز ۱۴۰۳، دانشجویان ایرانی به‌طور متوسط روزانه حدود ۴ ساعت را در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها سپری می‌کنند. این روند نه‌تنها در میان جوانان، بلکه در اقشار مختلف جامعه مشاهده می‌شود و نشان‌دهنده تغییری اساسی در الگوهای ارتباط، سرگرمی و کسب‌وکار است.

شبکه‌های اجتماعی در ایران نه‌تنها ابزاری برای سرگرمی هستند، بلکه به بستری برای کارآفرینی و تجارت الکترونیک تبدیل شده‌اند. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها از اینستاگرام و تلگرام برای بازاریابی و فروش محصولات خود استفاده می‌کنند. بر اساس آمار موجود سهم خرده‌فروشی آنلاین در ایران با رشد قابل توجهی به ۶ درصد رسیده است.

طبق گزارش بانک جهانی، اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۵.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل داده و انتظار می‌رود تا پایان دهه جاری، این سهم به بیش از ۲۵ درصد برسد. در ایران نیز، بر اساس اعلام وزارت ارتباطات، سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۲ حدود ۷.۹ درصد بوده و دولت چهاردهم هدف‌گذاری کرده است این رقم را به ۱۰ درصد افزایش دهد.

۶۰ درصد از جوانان علائم اعتیاد به اینترنت را دارند
امروزه، سبک زندگی دیجیتال نه‌تنها به‌عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی عمل می‌کند، بلکه جنبه‌های مختلف زندگی، از جمله روابط انسانی و شیوه‌های سرگرمی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

آنتونی گیدنز (Anthony Giddens)، جامعه شناس انگلیسی در مورد سبک زندگی دیجیتال می‌گوید: «سبک زندگی در دنیای مدرن نوعی انتخاب آگاهانه و بازتابی از هویت فردی است. کاربران اینترنت با تولید و اشتراک محتوا، حضور در شبکه‌های اجتماعی و ساختن «هویت دیجیتال»، نه‌تنها از فناوری بهره می‌برند، بلکه با آن خود را تعریف و ابراز می‌کنند.»

از طرفی دیگر شری ترکل (Sherry Turkle)، جامعه شناس آمریکایی معتقد است که هرچند تکنولوژی، به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی، به افراد امکان می‌دهند که در ارتباط باشند، اما در عین حال موجب انزوا و کاهش عمق روابط انسانی می‌شود. او به‌نوعی به «تنهایی دیجیتال» اشاره دارد که به دلیل ارتباطات سطحی آنلاین ممکن است به وجود آید.

مطالعات نشان می‌دهند بسیاری از کاربران، به‌ویژه جوانان، دچار نوعی وابستگی به اینترنت شده‌اند. مرکز CITA آمریکا در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد که بیش از ۳۵ درصد مردم این کشور به اینترنت اعتیاد دارند و ۶۰ درصد از جوانان با علائم اعتیاد دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در ایران، اگرچه آمار رسمی و ملی در این زمینه در دست نیست، اما نتایج پژوهشی در سال ۱۴۰۲ بر روی ۲۱۰ دانشجو نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد آن‌ها دچار اعتیاد متوسط و حدود ۵ درصد مبتلا به اعتیاد شدید به اینترنت هستند.

دیوید گرینفیلد (David Greenfield)، روان‌پزشک و بنیان‌گذار مرکز CITA، می‌گوید: «فناوری‌های دیجیتال به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربران را هرچه بیشتر درگیر نگه دارند.»

او معتقد است اعتیاد به اینترنت تنها به مدت‌زمان استفاده محدود نمی‌شود، بلکه اثرات آن بر روابط انسانی، خواب، بهره‌وری و سلامت روان اهمیت بیشتری دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.