تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 15, 2025
13:01 یکشنبه، 25ام خردادماه 1404
کد خبر: 194847

جاجیگا: مبالغ رزرو کاربران را به دلیل شرایط بحرانی بر می‌گردانیم

منبع: پیوست

پلتفرم گردشگری جاجیگا اعلام کرد، مبالغ رزروهایی که به دلیل شرایط بحرانی اخیر لغو شده‌اند را بطور کامل برمی‌گرداند.

پلتفرم‌های گردشگری آنلاین با توجه به شرایط بحرانی کشور و به درخواست کاربران مجبور به کنسل کردن رزروهای کاربران خود شده‌اند، در حالی که شرایط فعلی کشور مصداق بارز شرایط اضطرار و قانون فورس‌ماژور است، اما تا کنون هیچ ابلاغی از جانب متولی مربوطه یعنی وزارت گردشگری صادر نشده است.

در صنعت گردشگری، قانون فورس ماژور (قوه قاهره) به شرایطی اشاره دارد که در اثر وقوع حوادث غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل اجتناب، قراردادهای گردشگری قابل اجرا نیستند. این شرایط معمولاً شامل بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان، و همچنین اتفاقات ناشی از اقدامات انسانی مانند جنگ و بیماری‌های همه‌گیر می‌شود. در این موارد، طرفین قرارداد ممکن است از مسئولیت‌های خود در قبال اجرای قرارداد معاف شوند، اما این امر بستگی به شرایط قرارداد و قوانین حاکم دارد.

حالا با توجه به شرایط ویژه و بحرانی در سطح کشور، از صبح روز جمعه ۲۳ خرداد بسیاری از کاربران اقدام به کنسلی رزرو اقامتگاه‌های خود در سطح کشور کرده‌اند.

بابک سهرابی مدیرعامل جاجیگا در این باره به پیوست می‌گوید: از صبح روز جمعه ۲۳ خرداد پس از به وجود آمدن شرایط بحرانی در کشور کاربران زیادی رزروهایشان را لغو کرده‌اند. عودت مبالغ رزرو لغو شده در حالت عادی طبق مقررات کنسلی اقامتگاه‌ها انجام می‌شود اما شرایط این روزها مصداق بارز قانون شرایط اضطراری (فورس ماژور) است.

طبق گفته سهرابی اما تا کنون هیچ ابلاغی از جانب متولی مربوطه یعنی وزارت گردشگری صادر نشده است و کاربران نگران و بلاتکلیف شده‌اند.

او راجع به راهکار جاجیگا در این باره می‌گوید: با توجه به حجم تماس‌ها و پیگیری ها تصمیم گرفتیم از ظهر امروز راسا عودت مبالغ رزروهای جاری لغو شده را طبق قانون «فورس ماژور» و بدون کسر هیچ مبلغی به مهمان ها شروع کنیم.اما بدیهی است که این اقدام می‌تواند تبعات منفی از جانب میزبان‌ها برای جاجیگا ایجاد کند، در نتیجه بهتر است که متولیان مربوطه به فکر رفع این مشکل باشند و وظایف قانونی خود را در این رابطه انجام دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.