تبلت

تلفن همراه

June 15, 2025
14:12 یکشنبه، 25ام خردادماه 1404
کد خبر: 194874

چرا روند نزدیک‌کردن تجربه آیپد به مک تا این حد طولانی شده است؟

منبع: دیجیاتو

فدریگی می‌گوید آیپد به‌عنوان دستگاهی لمس‌محور نیازمند واکنش آنی است و تازمانی‌که استفاده از کیبورد و ترک‌پد رایج نشد، ارائه قابلیت‌های مشابه مک ممکن نبوده.

«کریگ فدریگی»، معاون بخش نرم‌افزار اپل، در مصاحبه جدیدی دلایل تأخیر در تبدیل آیپد به دستگاهی شبیه به مک را شرح داده است. البته با iPadOS 26 که این هفته معرفی شد؛ این موضوع بالاخره تحقق یافت.

اپل در iPadOS 26، بزرگ‌ترین به‌روزرسانی تاریخ آ‌یپد را ارائه کرده؛ سیستمی که این دستگاه را بیش از هر زمان دیگری به مک نزدیک می‌کند. با معرفی قابلیت پنجره‌بندی کامل، نوار منو و مدیریت بهتر برنامه‌ها، حالا آیپد در تجربه کاربری شباهت زیادی به مک دارد.

با‌این‌حال، سؤالی که برای بسیاری مطرح شده این است که چرا با وجود استفاده آیپد از چیپ‌های سری M اپل از سال 2021، چنین قابلیت‌هایی تا به امروز در دسترس قرار نگرفته بود؟ «کریگ فدریگی»، معاون ارشد بخش نرم‌افزار اپل، در مصاحبه‌ای با Arstechnica به این پرسش پاسخ داده است.

او توضیح می‌دهد که آیپد همچنان یک دستگاه لمسی است و باید فوراً به لمس کاربر واکنش نشان دهد. به گفته فدریگی:

«باید از این اصل شروع کنیم که آیپد یک دستگاه لمس‌محور با تعامل مستقیم است. این یک الزام است که اگر شما صفحه را لمس کرده باشید و شروع به حرکت چیزی کنید، دستگاه باید فوراً پاسخ بدهد. درغیراین صورت، کل مدل تعامل کاربر با دستگاه زیر سؤال می‌رود.»

تغییر در نحوه استفاده کاربران از آیپد
فدریگی همچنین به تغییرات در نحوه استفاده کاربران از آیپد در سال‌های گذشته اشاره می‌کند:

«با گذشت زمان، آیپد قدرتمندتر شده، صفحه‌نمایش‌ها بزرگ‌تر شده‌اند و شیوه استفاده کاربران هم به‌گونه‌ای تغییر کرده که تعداد بیشتری از افراد از ترک‌پد و کیبورد استفاده می‌کنند. به‌نوعی همه‌چیز هم‌راستا شده؛ جایی که بسیاری از کارهایی که معمولاً روی مک انجام می‌دادید، برای اولین بار روی آیپد هم امکان‌پذیر شدند، آن هم بدون اینکه قرارداد بنیادین آیپد نقض شود.»

در نهایت، وقتی از فدریگی پرسیده شد که چرا آیپدهای قدیمی‌تر حالا از پنجره‌بندی کامل پشتیبانی می‌کنند، در حالی که قبلاً حتی Stage Manager برای آن‌ها عرضه نشده بود، او این‌گونه پاسخ داد:

«ما سیستم پنجره‌بندی را از نو طراحی کرده‌ایم و همچنین نحوه مدیریت پردازش‌های پس‌زمینه و وظایف پس‌زمینه را بازطراحی کردیم. این امر به ما چنین امکانی داد که بتوانیم نسبت به زمان معرفی Stage Manager، عملکرد بهتری از دستگاه‌های دیگر بگیریم.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.