هوش مصنوعی

June 16, 2025
14:11 دوشنبه، 26ام خردادماه 1404
کد خبر: 194938

ردیت بدون سود به هوش مصنوعی گوگل کمک می‌کند

منبع: زومیت

ویژگی AI Overview گوگل هرچند به دیده‌شدن ردیت کمک زیادی کرده، اما در نهایت به سود این شبکه‌ی اجتماعی تمام نمی‌شود.
ردیت که سال گذشته وارد بازار بورس شد، اکنون برای جذب آگهی‌دهنده و رسیدن به سود تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد. در همین شرایط، ردیت در نتایج جست‌وجوی گوگل جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است؛ به‌خصوص با معرفی ویژگی جدید AI Overview (خلاصه‌سازی هوشمند نتایج در بالای صفحه‌ی جست‌وجو).

بر اساس آمار شرکت تحلیلی Semrush، ردیت دومین وب‌سایتی است که بیشترین ارجاع را در AI Overview-های گوگل دارد: «کاربران کوئورا و ردیت معمولاً پرسش‌ها و پاسخ‌هایی در زمینه‌های خاص مطرح می‌کنند که در جای دیگری یافت نمی‌شود؛ در نتیجه، آن‌ها را به منبعی غنی برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های خاص در سیستم‌های هوش مصنوعی تبدیل کرده است.»

جایگاه ردیت در نتایج جست‌وجوی هوش مصنوعی، احتمالاً بی‌ارتباط با همکاری مالی ردیت و گوگل نیست. در سال ۲۰۲۴، گوگل قراردادی به ارزش حدود ۶۰ میلیون دلار با ردیت امضا کرد که بر اساس آن، امکان استفاده از محتوای این پلتفرم برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی فراهم شد. گوگل در زمان امضای توافق اعلام کرد هدفش «نمایش بهتر و غنی‌تر محتوای ردیت» در نتایج جست‌وجو است.

همکاری گوگل و ردیت به افزایش ترافیک ردیت در سال گذشته کمک کرد؛ امری که می‌تواند تبلیغ‌دهندگان بیشتری را جذب کند؛ اما بخش قابل‌توجهی از این بازدیدها از سوی کاربرانی انجام می‌شود که حساب کاربری در ردیت ندارند و اغلب از طریق جست‌وجوی گوگل وارد سایت می‌شوند.

تحلیلگران مؤسسه Redburn در گزارش ماه مارس (اسفند و فروردین) رشد ترافیک را «سوءتعبیرشده» توصیف کرد: «رشد شتاب‌گرفته‌ی کاربران عمدتاً ناشی از ورودشان بدون حساب از طریق گوگل است. این دسته از کاربران ارزش چندانی برای پلتفرم ندارند چون معمولاً تنها به‌دنبال یافتن پاسخ پرسش خود هستند و زمان زیادی در ردیت نمی‌گذرانند.»

ویژگی AI Overview گوگل هرچند بارها به ردیت ارجاع می‌دهد، اما با ارائه‌ی پاسخ به‌صورت زبان طبیعی در بالای صفحه، بسیاری از کاربران را از کلیک روی لینک اصلی بی‌نیاز می‌کند؛ یعنی حتی اگر ردیت دیده شود، لزوماً ترافیک واقعی و ارزشمندی از آن به دست نمی‌آید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.