لبه تکنولوژی

June 16, 2025
15:26 دوشنبه، 26ام خردادماه 1404
کد خبر: 194952

آیا واقعا یک خودرو تمام‌برقی به اندازه سه خودرو هیبریدی آلودگی تولید می‌کند؟

منبع: زومیت

برخی می‌گویند خودروهای برقی آن‌قدرها که تصور می‌شود پاک نیستند؛ پاسخ این سؤال چیست؟
آکیو تویودا رییس هیئت‌مدیره‌ی تویوتا، مدعی شده است که ۹ میلیون خودروی تمام‌برقی به‌اندازه‌ی ۲۷ میلیون هیبریدی کربن منتشر می‌کنند. او همچنین هشدار داد که تولید انبوه این خودروها در ژاپن، به‌دلیل وابستگی به برق حاصل از سوخت‌های فسیلی، خود باعث افزایش آلایندگی می‌شود. این دیدگاه، بازتاب استراتژی چندمسیره‌ی تویوتا برای کاهش آلایندگی از طریق ترکیب فناوری‌های مختلف مانند خودروهای هیبریدی، سلول‌های سوختی و برقی است.

بااین حال، تحقیقات معتبر خلاف ادعای آکیو تویودا را نشان می‌دهند. دانشگاه تسینگ‌هوا در چین ثابت کرد که خودروهای برقی حتی در کشوری با شبکه‌ی برق مبتنی‌بر زغال‌سنگ، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد دی‌اکسیدکربن کمتری نسبت به مدل‌های بنزینی منتشر می‌کنند. داده‌های مرکز فناوری خودروی چین نیز نشان می‌دهد که آلایندگی چرخه‌ی عمر خودروهای برقی حدود ۱۱۸ گرم در هر کیلومتر است، درحالی‌که این عدد برای خودروهای بنزینی به ۱۶۳ گرم می‌رسد.

از منظر جهانی نیز مطالعه‌ای در مجله Nature نشان داد که خودروهای برقی در بیش از ۹۵ درصد مناطق جهان، کم‌آلاینده‌ترین گزینه‌ی حمل‌ونقل هستند. اگرچه انتشار آلاینده‌ها در فرایند تولید این خودروها بیشتری است، اما پس از طی حدود ۳۱ تا ۴۵ هزار کیلومتر، این میزان جبران می‌شود و در ادامه‌ی عمر خودرو نیز به‌مراتب کمتر از هیبریدی‌ها یا بنزینی‌ها خواهد بود. این یافته‌ها را مؤسساتی مانند MIT و EPA نیز تأیید کرده‌اند.

به‌نوشته‌ی ITHome، اگرچه خودروهای هیبریدی به‌عنوان فناوری میان‌نسلی مزایایی دارند، اما عملکرد واقعی آن‌ها بسیار متغیر است. هیبریدهای معمولی بُرد محدودی در حالت برقی دارند و هیبریدهای شارژی (PHEV) نیز در بسیاری از مواقع به‌درستی شارژ نمی‌شوند. همین موضوع باعث شد در عمل میزان آلایندگی آن‌ها بیش از مقدار اعلام‌شده باشد و مزیتشان نسبت به خودروهای برقی کاهش یابد.

با وجود شک و تردیدهایی که مقامات تویوتا ابراز می‌کنند، این شرکت سرمایه‌گذاری بزرگی در توسعه‌ی خودروهای برقی در چین انجام داده است. به‌طور همزمان، فناوری باتری نیز در مسیر پاک‌تر شدن حرکت می‌کند و ترکیبات جدیدی مثل LFP و LMFP باعث کاهش چشمگیر آلایندگی تولید باتری شده‌اند. با افزایش سهم انرژی‌های پاک در شبکه‌های برق جهانی، خودروهای برقی نه‌تنها جایگاه خود را تثبیت کرده‌اند، بلکه در مسیر تبدیل‌شدن به اصلی‌ترین راهکار حمل‌ونقل بدون کربن قرار دارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.