آیا واقعا یک خودرو تمامبرقی به اندازه سه خودرو هیبریدی آلودگی تولید میکند؟
برخی میگویند خودروهای برقی آنقدرها که تصور میشود پاک نیستند؛ پاسخ این سؤال چیست؟
آکیو تویودا رییس هیئتمدیرهی تویوتا، مدعی شده است که ۹ میلیون خودروی تمامبرقی بهاندازهی ۲۷ میلیون هیبریدی کربن منتشر میکنند. او همچنین هشدار داد که تولید انبوه این خودروها در ژاپن، بهدلیل وابستگی به برق حاصل از سوختهای فسیلی، خود باعث افزایش آلایندگی میشود. این دیدگاه، بازتاب استراتژی چندمسیرهی تویوتا برای کاهش آلایندگی از طریق ترکیب فناوریهای مختلف مانند خودروهای هیبریدی، سلولهای سوختی و برقی است.
بااین حال، تحقیقات معتبر خلاف ادعای آکیو تویودا را نشان میدهند. دانشگاه تسینگهوا در چین ثابت کرد که خودروهای برقی حتی در کشوری با شبکهی برق مبتنیبر زغالسنگ، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد دیاکسیدکربن کمتری نسبت به مدلهای بنزینی منتشر میکنند. دادههای مرکز فناوری خودروی چین نیز نشان میدهد که آلایندگی چرخهی عمر خودروهای برقی حدود ۱۱۸ گرم در هر کیلومتر است، درحالیکه این عدد برای خودروهای بنزینی به ۱۶۳ گرم میرسد.
از منظر جهانی نیز مطالعهای در مجله Nature نشان داد که خودروهای برقی در بیش از ۹۵ درصد مناطق جهان، کمآلایندهترین گزینهی حملونقل هستند. اگرچه انتشار آلایندهها در فرایند تولید این خودروها بیشتری است، اما پس از طی حدود ۳۱ تا ۴۵ هزار کیلومتر، این میزان جبران میشود و در ادامهی عمر خودرو نیز بهمراتب کمتر از هیبریدیها یا بنزینیها خواهد بود. این یافتهها را مؤسساتی مانند MIT و EPA نیز تأیید کردهاند.
بهنوشتهی ITHome، اگرچه خودروهای هیبریدی بهعنوان فناوری میاننسلی مزایایی دارند، اما عملکرد واقعی آنها بسیار متغیر است. هیبریدهای معمولی بُرد محدودی در حالت برقی دارند و هیبریدهای شارژی (PHEV) نیز در بسیاری از مواقع بهدرستی شارژ نمیشوند. همین موضوع باعث شد در عمل میزان آلایندگی آنها بیش از مقدار اعلامشده باشد و مزیتشان نسبت به خودروهای برقی کاهش یابد.
با وجود شک و تردیدهایی که مقامات تویوتا ابراز میکنند، این شرکت سرمایهگذاری بزرگی در توسعهی خودروهای برقی در چین انجام داده است. بهطور همزمان، فناوری باتری نیز در مسیر پاکتر شدن حرکت میکند و ترکیبات جدیدی مثل LFP و LMFP باعث کاهش چشمگیر آلایندگی تولید باتری شدهاند. با افزایش سهم انرژیهای پاک در شبکههای برق جهانی، خودروهای برقی نهتنها جایگاه خود را تثبیت کردهاند، بلکه در مسیر تبدیلشدن به اصلیترین راهکار حملونقل بدون کربن قرار دارند.