اپلیکیشن

تلفن همراه

June 16, 2025
15:36 دوشنبه، 26ام خردادماه 1404
کد خبر: 194955

چطور در شرایط بحران با اختلال GPS کنار بیاییم؟

بسیاری از کسب‌وکارها خدمات خود را بر بستر موقعیت‌یابی جغرافیایی ارائه می‌دهند، اما در شرایط بحرانی، دستیابی دقیق به موقعیت مکانی از طریق GPS با اختلال جدی مواجه می‌شود یا عملاً غیرممکن است؛ موضوعی که در مواقع جنگی یا بحران‌های امنیتی شدت می‌گیرد و آثار آن به‌طور مستقیم بر عملکرد سرویس‌های آنلاین وابسته به مکان‌یابی تأثیر می‌گذارد. در این شرایط چه راهکاری مقابلمان است؟

پس از حمله تجاوزکارانه اسرائیل به ایران در ۲۳ خرداد، اختلال در سیستم موقعیت‌یابی جهانی به‌ویژه کاربران و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را درگیر کرده است. جابه‌جایی نادرست موقعیت‌ها، افزایش لغو سفرها و سردرگمی مسافران و رانندگان، از جمله پیامدهای این اختلال به شمار می‌رود.

مدیرعامل نشان پیش‌تر در گفت‌وگویی با پیوست یادآور شده بود که در سطح جهانی، اختلال در سرویس‌های GPS در شرایط بحرانی و امنیتی پدیده‌ای رایج است. بنابراین، کسب‌وکارهایی که به سرویس‌های مکانی وابسته‌اند باید برای چنین اختلال‌هایی آمادگی داشته باشند.

در شرایط فعلی که بسیاری از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به مسیریاب‌ها وابسته‌اند و بدون آن‌ها مسیر را نمی‌یابند، آگاهی از راهکارهای عملی برای کاهش مشکلاتی مانند جابه‌جایی موقعیت‌ها یا افزایش لغو سفرها، هم برای مسافران و هم برای رانندگان ضروری است.

راهکارهای پیشنهادی برای مسافران
در وهله اول و بلافاصله پس از اینکه درخواست سفر شما توسط رانندگان تایید شد، با راننده تماس بگیرید و موقعیت دقیق خود را توضیح دهید چون ممکن است با جابجایی لوکیشن راننده استرس بگیرد و به سرعت سفر شما را کنسل کند.

اگر در زمانی که آدرس می‌دهید به خوبی به منطقه شناخت ندارید، از نشانه‌های محلی مانند مغازه‌ها یا ساختمان‌های معروف استفاده کنید.

راننده هم می‌تواند مثل شما به خوبی به منطقه تسلط نداشته باشد، پس ضمن حفظ آرامش و خونسردی، با درک متقابل به راننده نیز فرصت بیشتری بدهید. مسلما به نفع مسافران هم نیست که سفرشان کنسل شود.

آدرس دقیق خود را به صورت متن در چت برنامه وارد کنید.

اگر فیلترشکن شما وصل نمی‌شود از طریق پیام‌رسان‌های داخلی در صورتی که لوکیشن شما را دقیق شناسایی می‌کنند، موقعیت خود را با راننده به اشتراک بگذارید.

در میدان‌ها، ایستگاه‌های مترو یا مراکز شناخته شده توقف کنید تا راننده راحت‌تر شما را پیدا کند.

به عنوان کاربر نیز مسیریاب‌های استاندارد ایرانی مثل بلد و نشان را دانلود کرده و نقشه آفلاین شهرهایی که در آنها رفت و آمد دارید را فعال کنید تا در صورت قطعی GPS، مسیرها را از دست ندهید.

اگر راننده به دلیل مشکل GPS سفر را لغو کرد و مشکل جابه‌جایی لوکیشن اجازه نداد که بتوانید به راحتی تاکسی اینترنتی بگیرید. از طریق تماس تلفنی با تاکسی اینترنتی خود اقدام به رزرو کنید. اسنپ و تپسی هر دو امکان رزرو تلفنی را دارند.

توصیه‌هایی برای رانندگان
برای مواقعی که فیلترشکن‌ها کار نمی‌کنند، پیام‌رسان‌های داخلی را برای ارسال موقعیت خود به مسافر استفاده کنید و تنها به داشتن یک برنامه بسنده نکنید. مثلا همزمان هم نشان، هم بلد و هم Waze را نصب کنید.

در صورت جابه‌جایی لوکیشن، قبل از اینکه سفر را لغو کنید از مسافر بخواهید آدرس خود را تلفنی توضیح دهد.

مسافران هم ممکن است مثل شما قادر به شناخت دقیق از موقعیت خود بدون مسیریاب‌ها نباشند برای اینکه یکدیگر را راحت پیدا کنید، اگر در آن اطراف مراکز شناخته شده و ساختمان‌های معروفی وجود دارد از اسامی آنها استفاده کنید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.