پیام‌رسان

تلفن همراه

June 17, 2025
12:43 سه شنبه، 27ام خردادماه 1404
کد خبر: 194998

تبلیغات به واتس‌اپ می‌آید

منبع: ایسنا

برخلاف صاحبان قبلی واتس‌اپ که از تبلیغات دوری می‌کردند، مارک زاکربرگ، مدیر عامل «متا»، قصد دارد این پیام‌رسان را به یک تجارت بزرگ تبدیل کند که شامل تبلیغات آنلاین می‌شود.

یازده سال از زمانی که فیس بوک، واتس‌اپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد، طول کشید، اما شرکت «متا» در نهایت تبلیغات را به واتس‌اپ می‌آورد و تغییری بزرگ را برای اپلیکیشنی که بنیانگذاران آن از تبلیغات اجتناب می‌کردند، رقم می‌زند.

«متا»، روز دوشنبه، اعلام کرد که کسب‌ و کارها از این پس می‌توانند به اصطلاح آگهی‌های وضعیتی (استاتوس) را در واتس‌اپ نمایش دهند که کاربران را به تعامل با تبلیغ‌کنندگان از طریق ویژگی‌های پیام‌رسانی این برنامه ترغیب می‌کند. تبلیغات فقط به کاربران در تب «به‌روزرسانی» واتس‌اپ نشان داده می‌شود تا تبلیغات را از مکالمات شخصی افراد جدا کند. علاوه بر این، «متا» از طریق تبلیغات جستجو و اشتراک، درآمدزایی از ویژگی کانال‌های واتس‌اپ را آغاز خواهد کرد.

همانطور که مدیرعامل «متا» در سال ۲۰۲۲ گفته بود، شروع تبلیغات در این برنامه پیام‌رسان، گام مهمی در برنامه‌های مارک زاکربرگ، برای تبدیل واتس‌اپ به «فصل بعدی» در تاریخ شرکتش است.

در حال حاضر، «متا» به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا تبلیغات به اصطلاح کلیکی را در فیس‌بوک و اینستاگرام اجرا کنند که کاربران را به واتس‌اپ هدایت می‌کند تا بتوانند مستقیما با کسب و کارها، تعامل کنند. زاکربرگ در آوریل به تحلیلگران گفت: پیام‌رسانی بین برندها و مصرف‌کنندگان، باید ستون بعدی کسب‌ و کار ما باشد و افزود: واتس‌اپ اکنون بیش از سه میلیارد کاربر ماهانه دارد که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در آمریکا هستند و به سرعت در آنجا رشد می‌کنند.

اکنون، شرکت ها می‌توانند این نوع تبلیغات را در خود واتس‌اپ نمایش دهند. تبلیغات استاتوس جدید در تب «به‌روزرسانی‌های کاربر» بخش «استاتوس» ظاهر می‌شود که می‌تواند برای اشتراک‌گذاری تصاویر، ویدیوها و متن‌هایی که مشابه استوری‌های اینستاگرام، پس از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شوند، استفاده شود.

از زمانی که «متا» در سال ۲۰۱۴، واتس‌اپ را خرید، این اپلیکیشن پیام‌رسان در سراسر جهان به رشد خود ادامه داده است. اما برخلاف فیس بوک، اینستاگرام و اخیرا تردز، واتس‌اپ هرگز اجازه تبلیغات را نداده است.

جان کوم و برایان اکتون، بنیانگذاران واتس‌اپ، صنعت تبلیغات را به دیده تحقیر می‌نگریستند و این دو نفر پس از اختلاف با مدیرانی که مشتاق بودند تبلیغاتی و سایر اقداماتی را که مورد قبول آنها نبود، به فیس بوک تزریق کنند، این شرکت را ترک کردند.

این شرکت شبکه اجتماعی، درآمد واتس‌اپ را فاش نمی‌کند، اما تحلیلگران پیش از این، درآمد این اپلیکیشن را بین ۵۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار از محل دریافت هزینه ابزارها و خدمات از کسب‌ و کارها تخمین زده‌اند.

نیکیلا سرینیواسان، رئیس محصولات پیام‌رسان تجاری «متا»، جمعه گذشته گفت: متا از «اطلاعات بسیار ابتدایی» برای توصیه تبلیغاتی برای نمایش کاربران واتس‌اپ استفاده خواهد کرد. این اطلاعات، شامل کشور، شهر، دستگاه، زبان و داده‌های شخص مانند افرادی که آنها را دنبال می‌کنند یا نحوه تعامل آنها با تبلیغات، می‌شود.

این شرکت تب «به‌روزرسانی‌های» واتس‌اپ را در ژوئن سال ۲۰۲۳ به همراه ویژگی «کانال‌ها» راه‌اندازی کرد که به افراد و سازمان‌ها اجازه می‌دهد برخلاف مکالمات شخصی، پیام‌های پخش و به‌روزرسانی‌ها را برای دنبال کنندگان خود ارسال کنند. «متا» روز دوشنبه اعلام کرد که این شرکت همچنین از ویژگی کانال‌ها، کسب درآمد خواهد کرد.

سازمان‌ها و افرادی که سرپرست کانال هستند، اکنون می‌توانند زمانی که شخصی، کانال‌های مربوطه را از طریق دایرکتوری جستجو می‌کند، پول خرج کنند تا نمایان شدن کانال‌های مربوطه را افزایش دهند.

«متا»، روز دوشنبه، اعلام کرد علاوه بر این، مدیران کانال می‌توانند برای دسترسی به به‌روزرسانی‌ها و محتوای انحصاری، هزینه اشتراک ماهانه از کاربران دریافت کنند. به گفته یک سخنگو، این شرکت فورا از این هزینه های اشتراک ماهانه ،درآمد کسب نخواهد کرد، اما قصد دارد در نهایت ۱۰ درصد سهم از درآمد حاصل از این اشتراکها دریافت کند.

بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، سرینیواسان گفت که «متا» امیدوار است که با محدود کردن تبلیغات جدید خود به تب «به‌روزرسانی‌های» واتس‌اپ، تا حد امکان، کمتر کاربران را آزرده کند. به‌روزرسانی‌های وضعیت کاربران و همچنین پیام‌ها و تماس‌های شخصی در واتس‌اپ، رمزگذاری شده باقی می‌مانند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.