امنیت

تلفن همراه

June 17, 2025
17:35 سه شنبه، 27ام خردادماه 1404
کد خبر: 195020

چطور دوربین‌ها تبدیل به سلاح می‌شوند؟

منبع: ایسنا

مؤسساتی مانند RAND نیز پیوسته تأکید می‌کنند که بیش از ۸۰٪ اطلاعات دستگاه‌های اطلاعاتی امروز از منابع باز (OSINT) تأمین می‌شود، شامل رسانه‌های اجتماعی، تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های کاربران.

تبیان نوشت: جنگ‌های ترکیبی و جنگ‌های شناختی معمولاً ترکیبی از عملیات نظامی مستقیم و اقدامات اطلاعاتی، رسانه‌ای و سایبری هستند که با هدف تأثیرگذاری بر حریف انجام می‌شوند.

در این زمینه، محتوای تصویری تولیدشده توسط مردم عادی مانند عکس‌ها، ویدیوها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و اطلاعاتی از این دست، به ابزاری مهم تبدیل شده است.

این داده‌ها که به‌ عنوان داده‌های باز (Open Source) ـ یعنی اطلاعاتی که آزادانه و بدون محدودیت منتشر می‌شوند ـ شناخته می‌شوند، می‌توانند هم برای کسب اطلاعات نظامی مانند شناسایی موقعیت‌ها و تجهیزات، و هم برای عملیات روانی مانند دستکاری افکار عمومی به کار روند.

طبق بررسی‌ها، اطلاعات منابع آزاد (OSINT) ـ که به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات از منابع در دسترس عموم اشاره دارد ـ سهم بسیار زیادی در فرآیندهای اطلاعاتی دارد.
برای مثال، ساموئل وی. ویلسون، مدیر سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، معتقد است حدود ۹۰٪ اطلاعات مورد استفاده جامعه اطلاعاتی از منابع آزاد تأمین می‌شود.

مؤسساتی مانند RAND نیز پیوسته تأکید می‌کنند که بیش از ۸۰٪ اطلاعات دستگاه‌های اطلاعاتی امروز از منابع باز (OSINT) تأمین می‌شود، شامل رسانه‌های اجتماعی، تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های کاربران.
در مطالعه‌ای دیگر، رتبه‌بندی‌های ناتو (NATO) تأکید می‌کنند که عملیات ترکیبی (Hybrid Warfare)، ترکیبی از ابزارهای نظامی، سایبری و رسانه‌ای است و داده‌کاوی شبکه‌های اجتماعی عنصر کلیدی آن به‌شمار می‌رود.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) اعلام کرده است که اطلاعات منابع آزاد ارزش حیاتی برای مأموریت این آژانس دارد و به تصمیم‌گیرندگان و نیروهای رزمی کمک می‌کند تا با «ارائه آگاهی وضعیتی» بهترین تصمیم را بگیرند.
ارتش آمریکا نیز هشدار داده است که تصاویر و پست‌های جنگی مردمی می‌توانند اطلاعات حساسی مانند حرکت یگان‌ها را لو بدهند.
بنابراین، نیروی هوایی و ارتش ایالات متحده سیستم‌ها و تیم‌های ویژه داده‌کاوی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند تا محتوای منتشرشده در فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و… را رصد کنند و موقعیت و ترکیب نیروهای دشمن را استخراج نمایند.

به‌عنوان مثال، افزایش غیرمنتظره پرواز پهپادهای شناسایی در یک منطقه ممکن است با عکس‌های شهروندان محلی روی نقشه هماهنگ شود تا خطوط تدارکاتی دشمن شناسایی گردد.
از سوی دیگر، تأکید پنتاگون بر استفاده از یادگیری ماشین برای تحلیل خودکار ویدیوها و تصاویر واقعی (که توسط مردم ضبط شده‌اند) در حال افزایش است.
برای نمونه، الگوریتم‌های یادگیری عمیق می‌توانند انواع تانک یا سامانه پدافندی را در ویدیوهای ضبط‌شده تشخیص دهند.

تجربیات اخیر نشان می‌دهد که «تصاویر مردم عادی» می‌تواند در عرض چند دقیقه به اطلاعات تاکتیکی ارزشمند تبدیل شود و در عین حال، عملیات روانی علیه حریف را نیز تقویت کند. تحلیل‌های واقعی اخیر تأکید دارند که روشن‌تر شدن «میدان جنگ» (به دلیل حضور بی‌واسطه دوربین‌ها و شبکه‌های اجتماعی)، باعث شده سنت‌های کلاسیک جنگ تغییر کند.

تصاویر و ویدیوهای مردمی هم «کنه» اطلاعاتی می‌دهند و هم «شکل» جنگ را تغییر می‌دهند. گزارش‌های رسمی و پژوهش‌ها تأکید می‌کنند که هیچ بازیگری در دنیای امروزی نمی‌تواند نقش این داده‌های باز را نادیده بگیرد.

به همین دلیل، برنامه‌ریزان نظامی و امنیتی ناچارند در هر کشور، چارچوب‌های امنیتی جدید و راهبردهای جنگ شناختی ـ و نیز قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی برای تحلیل این حجم عظیم داده ـ را طراحی و تقویت کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.