هوش مصنوعی

June 19, 2025
11:35 پنجشنبه، 29ام خردادماه 1404
کد خبر: 195170

آمازون هوش مصنوعی را جایگزین نیروهای انسانی می‌کند

منبع: ایسنا

مدیرعامل آمازون اعلام کرد که این شرکت برای افزایش بهره‌وری، از «هوش مصنوعی» برای جایگزینی با تعدادی از نیروهای انسانی استفاده خواهد کرد.

«اندی جسی»(Andy Jass)، مدیرعامل شرکت آمازون ادعا می‌کند که با تسلط به «هوش مصنوعی»، کارمندان را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد. وی می‌گوید: پیشرفت‌ها در «هوش مصنوعی»، نیروی انسانی این شرکت را در چند سال آینده کاهش خواهد داد.

«جسی» در یادداشتی به کارمندان اعلام کرد که آمازون انتظار این تغییر را بدون اینکه مشخص کند چه تعداد کارمند تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، به دلیل بهره‌وری حاصل از استفاده گسترده از «هوش مصنوعی» در سراسر شرکت دارد.

وی اعلام کرد: همانطور که ما «هوش مصنوعی مولد»(Generative AI) و عوامل بیشتری را عرضه می‌کنیم، باید نحوه انجام کار ما را تغییر دهد. ما نیاز خواهیم داشت افراد کمتری برخی از مشاغلی را که امروز انجام می‌شوند، انجام دهند و افراد بیشتری انواع دیگری از مشاغل را انجام دهند.

به نقل از ورج، شرکت آمازون از سال ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۲۷ هزار نیروی خود را اخراج کرده است و اخیراً نیز در بخش دستگاه‌ها و خدمات و بخش کتاب خود، مشاغل را کاهش داده است.

«جسی» اشاره کرد که آمازون بیش از ۱۰۰۰ سرویس و برنامه «هوش مصنوعی» دارد که این شرکت روی آنها کار می‌کند یا از قبل ساخته است. وی افزود: این فقط بخش کوچکی از برنامه‌هایی است که قصد داریم در آینده راه‌اندازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کارمندان همچنین باید در مورد «هوش مصنوعی» کنجکاو باشند و یاد بگیرند که چگونه از آن برای انجام کارهای بیشتر با تیم‌های کوچک‌تر استفاده کنند. کسانی که این تغییر را بپذیرند و به «هوش مصنوعی» مسلط شوند به ما در ساخت و بهبود قابلیت‌های «هوش مصنوعی» خود در داخل شرکت کمک می‌کنند و برای مشتریان ارزش‌آفرینی می‌کنند. آنها همچنین در موقعیت خوبی قرار خواهند گرفت تا تأثیر زیادی داشته باشند و به ما در بازآفرینی شرکت کمک کنند.

شرکت‌های دیگر نیز بیانیه‌هایی را درباره اینکه چگونه انتظار دارند «هوش مصنوعی» بر نیروی کارشان تأثیر بگذارد، به اشتراک گذاشته‌اند. «توبی لوتکه»(Tobi Lütke)، مدیرعامل «شرکت شاپیفای»(Shopify) در جواب کارمندانی که درخواست نیروی انسانی یا منابع بیشتری داشتند، گفت: شما باید توضیح دهید چرا نمی‌توانید با استفاده از «هوش مصنوعی» آنچه را که می‌خواهید، انجام دهید.

«لوئیس وون آن»(Luis von Ahn)، مدیرعامل «شرکت دولینگو»(Duolingo) نیز اعلام کرد که این شرکت قصد دارد به عنوان بخشی از رویکرد اولیه با «هوش مصنوعی»، نیروهای قراردادی را با این سامانه جایگزین کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.