افزایش شرکتهایی که بهدنبال متخصص «هوش مصنوعی مسئولانه» هستند
این موضوع درحالی مطرح شده که طی چند وقت گذشته قوانین سختگیرانهای برای این حوزه مطرح شده است.
براساس دادههای جدیدی که توسط Indeed منتشر شده، با وجود قانونگذاریهای سختگیرانهای که در این حوزه وجود داشته است، شرکتها و برندهای تجاری در آگهیهای استخدام خود بیشتر از قبل به «هوش مصنوعی مسئولانه» (و موارد مشابه آن) توجه دارند.
Indeed در بررسی خود روی عبارتهایی مانند «هوش مصنوعی مسئولانه»، «هوش مصنوعی اخلاقی» و «هوش مصنوعی سازماندهی» در آگهیهای جذب نیرو تمرکز کرده است. این پلتفرم استخدام و شغلیابی میگوید در این بین شرکتهای انسانمحوری که در حوزههای حقوق، آموزش، ریاضی و تحقیقوتوسعه فعالیت میکنند، بیشتر به دنبال جذب چنین متخصصانی بودهاند.
هرچند میزان جستجوی عبارت «هوش مصنوعی مسئولانه» (responsible AI) در سراسر جهان افزایش یافته (در سال 2019 این میزان نزدیک به 0 بوده)، اما Indeed میگوید که همچنان بهطور میانگین در کمتر از 1 درصد از آگهیهای مربوطه به آن اشاره شده است.
توجه به «هوش مصنوعی مسئولانه» در سراسر جهان
کشورهایی نظیر هلند، بریتانیا، کانادا، ایالات متحده آمریکا و استرالیا نیز بیشتر بهدنبال متخصصین این حوزه بودهاند. البته Indeed اشاره کرده در کشورهایی که برای هوش مصنوعی قوانین سختگیرانهتری وجود دارد، مانند بریتانیا و کشورهای حوزه اتحادیه اروپا، کمتر از کشورهایی با قوانین سادهتر به این عبارت اشاره شده است.
بررسیهای بیشتر Indeed نشان میدهد که اشارات متعدد به «هوش مصنوعی مسئولانه» در آگهیهای استخدامی، ظاهراً به انگیزه جدیدی برای رقابت در بازار تبدیل شده است. محققان این شرکت میگویند:
«این موضوع نشان میدهد که عوامل دیگری، از جمله نگرانیهای مربوط به اعتبار یا استراتژیهای تجاری بینالمللی نیز بههماناندازه یا بیشتر از دستورالعملهای رگولاتوریها میتوانند پذیرش هوش مصنوعی مسئولانه را هدایت کنند.»