این فناوری احتمالا اتفاق بزرگ بعدی دنیا را رقم میزند
اینبار احتمال دارد عینکهای هوشمند چیزی باشند که گوشیها نتوانستند به آن برسند؛ آیندهای متفاوت و جذابتر از همیشه در راه است.
سالها پس از شکست گوگل گلس، سیلیکونولی دوباره به آیندهای چشم دارد که در آن «عینکهای هوشمند» میتوانند جایگزین گوشیهای هوشمند شوند. آنچه روزگاری بلندپروازانه و زودهنگام بهنظر میرسید، حالا با پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی، دوباره احیا شده است.
شرکت اسنپ (مالک اسنپچت) اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ نسل جدیدی از عینکهای هوشمند مجهز به هوش مصنوعی را عرضه کند؛ حرکتی که بازتابی از تحولی گستردهتر در صنعت فناوری است. دیگر خبری از گجتهایی نیست که صرفاً عکس بگیرند یا موسیقی پخش کنند؛ عینکهای جدید میتوانند جهان اطراف را ببینند، آن را درک کنند و به سؤالهای کاربر پاسخ دهند.
بهگزارش CNN، ترکیب بیسابقهای از تواناییهای تشخیص تصویر، درک زبان، پردازش ویدیو و تعامل زنده، باعث شده است عینکهای هوشمند بالاخره ارزش واقعی خود را نشان دهند. حالا دیگر میتوان در سوپرمارکت از عینک پرسید آیا فلفلی که در دست دارید تند است یا نه یا گفتوگوهای بینالمللی را با ترجمهی همزمان تجربه کرد. عینکهای ری-بن متا از سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از دو میلیون بار به فروش رفتهاند و این عدد نشان میدهد بازار آماده پذیرش این تحول است.
گوگل، متا، آمازون و حتی اپل هم وارد این میدان شدهاند. متا با عینکهای مجهز به دوربین و دستیار صوتی درحال آزمودن حوزههای جدید است و طبق گزارشها اپل در سال آینده رقیب مستقیم متا را معرفی خواهد کرد. حتی OpenAI نیز با فناوریهایی مثل ChatGPT و اپلیکیشنهای مبتنیبر دوربین، زمینهساز پیشروی عینکهای هوشمند شده است.
با وجود تمام نوآوریها، چالشهایی همچنان باقی است. نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی، قیمت نسبتاً بالا و کاربردپذیری عمومی عینکهای هوشمند، همگی سؤالاتی اساسی دربارهی آیندهی این فناوری بهوجود آوردهاند. اما تحلیلگران میگویند اینبار اوضاع متفاوت است. بازار عینکهای هوشمند از ۳٫۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۳ میلیون در ۲۰۲۶ خواهد رسید.
در نهایت، شاید گوشیهای هوشمند هنوز مدتها جایگاه خود را حفظ کنند، اما بسیاری از فعالان صنعت معتقدند که عینکهای هوشمند یکی از اصلیترین گزینهها برای جایگزینی آنها در آینده خواهند بود. یکی از تحلیلگران مؤسسهی IDC میگوید: «این اتفاق امروز نمیافتد، اما شرکتها از همین حالا درحال آمادهشدن برای آینده هستند.»