جنگ بازار خدمات آنلاین در محل را هم تغییر داد
افزایش چشمگیر درخواست نصب آنتن در پی محدودیتهای اینترنت و تمایل به پیگیری اخبار از شبکههای مختلف، افزایش تعمیرات لوازم برقی و خانگی در استانهای شمالی کشور، افت جدی ثبت و تایید درخواستها در کلانشهرها، کوچ هم زمان نیازها و مهارتها از تهران به سایر شهرها، بخشی از تغییراتی است که پلتفرمهای آنلاین خدمات در محل پس از حمله تجاوزکارانه اسرائیل به ایران تجربه کردند.
پس از جنگ تحمیلی اسرائیل به ایران از بیست و سوم خرداد ماه تمام صنایع ایران تحت شعاع این حادثه قرار گرفتند و پلتفرمهای دیجیتالی خدمات آنلاین در محل هم از این قاعده مستثنی نبودهاند. فرید آیت مدیرعامل سنجاق در این باره به پیوست میگوید: هفته بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. اصلا در ایران شرایط به قدری نابهسامان شده که هر هفته با چالش جدیدی روبهرو میشویم، حوادثی که یکی پس از دیگری پیشبینی و برنامهریزیهای ما برای آینده را با مشکل مواجه میکنند.
او ادامه میدهد: برای فعالیت و کمپینهای جدیدی در سنجاق آماده شده بودیم که با آغاز حملات اسرائیل به ایران آنها را کنار گذاشتیم. کمپینهای تبلیغاتی، تبلیغات در مجلهها و سایتها… فعلا تمرکزمان را روی این گذاشتهایم که آنچه در بازار میگذرد را به بهترین شکل ممکن رصد کنیم و طبق نیازسنجیها کارها را پیش ببریم.
کوچ همزمان نیازها و مهارتها از پایتخت
آیت در مورد جزئیات تغییراتی که در هفته گذشته سنجاق پشت سر گذاشت میگوید: از همان روز ابتدای جنگ برنامههایی چیدیم و به سمت اجرایی کردن آنها رفتیم. اما تا خواستیم همانها را به سر و سامان برسانیم دوباره اینترنت قطع شد. ما افت بسیار جدی سفارشها را در تهران را تجربه کردیم اما به دو موضوع مهم رسیدیم. یکی اینکه قسمت بزرگ جامعه مخاطبان سنجاق که در کلان شهرها به ویژه تهران بودند به شهرهای کوچکتر مهاجرت کردند، پس طبیعتا آدمها نیازهای خود را نیز با خود بردند. اما از سوی دیگر همزمان آدمهای با مهارت هم، مهارتهای خود را با خود بردند و بسیاری از افراد جامعه به صورت موقت در شهرهای مختلف ساکن شدند. اینجا بود که متوجه شدیم ما باید این دو گروه را در شهرهای دیگر و فرای از کلانشهرها به یکدیگر متصل کنیم. تمرکزمان را به سمت معرفی این دو سمت بازار به یکدیگر بردیم.
زندگیهای موقت، نیازهای موقت؛ افزایش درخواستها در استانهای شمالی
در واقع افراد برای اینکه بتوانند یک زندگی موقت در شهر جدید را شروع کنند، هرچند شاید در ذهنشان کوتاه مدت باشد اما چون تقریب دقیقی از مدت آن ندارند، باز هم باید نیازهایشان را رفع کنند. چون در واقع ساکن شدن در اقامتگاههای جدید تعداد زیادی نیاز را با خود به همراه میآورد.
آیت مثالهایی در این باره میزند و میگوید: با محدودیتهای اینترنت، حالا تلویزیون و دیدن اخبار برای همه مهم شده است، افرادی که تا قبل از این برای دو روز مسافرتشان نیازی به نصب آنتن یا تعمیر کولر یا حتی یخچال، گاز و فر نداشتند، حالا میخواهند در جریان اخبار باشند و در خانههای جدید نیاز به نصب آنتن دارند و میخواهند عیب و ایراد در یخچال و وسایل برقی خود را برطرف کنند یا پنجره شکسته و قفلهای خراب خود را عوض کنند.
در واقع طبق آنچه آیت میگوید نیازها به شهرهای جدید رفته و در شهرهای جدید هم نیازهای جدید متولد شده و از سوی دیگر در گذشته افراد در محل و شهرهای خود تعمیرکاران را میشناختند، اما حالا در شهرهای جدید نیاز به شناسایی تکنسینها و متخصصان امن و بامهارت وجود دارد و اینجاست که پلتفرمها نقش آفرینی میکنند.
آیت اما اختلال و ملی شدن اینترنت و قطعیهای مداوم را سد راه این مسیر میداند و میگوید: در حالی که به شدت خوب نیازسنجی کرده و آماده تغییرات بودیم و از متخصصان خواسته بودیم حضور خود را در شهرهای دیگر اعلام کنند و با ارائه خدمت هم برای درآمدزایی خودشان و هم رفع نیاز مردم کاری کنند. تا آمدیم این موضوع را پیادهسازی کنیم مرحله ملی شدن اینترنت که سرتاسر قطعی و اختلال بود اجرا شد و حتی ارتباط ما با متخصصها قطع و یا عملا از بین رفت.
آیت درباره این روند توضیح میدهد: آموزشهایی راجع به نحوه اعلام تغییر مکان تکنسینها و ثبت سفارشات را آماده کرده بودیم که میخواستیم در سوشال سنجاق کار کنیم.کمپینی را برای این موضوع اجرا کرده و محتواهای بصری آن را تولید کرده بودیم که با قطعی اینترنت و ملی شدن آن همه به در بسته خورد. حتی شرایط طوری بود که نمیشد فایلها را به هر متخصص جداگانه فرستاد. همه در سراسر کشور با محدودیت اینترنت مواجه شده بودند.
کاهش ثبت و تایید درخواستها با آغاز ساعات تاریکی و نگرانی از حملات
مدیرعامل سنجاق ادامه میدهد: اگر حالا به صورت خلاصه بخواهم بگویم چه تغییراتی را تجربه کردهایم باید بگویم با افزایش تقاضا در شهرهای شمالی روبرو شدهایم و همین که آدمها با نیازها و البته مهارتهای خود مهاجرت کردهاند، این باید هنر ما باشد که این اتصال را در هر جای ایران به هم ایجاد کنیم.
او اضافه میکند: یکی دیگر از تغییرات ایجاد شده در فرآیندهای کاری ما پس از جنگ تحمیلی به ایران، تغییر در فرآیند ساعات سفارشهاست. با تاریک شدن هوا و از عصر به بعد ثبت درخواست و تایید سفارشها افت جدی پیدا میکند. اصلا هر شهری که هراسی در آن وارد میشود با افت جدی سفارش روبرو شده یا فعالیت کم میشود. حالا درخواستهای تعمیرات افزایش پیدا کرده است و پروژههای بزرگ مثل بازسازی کاهش جدی پیدا کرده است. تهران بیشترین افت سفارش را به نسبت خودش تجربه کرده است و نصب آنتن و تعمیرات در شهرهای شمالی بیشترین درخواست را داشتهاند.
او ادامه میدهد: یکی دیگر از کارهایی که در این مدت آن را انجام دادهایم این است که با هدف کارآفرینی در شرایط سخت، به متخصصان فعال خود وام اعتباری با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان دادهایم.
مبلغ پرداختی این وام با توجه به امتیازهای کسبشده هر متخصص از کاربران و سوابق کاری او محاسبه میشود.این اعتبار نیاز به پیشپرداخت و ضمانت مالی ندارد و دریافتکنندگان تا پایان تیرماه میتوانند مبلغ دریافتی را تسویه کنند.