هوش مصنوعی احساسات را بهتر از انسان درک میکند
طی یک مطالعه جدید، مدلهای رایج «هوش مصنوعی»(AI) در هوش هیجانی از انسانها پیشی گرفتند، با این وجود دانشمندان هشدار میدهند که فراتر از تیتر این خبر را ببینیم.
به نظر میرسید که ما فکر میکردیم رایانهها هرگز از ما در احساسات پیشی نخواهند گرفت، اما دانشمندان اکنون اعلام کردند که «هوش مصنوعی» احساسات را بهتر از ما درک میکند. آنها دریافتند که این سامانهها امتیاز بسیار بالاتری از میانگین افراد در انتخاب پاسخ صحیح برای کنترل موقعیتهای پراحساس مختلف، کسب کردند.
به نقل از لایوساینس، دانشمندان «دانشگاه ژنو»(UNIGE) و «دانشگاه برن»(UniBE) آزمونهای هوش هیجانی را روی «مدلهای زبان بزرگ»(LLMs) رایج اعمال کردند. آنها دو چیز را بررسی میکردند؛ اول، مقایسه عملکرد «هوش مصنوعی» و سوژههای انسانی بود و دوم، توانایی ایجاد سؤالات آزمون جدید که با اهداف آزمونهای هوش هیجانی مطابقت داشته باشند.
با مطالعه پاسخهای انسانی معتبر از مطالعات قبلی، «LLMها» در ۸۱ درصد مواقع، پاسخ صحیح را در آزمونهای هوش هیجانی انتخاب کردند، در حالی که این میزان برای انسانها ۵۶ درصد بود.
نتیجهگیری کلی این بود که «هوش مصنوعی» در درک احساسات بهتر از انسان عمل میکند.
دانشمندان اشاره کردند که هر یک از آزمونهای رایج هوش هیجانی مورد استفاده، چندگزینهای بودند که به سختی در سناریوهای واقعی که تنش بین افراد بالاست، قابل اجرا هستند.
«تیمور اجلال»(Taimur Ijlal)، کارشناس صنعت مالی و امنیت اطلاعات گفت: شایان ذکر است که انسانها همیشه در مورد احساسات دیگران توافق ندارند و حتی روانشناسان نیز میتوانند سیگنالهای عاطفی را به طور متفاوتی تفسیر کنند. بنابراین برنده شدن «هوش مصنوعی» در چنین آزمونی لزوماً به این معنی نیست که این سامانه بینش عمیقتری دارد. این به این معنی است که «هوش مصنوعی» پاسخ آماری مورد انتظار را بیشتر اوقات ارائه کرده است.
«نومان جعفر»(Nauman Jaffar)، بنیانگذار و مدیرعامل یک ابزار مستندسازی مبتنی بر «هوش مصنوعی» گفت: سامانههای «هوش مصنوعی» در تشخیص الگوها عالی هستند، بهویژه زمانی که نشانههای عاطفی از یک ساختار قابل تشخیص مانند حالات چهره یا سیگنالهای زبانی پیروی میکنند، اما برابر دانستن آن با درک عمیقتر از احساسات انسانی، خطر بزرگنمایی آنچه «هوش مصنوعی» واقعاً انجام میدهد را در پی دارد.
برخی کارشناسان به یک نکته حیاتی اشاره کردند: «هوش مصنوعی» در آزمونهای مربوط به موقعیتهای عاطفی بهتر عمل میکند، نه در اوج لحظه و نه به شیوهای که انسانها آنها را تجربه میکنند.
در مجموع، اکثر کارشناسان ادعای درک بهتر «هوش مصنوعی» از احساسات نسبت به انسانها را کمی اغراقآمیز دانستند.
یک نکته نهایی نیز وجود دارد و آن این است که حتی با شواهدی که نشان میدهد اگر «هوش مصنوعی» به جای درک واقعی احساسات از تشخیص الگو استفاده میکند، در شناسایی و پاسخ به حالات عاطفی از انسانها پیشی گرفته است.
یک «هوش مصنوعی» موسوم به «آیلتون» (Aílton) که توسط بیش از ۶۰۰۰ راننده کامیون در برزیل استفاده میشود، یک دستیار چندوجهی است که از صدا، متن و تصویر استفاده میکند و میتواند استرس، خشم یا غم را با حدود ۸۰ درصد دقت شناسایی میکند، همه اینها در چارچوب موقعیتهای عاطفی هنگام تعامل رانندگان با آن در زمان واقعی است.
این مطالعه در مجله Communications Psychology منتشر شده است.