هوش مصنوعی

June 29, 2025
15:22 یکشنبه، 8ام تیرماه 1404
کد خبر: 196008

برخی کاربران شبیه به چت‌بات‌های هوش مصنوعی صحبت می‌کنند

منبع: دیجیاتو

محققان می‌گویند با گسترش چت‌بات‌های هوش مصنوعی، گفتار انسان‌ها، به‌ویژه در میان دانشگاهیان و سخنرانان، بسیار تغییر کرده است.

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که پس از فراگیرشدن چت‌بات‌های هوش مصنوعی، الگوهای زبانی انسان‌ها، به‌ویژه در میان دانشگاهیان و سخنرانان، به‌طرز قابل‌توجهی تغییر کرده است. این افراد واژه‌هایی به‌کار می‌برند که از هوش مصنوعی شنیده‌اند؛ محققان می‌گویند ممکن است ظرافت‌ها و تنوع زبانی خود را از دست بدهیم و به سمت گفتاری یکنواخت و ماشینی حرکت کنیم.

آیا در مدت اخیر متوجه شده‌اید که برخی افراد، به‌ویژه در سخنرانی‌های رسمی یا گفتگوهای تخصصی، به شکلی عجیب شبیه به چت‌بات‌ها صحبت می‌کنند؟ برای مثال ممکن است دوستتان به شما بگوید دارد روی موضوعی «کندوکاو» (Delve) می‌کند و در برخی فعالیت‌ها «زبردست‌تر» (Adept) شده است. به گزارش TechRadar، محققان در مؤسسه ماکس پلانک آلمان معتقدند چت‌بات‌های هوش مصنوعی روی گفتار انسان تأثیر گذاشته است.

تأثیر چت‌بات‌های هوش مصنوعی بر گفتار انسان
در یک مطالعه گسترده، محققان با تجزیه‌وتحلیل ۲۸۰ هزار ویدیوی دانشگاهی از بیش از ۲۰ هزار کانال یوتوب، دریافتند که پس از عرضه ChatGPT، استفاده از برخی کلمات خاص به شدت افزایش یافته است. کلماتی مانند:

Delve (کندوکاو کردن)
Realm (قلمرو، حوزه)
Adept (زبردست، متبحر)
Meticulous (موشکافانه، دقیق)

این کلمات که در نوشته‌های هوش مصنوعی بسیار رایج هستند، اکنون در گفتار انسان‌ها نیز با فراوانی تا ۵۰ درصد بیشتر از قبل مشاهده می‌شوند. نکته مهم این است که این افراد لزوماً از متن‌های هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند، بلکه ناخودآگاه، واژگان و الگوهای زبانی آن را جذب و تقلید می‌کنند.

شاید در نگاه اول استفاده از چند کلمه جدید چندان مهم به نظر نرسد، اما محققان نگران پیامدهای عمیق‌تر آن هستند. این مطالعه نشان می‌دهد که این کلمات ماشینی، درحال جایگزین شدن با زبان زنده‌تر، پیچیده‌تر و با ساختار کمتر هستند. این فرایند که می‌توان آن را نوعی «مترادف‌یاب هوش مصنوعی» نامید، بافت و غنای زبان را از بین می‌برد. در بدترین حالت، این یکسان‌سازی می‌تواند به کاهش احساسات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه‌ای منجر شود.

این پدیده تناقض جالبی دارد: ما هوش مصنوعی را ساختیم تا از گفتار انسان تقلید کند، اما اکنون این انسان‌ها هستند که درحال تقلید از ماشین‌ها هستند. البته این اولین بار نیست که فناوری زبان ما را شکل می‌دهد؛ تلگراف ما را به خلاصه‌گویی واداشت، تلفن «الو» را به یک استاندارد جهانی تبدیل کرد و شبکه‌های اجتماعی «هشتگ» را وارد مکالمات روزمره ما کردند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.