لبه تکنولوژی

June 29, 2025
17:52 یکشنبه، 8ام تیرماه 1404
کد خبر: 196043

دستیار مجازی به فضا می‌رود

منبع: ایسنا

دستیار مجازی ممکن است بتواند به فضانوردان در مواجهه با مشکلات غیرمنتظره در ماموریت‌های فضایی کمک کند.

وقتی فضانوردان در آینده‌ای نه‌چندان دور راهی سفر طولانی به مریخ شوند، برقراری ارتباط با مرکز کنترل ماموریت برای روزها یا حتی هفته‌ها ممکن نخواهد بود. در این شرایط، Daphne-AT وارد میدان می‌شود. دفنی یک دستیار مجازی است که طراحی شده تا به فضانوردان کمک کند تا مشکلات پیش‌آمده در فضاپیما را به‌صورت ایمن و کارآمد حل کنند.

به نقل از فیز، هرچند Daphne-AT هنوز آماده‌ اعزام به مریخ نیست، پژوهشگرانی از دانشگاه تگزاس A&M به سرپرستی دکتر دنیل سِلوا، مقاله‌ای را در نشریه سامانه‌های اطلاعات هوافضا منتشر کرده‌اند که توانایی این دستیار در حل مشکلات فضاپیما را توضیح می‌دهد.

دکتر سلوا، استاد مهندسی هوافضا، می‌گوید: Daphne-AT با ترکیبی از منطق و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، به فضانوردان کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل، تصمیمات آگاهانه بگیرند.

این دستیار، داده‌های فضاپیما را در لحظه پردازش می‌کند، ناهنجاری‌ها را تشخیص می‌دهد، درباره علت آن‌ها فرضیه‌سازی می‌کند و اطلاعاتی برای حل مشکل در اختیار فضانوردان قرار می‌دهد.

این سیستم، داده‌های محیطی و سامانه‌های پشتیبانی حیات فضاپیما مثل غلظت اکسیژن، دی‌اکسید کربن و آلاینده‌های جزئی را به‌صورت آنی دریافت می‌کند و بررسی می‌کند که آیا این مقادیر در محدوده‌ نرمال قرار دارند یا خیر.

اگر داده‌ای از محدوده‌ نرمال خارج شود مثلا غلظت اکسیژن کاهش یابد، Daphne-AT به فضانوردان هشدار می‌دهد و راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل ارائه می‌دهد.

Daphne-AT از منابع مختلف داده برای تشخیص علت مشکل استفاده می‌کند و دستورالعمل‌های عملیاتی لازم را برای حل سریع و آرام مشکل، در اختیار فضانوردان می‌گذارد.

آزمایش با شبیه‌ساز واقعیت مجازی

برای بررسی کارایی این دستیار مجازی، پژوهشگران ابتدا از شبیه‌سازی واقعیت مجازی استفاده کردند که نسخه‌ای از مرکز تحقیقاتی HERA در مرکز فضایی جانسون ناسا را بازسازی می‌کرد.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تگزاس A&M بودند که دارای سطوح مختلفی از دانش هوافضا و تجربه پرواز بودند.

در این آزمایش، پژوهشگران بررسی کردند که شرکت‌کنندگان در حل ۵ ناهنجاری چقدر زمان نیاز دارند. یک‌بار با کمک Daphne-AT و یک‌بار بدون آن. همچنین میزان فشار ذهنی و آگاهی موقعیتی آن‌ها نیز بررسی شد.

نتایج نشان داد که با استفاده از دستیار مجازی، شرکت‌کنندگان تعداد بیشتری از ناهنجاری‌ها را در زمان کمتری حل کردند و فشار ذهنی کلی نیز کاهش یافت. البته، استفاده از این سامانه تغییر قابل‌توجهی در آگاهی موقعیتی ایجاد نکرد.

آزمایش در محیط واقعی

آزمایش‌های دیگری نیز در خود مرکز HERA انجام شد. این‌بار شرکت‌کنندگان شامل مهندسان ناسا، خلبانان و متخصصان حرفه‌ای بودند.

هشت گروه چهارنفره، هرکدام به‌مدت ۴۵ روز در این مرکز اقامت داشتند و مطالعات علمی مختلفی انجام دادند.

نتایج این آزمایش‌ها با نتایج آزمایشگاه متفاوت بود: استفاده از Daphne-AT تفاوت قابل‌توجهی در زمان حل ناهنجاری‌ها ایجاد نکرد.

دکتر سلوا می‌گوید: بخشی از این تفاوت احتمالا به سطح آموزش و تجربه شرکت‌کنندگان مربوط می‌شود. ما تنها می‌توانیم تعداد محدودی ناهنجاری به آن‌ها ارائه کنیم و حرفه‌ای‌ها زمان بیشتری با این دستیار کار کرده‌اند و فرصت بیشتری برای حل مشکلات متنوع داشته‌اند.

کاربرد فراتر از فضا

علاوه بر کمک به فضانوردان، Daphne-AT و دستیارهای مجازی مشابه می‌توانند به افراد در حرفه‌های دیگر مانند آتش‌نشان‌ها و نیروهای امدادی نیز کمک کنند تا در شرایط اضطراری تصمیمات بهتری بگیرند و مشکلات غیرمنتظره را حل کنند.

به نظر می‌رسد آینده‌ای که در آن Daphne-AT به فضانوردان و سایر متخصصان کمک می‌کند، چندان دور نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.