سلامت آنلاین زیر آوار اختلال اینترنت ماند
در روزهایی که شهروندان بیش از پیش به خدمات آنلاین سلامت نیاز داشتند، قطعی و اختلال اینترنت، این امکان را از بین برد.
پلتفرمهای سلامت درست در شرایطی که صدای انفجار در شهرهای مختلف کشور علیالخصوص تهران شنیده میشد و صدای پهپادها و هواپیماها آرامش را از بسیاری از خانوادهها ربوده بود سعی کردند با ارائه خدمات روان درمانی رایگان سرویسی که کابرانشان بیش از گذشته به آن نیاز داشتند را در اختیارشان قرار دهند تا آرامش را به آنان بازگرداند اما قطع دسترسی به اینترنت کار را بیشتر از پیش برای آنان سخت کرد.
در میانه انفجارها، یکی از محدود راههای دسترسی بسیاری از مردم به خدمات درمانی عادی، پلتفرمهای آنلاین بود؛ راهی که آن هم زیر بار محدودیتهای اینترنتی از کار افتاد.
نیما فاضلی، مدیر عامل دکتر دکتر، با اشاره به اینکه قطع اینترنت اختلال جدی در خدمات رسانی آنها ایجاد کرد میگوید: عمده ورودی ترافیک پلتفرمهای سلامت دیجیتال سرچ گوگل کاربران از نام پزشک، بیماری و… است. بر این اساس تاثیر محدودیتهای اینترنت بر کسبوکار ما به گونهای بود که در بسیاری از مواقع تا ۸۵ درصد نسبت به روزهای قبل کاهش سفارش داشتیم. از سوی دیگر در این دوره بسیاری از کلینیکها، داروخانهها و آزمایشگاهها که تامینکننده مالی ما نیز هستند تعطیل شدند و این مساله نیز به کسبوکار ما ضربه وارد کرد.
نیما فاضلی، مدیر عامل دکتر دکتر معتقد است عمده مراجعهها به پلتفرمهای سلامت از طریق سرچ گوگل است و قطع دسترسی به اینترنت این امکان را محدود میکند.
در اصل در شرایطی که آنان میتوانستند کمکی برای بهبود وضعیت سلامتی افراد باشند تا حدودی کارایی خود را از دست دادند مهدی خدادادی، مدیرعامل دکتر ساینا نیز با اشاره به تاثیر قطعی اینترنت و به دنبال آن قطع شدن موتورهای جستوجو و سرویسهای تبلیغاتی آنلاین میگوید: بسیاری از مردم آدرس سایتها را نمیدانند و با جستوجوی فارسی به نام سایت میرسند و خدمات خود را دریافت میکنند. یکی از مهمترین دغدغههای ما در این دوره این بود که بتوانیم خدمات خود را، زمانی که باید و کابر نیازمند آن است در دسترس مردم قرار دهیم. از سوی دیگر بخشی دیگر از مشکلات قطعی اینترنت مربوط به بروز اختلال در زیرساختها بود. اجرایی شدن و ارائه خدمات برخی از زیرساختها از موارد بنیادین گرفته تا توسعهدهندهای که میخواهد جستوجو کند به واسطه اینترنت بینالملل ممکن است.
سپیده میرکریمی، مدیرعامل پزشکت، نیز نظر مشابهی دارد. به گفته او این اختلال، چالشی جدی برای پلتفرمی بود که فلسفه اصلیاش «همیشه و همهجا در دسترس بودن» است. او میگوید: تیم فنی ما با بهینهسازی سرورها، توسعه نسخه کمحجم اپلیکیشن برای شرایط اینترنت ضعیف و مدیریت ترافیک، توانست بخشی از این فشار را کنترل کند. این اقدامات باعث شد کاربران در مناطق مختلف کشور همچنان به خدمات پزشکی و روانپزشکی دسترسی داشته باشند.
مهدی خدادادی، مدیرعامل دکتر ساینا میگوید: یکی از مهمترین دغدغههای ما این بود که بتوانیم خدمات را، زمانی که کابر نیازمند آن است در دسترس مردم قرار دهیم.
با وجود تمامی این مشکلات و محدودیتهای ایجاد شده و در شرایطی که دسترسی به مراکز درمانی روانشناسی سخت شده بود، پلتفرمهای سلامت بر ارائه خدمات غیر حضوری روان درمانی تاکید کردند و ارائه این سرویس را در بسیاری از بخشهای خود رایگان اعلام کردند. طبق گفته مدیران عامل پلتفرمهای حوزه سلامت دیجیتال، این پلتفرمها در تلاش بودهاند تا با حضور بیشتر پزشکان و ارائه تخفیف نقش مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند. مهدی خدادادی، مدیرعامل دکتر ساینا، در اینباره میگوید: بسیاری از پزشکان نیز در این مسیر همراه بوده و از این طرح استقبال کردند. از سوی دیگر به دلیل افزایش درخواست و همزمان اختلالهای اینترنتی لازم بود که تلاش زیادی برای نگهداری و پایدار زیر ساختها صورت گیرد. در اصل ما فقط در یک جبهه نمیجنگیدیم.
نیما فاضلی، مدیرعامل دکتر دکتر، نیز با اشاره به اینکه در شرایط جنگی کسبوکارهای سلامت دیجیتال نیز در خط مقدم قرار میگیرند میگوید: بعد از گذر از این بحران، برنامه ما تمرکز بیشتر بر شرایط اضطرار و برنامهریزی برای آن است. همچنین در تلاش هستیم تا بتوانیم با توزیع بیشتر سرورهای خود و پشتیبان گیری توزیع شده تغییرات خوبی در زیرساخت های خود ایجاد کنیم که تمامی این تغییرات منجر به پایداری سرویسها در دوره بحران شود.
از نظر او یکی از راههای تابآوری شرکتها بهجز پایدار کردن سرویسهای زیرساختی، اطمینان خاطر به نیروی انسانی است.
به گفته او یکی از تاکیدهای همیشگی سازمان سرمایهگذار ما در این دوره این است که نیرو دغدغه کاهش حقوق یا تعدیل نداشته باشد. بنابراین این مساله یکی موضوعات مورد تاکید ما است از این طریق بتوانیم تابآوری را بیش از قبل افزایش دهیم.
سپیده میرکریمی مدیرعامل پزشکت میگوید: اختلال اینترنت، چالشی جدی برای پلتفرمی بود که فلسفه اصلیاش «همیشه و همهجا در دسترس بودن» است.
مهدی خدادادی، مدیرعامل دکترساینا، معتقد است که جنگ هنوز تمام نشده و کشور در وضعیت توقف جنگ و آتشبس بوده و این موضوع نیز به لحاظ ادبیات موضوعی، بخشی از جنگ است. به گفته او اولین تاکید این پلتفرم در این شرایط داشتن نگاهی واقعگرایانه نسبت به شرایط است. بر اساس همین نگاه و رویکرد نیز باید تصمیمهای متناسب با این شرایط داشت و اهداف را نیز بر اساس این مسیر مشخص کرد. در شرایط همچنین لازم است برخی از برنامههای خود در خصوص اهداف توسعهای و مالی که در ابتدای سال تبیین کردهایم را بازنگری مجدد کرده و اهداف حداقل ۳ تا ۶ ماه آینده را بر اساس شرایط امروز مجددا بررسی کنیم.
خدادادی شرایط دوازده روز جنگ تحمیلی را به دو دسته داخلی و بیرونی تقسیم کرد و گفت: در خصوص مسائل داخلی، ما در همان روز جمعه و شنبه برای حضور کارکنان مجموعه برنامهریزی کردیم و قرار شد تا اطلاع ثانوی به صورت دورکار و در کنار خانواده فعالیت کنند. در گام بعد در تلاش بودیم تا شرایط دور کاری را به گونهای مهیا کنیم تا روحیه کاری همچنان حفظ شود و بر این اساس بود که با برگزاری دو جلسه در هفته طی بیست تا سی دقیقه با یکدیگر به گفتگو و تبادل نظر میپرداختیم. در این دوره با به رسمیت شناختن ترس و استرس در تلاش بودیم تا با برگزاری وبینارهای سلامت روان و کنترل استرس در کنار کارکنان خود باشیم.
سپیده میرکریمی، مدیرعامل پزشکت، معتقد است تجربه اخیر نشان داد که مدیریت بحران نیازمند آمادگی مداوم و سرمایهگذاری در زیرساخت است. بر این اساس پزشکت توسعه نسخه کمحجم اپلیکیشن برای شرایط اینترنت محدود، افزایش ظرفیت سرورها و جذب مشاوران بیشتر را در اولویت قرار داده است. به گفته او همچنین همکاری با نهادهای تخصصی و امدادی، تولید محتوای آموزشی برای مقابله با اضطراب و راهاندازی مشاوره گروهی از دیگر برنامههای آنها است تا در آینده بتواند نقشی گستردهتر و عمیقتر در سلامت جسم و روان جامعه داشته باشد.