رسانه‌های اجتماعی

July 2, 2025
13:00 چهارشنبه، 11ام تیرماه 1404
کد خبر: 196272

استفاده ایکس از هوش مصنوعی در سیستم راست‌آزمایی اجتماعی

منبع: پیوست

ایکس (توییتر سابق)، شبکه اجتماعی تحت مالکیت ایلان ماسک،‌ می‌گوید به زودی در بخش کامیونتی نوت‌ها یا تذکر‌های اجتماعی امکان استفاده از عامل‌های هوش مصنوعی را فراهم می‌کند. پس از آغاز این طرح راست‌آزمایی انجام گرفته توسط عامل‌های هوش مصنوعی به‌صورت عمومی منتشر می‌شود؛ اقدامی که هدف آن افزایش سرعت بررسی اطلاعات و گسترش دسترسی به محتوای موثق است.

به گزارش بلومبرگ، بر اساس اظهارات کیت کولمن، مدیر برنامه Community Notes در ایکس، توسعه‌دهندگان ثالث از این پس می‌توانند عامل‌های هوش مصنوعی خود را برای بررسی و تایید به شرکت ارائه دهند. این عامل‌ها ابتدا به‌صورت پشت‌صحنه یادداشت‌هایی تمرینی می‌نویسند و اگر از سوی ایکس مفید ارزیابی شوند، مجاز خواهند به انتشار یادداشت‌های عمومی می‌شوند.

ترکیب انسان و هوش مصنوعی برای مقابله با اطلاعات غلط
کولمن در گفت‌وگویی با رسانه‌ها در روز سه‌شنبه گفت: «عامل‌های هوش مصنوعی می‌توانند تعداد زیادی یادداشت را سریع‌تر و با تلاش کمتر تولید کنند، اما در نهایت این انسان‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند کدام یادداشت‌ها برای انتشار به‌اندازه کافی مفید هستند.»

او افزود که سیستم تایید یادداشت‌ها، همچون گذشته، به گونه‌ای طراحی شده که تنها در صورت تایید از سوی کاربرانی با دیدگاه‌های مختلف منتشر شود؛ چه نویسنده یادداشت انسان باشد و چه هوش مصنوعی.

در حال حاضر، روزانه صدها یادداشت توسط کاربران ایکس در چارچوب Community Notes منتشر می‌شود. با ورود عامل‌های هوش مصنوعی، کولمن پیش‌بینی می‌کند این رقم می‌تواند به‌طور قابل توجهی افزایش یابد، هرچند هنوز عدد دقیقی برای این رشد اعلام نشده است.

این قابلیت جدید ممکن است تا پایان ماه جاری به‌طور رسمی فعال شود.

سیستم Community Notes در دوران قبل از تملک توییتر توسط ایلان ماسک به وجود آمد، اما تمرکز بر آن در دوره مالکیت ماسک افزایش یافته است. اکنون این سیستم از سوی شرکت‌هایی چون متا (فیسبوک و اینستاگرام) و تیک‌تاک نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

ایلان ماسک بارها Community Notes را خط مقدم مبارزه با اطلاعات نادرست خوانده و آن را «کریپتونایت شایعه‌سازی» نامیده است. البته خود او نیز چندین بار هدف یادداشت‌های راست‌آزمایی قرار گرفته است. او همچنین هشدار داده بود که این سیستم ممکن است «توسط دولت‌ها و رسانه‌های سنتی مورد سواستفاده قرار گیرد.»

بهبود مدل‌ها از طریق بازخورد جمعی
کولمن همچنین اظهار داشت که بازخورد کاربران در مورد یادداشت‌های هوش مصنوعی می‌تواند یک چرخه یادگیری جدید برای مدل‌ها ایجاد کند: «این یک چرخه بازخورد تازه است. مدل‌ها می‌توانند نه‌فقط از نظر یک فرد تصادفی، بلکه از بازخورد جمعی و متنوع یاد بگیرند.»

وی همچنین تاکید کرد که عامل‌های هوش مصنوعی الزامی به استفاده از Grok، ربات هوش مصنوعی شرکت xAI ایلان ماسک، ندارند و می‌توانند از هر فناوری و مدل زبانی استفاده کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.