9 میلیون کاربر بازیهای آنلاین ایرانی در جنگ دوازده روزه
در جنگ دوازده روزه، قطع اینترنت به عنوان یک دفاع سایبری اتخاذ شد و خدماترسانی بسیاری از کسبوکارها از جمله بازیسازی تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفت. ابوالفضل صادق مدیرعامل استودیو بازیسازی تتراپازل و رئیس کمیسیون بازی سازمان نظم صنفی رایانهای، اینترنت آزاد و بدون اختلال را به عنوان اصلیترین نیاز این صنعت در این روزها مطرح کرد. به گفته او در پویش همهبازی حدود نه میلیون کاربر شرکت کردند.
ابولفضل صادق درباره بزرگترین چالش بازیسازها در روزهای جنگ عنوان کرد: «بزرگترین چالش ما قطعی اینترنت بوده است. اینترنت برای بازیسازها مانند هوا میماند اگر این هوا را از آنها بگیرید نابود خواهند شد؛ البته این موضوع برای دیگر استارتاپها در حوزههای مختلف نیز صادق است در واقع نبود اینترنت از خود جنگ آسیبزاتر است.»
او در ادامه در خصوص فیلترینگ گسترده گفت: «هنگامی که همه چیز فیلتر میشود عملاً توسعه بازی متوقف میشود؛ زیرا بازیسازها از سرویسهای خارجی برای توسعه محصول خود استفاده میکنند. برای مثال وقتی بازیساز میخواهد از کار خود خروجی بگیرد برخی از سرویسهای خارجی را فراخوان میکند وقتی این سرویسها قطع شود گویی بازیساز به یک دیوار بتنی بخورد میکند که امکان گذر آن برای و وجود ندارد.»
او درباره تجربه کاربران بازیهای آنلاین بیان کرد: «از سویی دیگر تجربه کاربری با توجه به قطعی اینترنت با مشکلاتی روبرو میشود زیرا پینگ بازیها در زمان اختلال اینترنت برای بازیهای آنلاین کاهش پیدا میکند و اگر دسترسی به سرورها قطع یا کند شود عملاً کاربران خود را از دست میدهیم.»
«همهبازی» مسئولیت اجتماعی بازیسازها در روزهای جنگ بود
بسیاری از پلتفرمها در حوزههای مختلف در روزهای جنگ به عنوان مسئولیت اجتماعی برخی از خدمات خود را به صورت رایگان یا با تخفیفات قابل توجه ارائه دادند. بسیاری از توسعهدهندگان و سازندگان بازیهای آنلاین نیز پویش همهبازی را برای سرگرمی بیشتر مخاطبان راه انداختند.
صادق درباره این پویش توضیح داد: «در راستای مسئولیت اجتماعی پویش همهبازی را راهاندازی کردیم. این اقدام به همراه همه توسعهدهندگان داخلی صورت گرفت و بسیاری از بازیسازها در این کمپین شرکت کردند. در کمپین همهبازی، بازیسازها برای نگهداشت و سرگرمی بیشتر بازیکنان الماس و سکه رایگان در اختیار آنها قرار دادند. این اقدام بسیار مفید واقع شد و تعداد کاربران فعال در این تجربه افزایش پیدا کرد این شرایط به خصوص برای بازیکنان سنهای پایینتر فایده بیشتری هم داشته زیرا این گروه سنی به واسطه بازی از استرس جنگ دور میشوند. البته این کمپین برای همه گروههای سنی اجرا شد. گفتنی است همهبازی با همکاری سازمان نصر شکل گرفت. بازیهای این پویش شامل گروهی مثبت سه سال تا مثبت دوازده سال بود.»
به گفته او در پویش همهبازی حدود نه میلیون کاربر شرکت کردند. این تعداد مجموع افرادی هستند که از پویش همهبازی در بازیهای مختلف بهرهمند شدهاند.
او در ادامه درباره اقداماتی که بخش دولتی میتواند در جهت کم شدن بار جنگ بر بازیسازان انجام دهد توضیح داد: «بازیسازها خواسته چندانی از نهادهای دولتی ندارند و تنها خواسته آنها اینترنت آزاد است البته این خواسته تمام فعالان اقتصادی است. اینترنت آزاد حق همه شهروندان است و اگر این موضوع رفع شود دیگر مشکلی از طرف بازیسازها نیست زیرا فعالان خود به خوبی میدانند که باید چگونه کسب درآمد کنند.»
مدیرعامل تتراپازل در آخر درباره اقدامات این کسبوکار در صورت ایجاد جنگ و بحران دوباره برای کسبوکارها گفت: «سعی کردیم در این راستا سرویسهای خارج از ایران را به داخل کشور انتقال دهیم اما با محدود شدن قطعی اینترنت کاربران خارج از کشور ما از دست میروند و مجبور هستیم برای جلوگیری از این مشکل دیتابیسهای داخل و خارج را از جدا کنیم تا هر دو کاربران خارجی و داخلی را حفظ کنیم اما این اقدام خود هزینهای مضاعف را بر ما تحمیل میکند گرچه ناگزیر به انجام این اقدام خواهیم بود.»