باندپهن

فیبرنوری

July 6, 2025
11:12 یکشنبه، 15ام تیرماه 1404
کد خبر: 196546

جعفرپور: تحول دیجیتال و توسعه فیبر نوری، محور برنامه های استراتژی مخابرات است

جعفرپور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درمجمع عمومی عادی سالیانه که روز پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۴ به‌صورت الکترونیکی برگزار شد، با ارائه گزارشی جامع از وضعیت شرکت، به بررسی جایگاه مخابرات در بازار، افق تحول دیجیتال، ضرورت نوسازی زیرساخت‌ها، توسعه خدمات و بهینه‌سازی عملکرد پرداخت و گفت : تحول دیجیتال و توسعه فیبر نوری، محور برنامه‌های استراتژی مخابرات در آینده است.

به گزارش اداره‌کل ارتباطات، جعفرپور،عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، ،دراین مجمع که با حضور نمایندگان سهامدار عمده، نمایندگان دولت و سهام عدالت، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان خصوصی‌سازی و اعضای هیأت‌مدیره شرکت مخابرات ایران، همچنین معاونین و مدیران ارشد ستادی برگزار شد.با اشاره به وضعیت کنونی مخابرات کشور گفت: «شرکت مخابرات ایران در سال گذشته با وجود چالش‌های جدی، توانسته است با بیش از 4/5 هزار مشترک باندپهن ثابت و 7/27 هزار مشترک تلفن ثابت، بخش عمده‌ای از ارتباطات زیرساختی کشور را پوشش دهد. این موضوع نشان از اعتماد مردم و جایگاه تثبیت‌شده شرکت مخابرات در حوزه ارتباطات دارد.»

وی در تشریح عملکرد سالانه و برنامه‌های راهبردی شرکت در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال، به نقش حیاتی شرکت در زیرساخت ارتباطی کشور تأکید کرد و افزود: «شرکت مخابرات ایران دارای 86/1 درصد سهم بازار FTTH و 64/2درصد سهم بازار باندپهن ثابت (XDSL) است.»

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به ضرورت بازنگری در حوزه سرمایه‌گذاری و بازآفرینی اقتصادی گفت: «با برنامه‌ریزی مؤثر، موفق شدیم به پوشش 204 هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در کشور دست یابیم که بستری مطمئن برای توسعه خدمات دیجیتال است و حاصل تلاش جمعی همکاران ما در سراسر کشور است.»

وی با اعلام افزایش سرمایه بی‌سابقه شرکت مخابرات ایران به میزان بیش از ۹۰ همت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اظهار داشت: «با این افزایش، شرکت در بین ۱۰ شرکت برتر بورسی کشور قرار گرفت و نسبت مالکانه از ۲۱درصد به ۷۳درصد ارتقا یافت؛ همچنین ساختار مالی و اعتبار شرکت به‌طور چشمگیری بهبود یافته است.»

عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، مهم‌ترین دستاوردهای سال گذشته را تصویب تعرفه‌های جدید برق و فضا (اردیبهشت ۱۴۰۴) ، برنده شدن در مزایده فرکانس 5G در باند MHz3700-3800 ، اخذ چند مصوبه مهم از جمله آبونمان (مصوبه ۷۱۶)، و مصوبه‌های ۳۶۱ کمیسیون تنظیم مقررات ، پرداخت کلیه معوقات مرتبط با بازنشستگان، شامل پاداش پایان خدمت، متناسب‌سازی حقوق، غرامت فوت، و تسویه بدهی‌ها به تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، سازمان خصوصی‌سازی و صندوق ایثارگران ، عنوان کرد و گفت : اجرای طرح بزرگ FTTH با هدف ۱,۲۵۰,۰۰۰ اتصال فیبرنوری در سراسر کشور ، رشد چشمگیر درآمدهای شرکت در حوزه دیتا، ارتباطات سیار و خدمات ارزش افزوده ازدیگر دستاوردهای 1403 است

او همچنین به افزایش ترافیک دیتای ثابت اشاره کرد و گفت: «در سال ۱۴۰۳، میزان دیتای مصرفی مشترکان به ۱۶,۷۸۸ ترابایت رسید که افزایش محسوسی نسبت به سال‌های گذشته دارد.»

جعفرپور با اشاره به بهبود فضای کلان اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۳، افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی و انعقاد قراردادهای تجاری جدید با اپراتورها و شرکت‌های فناوری را از عوامل ارتقای سودآوری شرکت نسبت به سال‌های گذشته عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در پیشبرد اهداف شرکت، گفت: «مخابرات ایران با 46/469نیروی انسانی ، از سرمایه‌ای ارزشمند برخوردار است که نقش اصلی را در تحقق برنامه‌های راهبردی ایفا می‌کنند.»

مخابرات ایران در آستانه گذار به Techco؛ مسیر نوآوری در افق ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تشریح راهبرد آینده‌نگرانه شرکت گفت: «چشم‌انداز ما تبدیل‌شدن از یک شرکت Telco سنتی به یک شرکت Techco نوآور است؛ به‌این‌معنا که از اپراتور ارتباطی صرف، به بازیگری در حوزه فناوری‌های نوپدید خواهیم رسید.»

او افزود: «این تحول نیازمند تعامل با سایر بازیگران اکوسیستم دیجیتال کشور، ارائه خدمات نوین فناورانه و ورود فعال به حوزه‌هایی نظیر اینترنت اشیاء، رایانش ابری، پلتفرم‌های دیجیتال و خدمات داده‌محور است.»

عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران ، با تأکید بر نقش کلیدی شرکت در زیست‌بوم آینده دیجیتال کشور افزود: «مخابرات ایران در سه زیست‌بوم اصلی فناوری، نوآوری و کارآفرینی، نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد. ما به دنبال تبدیل‌شدن به ارائه‌دهنده خدمات فناورانه، شریک راهبردی کسب‌وکارها و بسترساز تحول دیجیتال هستیم.»

نقشه راه مخابرات برای افزایش سهم از بازار اینترنت: رشد، نوآوری، هم‌افزایی

جعفرپور با اشاره به نقشه راهبردی شرکت، چهار وجه کلیدی ، مالی، مشتری و بازار، فرآیندها و معماری کسب‌وکار، و رشد و یادگیری را ازمهمترین ها مهمترین ها برشمرد وتصریح کرد : در وجه مالی، تمرکز بر رشد درآمد پایدار و ارتقای بهره‌وری منابع با مدیریت مؤثر هزینه‌ها است.

وی با بیان اینکه در وجه مشتری و بازار، بهبود تجربه دیجیتال و یکپارچه مشتری، توسعه بازار، تقویت مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری در زیست‌بوم دیجیتال از اولویت‌هاست. افزود :در حوزه فرآیندها و معماری کسب‌وکار، بازطراحی فرآیندها با تمرکز بر تحول دیجیتال، هم‌افزایی بین ارتباطات ثابت و همراه و نوسازی هوشمند زیرساخت‌های شبکه و سامانه‌های فناوری اطلاعات مدنظر قرار دارد.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در وجه رشد و یادگیری نیز، توسعه شایستگی‌های سازمانی از طریق توانمندسازی منابع انسانی، عاملی کلیدی برای شکل‌گیری نوآوری و رشد پایدار دانست .

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی شرکت‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله شرکت «پیشتازان خدمات اول» برای ساماندهی امور رفاهی و خدماتی کارکنان و شرکت «دریا ساحل» برای تأمین اقلام راهبردی،گفت : با واگذاری این خدمات به این شرکت ها انجام امور سرعت می گیرد.

مدیرعامل مخابرات ایران در پایان با تأکید بر مهاجرت به اپراتور سرویس‌محور، توسعه منابع انسانی، و تمرکز بر حکمرانی دیجیتال، ابراز امیدواری کرد که مخابرات ایران در آینده‌ای نزدیک به یکی از شرکت‌های بزرگ و تأثیرگذار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تبدیل شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.