باندپهن

فیبرنوری

July 13, 2025
15:37 یکشنبه، 22ام تیرماه 1404
کد خبر: 197195

روز ملی فناوری اطلاعات؛ فرصتی برای تعامل ملی در مسیر ایران دیجیتال

منبع: پیوست

معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران گفت: روز ملی فناوری اطلاعات، فرصتی ارزشمند برای آگاهی‌بخشی، ایجاد گفت‌وگوی ملی و بازنگری در سیاست‌های کلان حوزه دیجیتال است. اگر بخواهیم جامعه‌ای هوشمند، متصل و توانمند بسازیم، باید ابتدا آگاهی عمومی از فرصت‌ها، مخاطرات و مسئولیت‌های فضای دیجیتال را ارتقا دهیم.

مرتضی بهرامی- معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران- با تأکید بر اهمیت گفت‌وگوی مشترک میان نهادهای حاکمیتی، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مردم ادامه داد: این روز، بستر تعامل و هم‌فکری برای ترسیم آینده فناوری اطلاعات در کشور است؛ آینده‌ای که بدون مشارکت ملی، قابل تحقق نخواهد بود.

مخابرات ایران، ستون فقرات ارتباطی کشور

معاون فناوری اطلاعات درباره جایگاه شرکت مخابرات در تحقق اهداف روز ملی فناوری اطلاعات گفت: شرکت مخابرات ایران، به‌عنوان اپراتور کشوری و ستون فقرات ارتباطات، زیرساخت کلیدی تحقق ایران دیجیتال است. بدون وجود شبکه‌ای پایدار، گسترده و امن، نمی‌توان به توسعه واقعی فناوری اطلاعات در کشور امید بست.

وی پنج محور اصلی نقش‌آفرینی شرکت مخابرات در این مسیر را توسعه زیرساخت ارتباطی ملی، تحقق عدالت ارتباطی، توسعه خدمات هوشمند، ارتقای امنیت سایبری و ترویج سواد دیجیتال دانست و در تشریح آن گفت: با گسترش شبکه‌های فیبر نوری و پوشش سراسری ارتباطات ثابت، زیرساخت اصلی انتقال داده و ارائه خدمات دیجیتال را فراهم کرده‌ایم.

بهرامی با اشاره به اینکه اتصال نقاط دوردست و کم‌برخوردار، از روستاها گرفته تا مناطق مرزی، از اولویت‌های ما در توسعه زیرساخت دیجیتال است. تصریح کرد : با نوسازی سامانه‌ها، توسعه خدمات ابری و پشتیبانی از دولت الکترونیک، بستر تحول دیجیتال در سازمان‌ها و جامعه را تقویت کرده‌ایم.

معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در امنیت شبکه و داده‌ها، بخشی از برنامه‌های راهبردی ما برای افزایش تاب‌آوری سایبری کشور است. اظهار داشت : مشارکت در پروژه‌های آموزشی و فرهنگی در جهت ارتقای آگاهی دیجیتال در جامعه، از دیگر برنامه‌های ما در ایفای مسئولیت اجتماعی است.

اقدامات عملی مخابرات ایران در توسعه فناوری اطلاعات

در ادامه این گفت‌وگو، بهرامی به پروژه‌های عملی شرکت مخابرات در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت:توسعه سامانه‌های پشتیبان برای پروژه فیبر نوری (FTTH) در ده‌ها شهر کشور، استقرار سامانه‌های مانیتورینگ هوشمند برای تحلیل ترافیک شبکه و نیز ارائه خدمات API به کسب‌وکارهای دیجیتال از جمله اقدامات کلیدی ما بوده است.

طبق اعلام شرکت مخابرات ایران، او همچنین افزود: توسعه سکوهای خدمات ثابت برای کسب‌وکارها، ارائه خدمات مبتنی بر IP، و یکپارچه‌سازی سرویس‌های سازمانی، گام‌هایی مؤثر در حمایت از اکوسیستم دیجیتال کشور بوده‌اند.

تحول در زیرساخت‌های IT؛ نقطه عطف دیجیتالی‌سازی

معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات با اشاره به تحولات اخیر در زیرساخت‌های شرکت مخابرات تصریح کرد: «در سال گذشته، ظرفیت مراکز داده را برای پاسخ‌گویی به رشد تقاضا افزایش دادیم. همچنین با پیاده‌سازی ساختارهای امنیتی چندلایه، سطح حفاظت از داده‌ها را ارتقا بخشیدیم. در کنار این‌ها، بهینه‌سازی فرآیندهای پشتیبانی دیجیتال، تجربه مشتریان را متحول کرده است.»

فناوری‌های نوین، در قلب راهبردهای آینده‌نگر مخابرات

در پایان بهرامی به نقش فناوری‌های نوین در آینده شرکت اشاره کرد و گفت:هوش مصنوعی، کلان‌داده و اینترنت اشیاء دیگر فناوری‌های مکمل نیستند، بلکه به بخش مرکزی راهبرد تحول دیجیتال تبدیل شده‌اند. شرکت مخابرات ایران نیز با رویکردی آینده‌نگر، این سه حوزه را به‌عنوان محورهای اصلی و راهبردی در فناوری آینده‌محور، مشخص کرده و در رشد و توسعه همه‌جانبه آن تلاش می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.