رسانه‌های اجتماعی

July 16, 2025
11:25 چهارشنبه، 25ام تیرماه 1404
کد خبر: 197427

۹ سازمان اروپایی از ایکس شکایت کردند

منبع: مهر

شبکه اجتماعی ایکس با شکایتی از سوی ۹ سازمان مدنی در اروپا و رگولاتورهای فرانسوی روبرو شده است.

به گزارش رویترز، این پلتفرم متهم شده از داده های کاربران برای تبلیغات هدفمند ناقض قوانین اتحادیه اروپا استفاده کرده است.

سازمان های ای آی فارنزیکس، مرکز دموکراسی و فناوری اروپا، انتروپی، حقوق دیجیتال اروپا، GFF، گلوبال ویتنس، بنیاد پانوپتای کن و غیره در کنار Arcom رگولاتور رسانه فرانسه این شکایت را ثبت کرده اند. شاکیان از رگولاتورها خواسته اند مطابق قانون سرویس های دیجیتال اتحادیه اروپا که تبلیغات براساس داده های حساس کاربران مانند مذهب، نژاد و جنسیت را هدف می گیرد، اقداماتی علیه شبکه اجتماعی مذکور انجام دهند.

ایکس، کمیسیون اتحادیه اروپا و Arcom تاکنون به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخی نداده اند اما سازمان های شاکی در بیانیه ای نوشته اند: ما نگرانی های عمیق خود درباره استفاده ایکس از داده های خصوصی و حساس کاربران برای تبلیغات هدفمند را ابراز می کنیم.

آنها همچنین اعلام کردند این نگرانی زمانی به وجود آمد که آنها مخزن تبلیغاتی ایکس را بررسی کردند که براساس الزامات قانون سرویس های دیجیتال اتحادیه اروپا به طور عمومی قابل دسترس است. سازمان های مذکور در این باره نوشته اند: ما متوجه شدیم برندهای مطرح همراه نهادهای عمومی و مالی در تبلیغات هدفمند آنلاین از داده‌هایی استفاده کرده‌اند که به نظر می‌رسد شامل دسته‌های حساس اطلاعات شخصی باشند، مانند دیدگاه‌های سیاسی، گرایش‌های جنسی، باورهای مذهبی و وضعیت سلامت که طبق ماده ۹ مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) تحت حمایت ویژه قرار دارند.

سازمان های مذکور از رگولاتورها خواسته اند تا درباره ایکس تحقیق کند.

GDPRیا مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها یک قانون در اتحادیه اروپا است که هدف آن حفاظت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افراد است. این قانون به شهروندان اتحادیه اروپا کنترل بیشتری بر نحوه استفاده شرکت‌ها از اطلاعات شخصی‌شان می‌دهد و برای کسب و کارها الزاماتی را در زمینه جمع‌آوری، پردازش و ذخیره‌سازی داده‌ها تعیین می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.