هوش مصنوعی

July 16, 2025
15:13 چهارشنبه، 25ام تیرماه 1404
کد خبر: 197468

مصاحبه مارک زاکربرگ با مدیرعامل خبرگزاری اینفورمیشن: از جذب استعداد‌ها تا هوش مصنوعی شخصی و زیرساخت

منبع: پیوست

مدیرعامل متا، مالک اینستاگرام و فیسبوک، در مصاحبه‌ای با جسیکا لسین، مدیرعامل خبرگزاری اینفورمیشین، درمورد چشم‌انداز شرکتش از ابزارهای هوش مصنوعی و همچنین توسعه زیرساخت گسترده دیتاسنتری توضیح داد. زاکربرگ در این مصاحبه تصریح کرد که شرکتش در رویکردی متفاوت از فعالان بزرگی همچون اوپن‌ای‌آی و گوگل بر «ابرهوش شخصی» یا «Personal Superintelligence» تمرکز می‌کند. با این حال زاکربرگ در این گفتگو اعتراف کرد که شرکتش زمان‌بندی مشخصی از توسعه آنچه از آن به عنوان ابرهوش یاد می‌شود ندارد.

زاکربرگ در این مصاحبه تاکید کرد که متا بر بُعد فرهنگی و سرگرمی هوش مصنوعی تمرکز می‌کند و به دلیل توسعه موفق عینک‌های هوشمند که از نگاه او دستگاه رایانشی آینده خواهند بود، دست بالایی در این رقابت خواهد داشت.

اما متا برای به واقعیت تبدیل کردن چشم‌انداز هوش مصنوعی خود با تکیه بر هسته پول‌ساز کسب‌وکار خود سرمایه‌ عظیمی را به دو بخش مهم اختصاص داده است. یکی جذب برترین استعداد‌های هوش مصنوعی که در تیم ابر هوش یا Superintelligence این شرکت با نظارت مستقیم زاکربرگ مشغول به کار می‌شوند و در روزهای اخیر سروصدای زیادی را به پا کرده است و دیگر توسعه زیرساخت گسترده که چندین دیتاسنتر گیگاواتی را شامل می‌شود.

سرمایه‌گذاری گسترده برای جذب استعداد‌ها
متا که به عنوان مهمترین فعال آمریکایی در بخش مدل‌های متن باز هوش مصنوعی شناخته می‌شود با مدل‌های Llama در این عرصه ایفای نقش می‌کند. با این حال گزارش‌های متعدد مدعی شده‌اند که زاکربرگ رضایت چندانی از عملکرد Llama 4، جدیدترین نسخه این هوش مصنوعی، نداشته و همین مساله به نظر جرقه‌ای برای هزینه‌کرد گسترده شرکت در راستای جذب استعداد‌های برتر و راه‌اندازی تیم ابرهوش بوده است.

مدیرعامل متا در پاسخ به پرسش لسین که «آیا احساس می‌کنید لاما عقب مانده است؟» پاسخ روشنی ارائه نکرد و گفت که من شخصا هیچوقت از جایی که هستیم راضی نیستم و همیشه می‌خواهم عملکرد بهتری داشته باشیم و این عرصه به سرعت در حال پیشرفت است.

مدیرعامل متا با اشاره به تلاش‌های گسترده شرکتش برای استخدام استعداد‌های برتر این عرصه که با جذب چندین پژوهشگر از شرکت اوپن‌ای‌آی و خبرهایی درمورد بسته‌های چند صد میلیون دلاری خبر ساز شد گفت اطلاعات منتشر شده جزئیات گزارش شده درمورد بسته‌های مالی «دقیق نیستند» اما بازار داغی برای جذب استعدادها وجود دارد و تمام آزمایشگاه‌های بزرگ برای جذب «تعداد کمی از پژوهشگران» که بهترین‌های این عرصه هستند، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

زاکربرگ می‌گوید اگر قرار باشد که صدها میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت مورد نیاز هوش مصنوعی هزینه کنید، منطقی است که با تمام قدرت (از جمله ارائه بسته‌های مالی) به جذب ۵۰ یا ۷۰ پژوهشگر این عرصه بپردازید.

از نگاه مدیرعامل متا پیش‌برد هوش مصنوعی و تحقق ابرهوش به تیم چندان بزرگی نیاز نیست، کافی است شما «بهترین بهترین‌ها» را داشته باشید و به همین دلیل چنین مبالغی قابل توجیه و حتی در قیاس با سرمایه‌گذاری زیرساخت ناچیز هستند.

اولین نشانه‌های خودبهبودی مدل‌های هوش مصنوعی
زاکربرگ می‌گوید یکی از مهمترین تحولات سال جدید میلادی، مشاهده اولین نشانه‌های خودبهبودی ابزارهای هوش مصنوعی بود که نشان داد توسعه ابرهوش به یک امر ممکن تبدیل شده است و در نتیجه شرکت تحت رهبری او که به دنبال ارائه ابرهوش شخصی برای همه افراد است، تمام تلاش خود را برای توسعه زیرساخت و جذب استعداد‌ها به کار گرفته است.

او می‌گوید فناوری هوش مصنوعی مهمترین فناوری عصر ما است و بر هر چیزی از نحوه توسعه در داخل و همچنین تعامل کاربران در خارج تاثیر گسترده دارد.

تمرکز متا بر ابرهوش شخصی؛ هرشرکتی رویکرد متفاوتی خواهد داشت
مدیرعامل متا می‌گوید با اینکه خودکارسازی و بهبود ابعاد مختلف اقتصاد و بازار اهمیت زیادی دارند و تمرکز زیادی بر آنها شده است، اما کاربران معمولی برای چیزهای دیگری همچون «روابط، فرهنگ، خلاقیت و لذت بردن» نیز اهمیت زیادی قائل‌اند و ما می‌خواهیم این نیاز را به صورت مستقیم و شخصی برای افراد برآورده کنیم. او می‌گوید متا «بهترین شرکت» برای توسعه محصول برای کاربران انبوه و گسترش در مقیاس میلیاردی است و همین مساله به پیشبرد تلاش‌های شرکتش در قبال این فناوری کمک می‌کند.

با این حال زاکربرگ معتقد است که استفاده داخلی از هوش مصنوعی برای بهبود نرم‌افزار و توسعه در داخل این شرکت شبیه به دیگر رقبا خواهد بود و این فناوری در داخل نیز به توسعه سریع‌تر و بهینه‌تر کمک می‌کند.

عینک‌های هوشمند بهترین دستگاه برای هوش مصنوعی هستند
زاکربرگ در این مصاحبه همچنین با اشاره به عینک‌های هوشمند ساخته شرکتش گفت از نگاه من آنها «بهترین دستگاه فیزیکی برای هوش مصنوعی» هستند زیرا می‌توانند «آنچه شما می‌بینید را ببینند و آنچه می‌شنوید را بشنوند و در طول روز با آنها صحبت کنید.»

مدیرعامل متا معتقد است در آینده به نقطه‌ای خواهیم رسید که عینک‌های هوشمند می‌توانند کارهای شما را برعهده بگیرند و یا اطلاعاتی را برعهده بگیرند. از نگاه زاکربرگ همانطور که در حال حاضر نداشتن عینک برای افرادی که ضعف بینایی دارند یک ضعف مهم محسوب می‌شود، در آینده نیز اگر «عینک هوش مصنوعی نداشته باشید از لحاظ ادراکی در موقعیت ضعف قرار می‌گیرید.»

اهمیت دیتاسنتر‌ها و زیرساخت در چشم‌انداز شرکت متا
متا براساس گزارش‌های منتشر شده در حال توسعه چندین دیتاسنتر عظیم در مقیاس گیگاواتی است. مدیرعامل متا می‌گوید سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت به شرکت کمک می‌کند تا مصرف‌کننده نباشد.

او در پاسخ به اینکه آیا «محدودیتی برای میزان هزینه‌کرد سرمایه (کپکس)» متا در این زمینه وجود دارد گفت باید دید روند فناوری و نتایج چگونه خواهد بود. زاکربرگ می‌گوید من همیشه تلاشم تا سرمایه را خدمات بهتر تبدیل کنم و توسعه زیرساخت دیتاسنتری برای کسب برتری است. به گفته او شرکتش در حال توسعه چندین دیتاسنتر چند گیگاواتی است و همه هزینه آن را جریان نقدینگی گسترده شرکتش با یک مدل تجاری قدرتمند تامین می‌کند.

به گفته مدیرعامل یکی از این دیتاسنتر‌ها که Hyperion نام دارد از لحاظ ابعادی در مقایسه با منهتن نیویورک است و در نهایت به ظرفیت پنج گیگاواتی خواهد رسید. زاکربرگ می‌گوید برای توسعه سریع این دیتاسنتر‌ها، شرکتش چادرهای مقاوم به هوا و طوفان را طراحی کرده تا زیرساخت در داخل آنها با سرعت بیشتری توسعه پیدا کند.

لسین پس از پایان مصاحبه گفت مهمترین روند‌هایی که زاکربرگ پیش از این به آنها اشاره نکرده بود، چشم‌انداز شرکت برای ابرهوش شخصی بود و دیگری رویکرد شرکتش نسبت به کپکس در رقابت هوش مصنوعی است. متا به عنوان یکی از بزرگترین فعالان تبلیغات دیجیتال به نقدینگی عظیمی برای رقابت و توسعه زیرساخت دسترسی دارد که به پیشتازی زیرساختی این شرکت در آینده کمک خواهد.

گفتنی است که متا و مدیرعامل بلند‌پروازش پیش از این نیز با سرمایه‌گذاری گسترده برای پیشتازی در صنایع تلاش کرده‌‌اند که مهمترین مثال آن سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری زاکربرگ در توسعه جهان‌های مجازی و ابزارهای VR بود که با وجود موفقیت نسبی بخش سخت‌افزار یا هدفون‌های واقعیت مجازی، بخش نرم‌افزاری و جهان‌های مجازی آن با استقبال چندانی روبرو نشد و همین شکست به ریزش تاریخی ارزش سهام شرکت منجر شد. باید دید آیا سرمایه‌گذاری گسترده متا در عصر هوش مصنوعی می‌تواند سرنوشت متفاوتی از بلند‌پروازی پیشین این شرکت داشته باشد یا خیر.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.