لبه تکنولوژی

July 16, 2025
15:20 چهارشنبه، 25ام تیرماه 1404
کد خبر: 197470

اسپیس ایکس ماهوا‌ره‌های کویپر آمازون را به فضا پرتاب کرد

منبع: دیجیاتو

صبح امروز فالکون ۹ اسپیس ایکس ۲۴ ماهواره آمازون را که رقیب استارلینک محسوب می‌شوند، به مدار زمین رساند.

در یک همکاری استراتژیک و البته طعنه‌آمیز، شرکت اسپیس ایکس به رقیب اصلی خود یعنی پروژه اینترنت ماهواره‌ای «کویپر» آمازون در پرتاب ماهواره کمک کرد. یک موشک فالکون ۹ امروز ۲۴ ماهواره کویپر را به مدار زمین رساند.

به گزارش Space.com، صبح روز چهارشنبه به وقت ایران یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا مأموریتی به نام KF-01 را انجام داد. اما این یک پرتاب عادی نبود. محموله این موشک ۲۴ ماهواره متعلق به پروژه کویپر آمازون بود؛ پروژه‌ای که مستقیماً برای رقابت با شبکه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اسپیس ایکس طراحی شده است. این همکاری غیرمعمول، که در آن اسپیس ایکس به پیشرفت رقیب مستقیم خود کمک‌ کرد، نشان‌دهنده پیچیدگی‌ها و واقعیت‌های بازار رقابتی فضا است.

همکاری اسپیس ایکس با آمازون
اما چرا آمازون به رقیب خود روی آورده است؟ پاسخ در یک کلمه خلاصه می‌شود: زمان.

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) به آمازون دستور داده است که باید تا پایان ژوئیه ۲۰۲۶، نیمی از منظومه ۳۲۰۰ ماهواره‌ای خود را در مدار مستقر کند. عدم پایبندی به این مهلت، می‌تواند مجوز مهم این شرکت را به خطر بیندازد.

آمازون برای رسیدن به این هدف، با چندین شرکت از جمله ULA و بلو اوریجین قرارداد بسته است. بااین‌حال، درحال‌حاضر فقط ULA توانسته دو پرتاب اولیه را انجام دهد و موشک غول‌پیکر نیو گلن بلو اوریجین هنوز به‌طور کامل عملیاتی نشده است.

این فشار زمانی، آمازون را مجبور کرد تا به‌‌رغم رقابت شدید، به سراغ قابل اعتمادترین و فعال‌ترین شرکت پرتاب جهان، یعنی اسپیس ایکس، برود و در دسامبر ۲۰۲۳ یک قرارداد برای سه پرتاب با این شرکت امضا کند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که آمازون به دلیل در نظر نگرفتن اسپیس ایکس در دور اول قراردادهای پرتاب با شکایت سهامداران خود مواجه شده بود.

این پرتاب تعداد کل ماهواره‌های کویپر در مدار را به ۷۸ عدد می‌رساند. این درحالی است که استارلینک، با بیش از ۷ هزار ماهواره فعال و ۵ میلیون کاربر در سراسر جهان، سال‌ها از رقیب خود جلوتر است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.