هوش مصنوعی

July 18, 2025
14:14 جمعه، 27ام تیرماه 1404
کد خبر: 197540

تشدید محدودیت‌های «کلود کد» بدون اطلاع کاربران

منبع: ایسنا

شرکت «آنتروپیک» محدودیت‌های استفاده از هوش مصنوعی «کلود کد» را بدون این که به کاربران اطلاع دهد، تشدید کرد.

کاربران «کلود کد»(Claude Code) شرکت «آنتروپیک»(Anthropic) از صبح دوشنبه با محدودیت‌های غیرمنتظره‌ای در استفاده از آن مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد این مشکلات که بسیاری از آنها در صفحه گیت‌هاب کلود کد منتشر شده‌اند، در میان کاربران پرمصرف این سرویس دیده شده که بسیاری از آنها در طرح حداکثر ۲۰۰ دلار در ماه هستند.

به نقل از تک کرانچ، به کاربران فقط گفته شده که به محدودیت استفاده کلود رسیده‌اند و به آنها زمان کوتاهی (معمولاً چند ساعت) برای تنظیم مجدد محدودیت داده شده است. با وجود این، بدون اعلام صریح تغییر محدودیت‌ها، بسیاری از کاربران به این نتیجه رسیده‌اند که اشتراک آنها کاهش یافته یا میزان استفاده آنها به طور نادرست ردیابی می‌شود.

یکی از کاربران گفت: ردیابی محدودیت‌های استفاده کاربران تغییر کرده است و دیگر دقیق نیست. هیچ راهی وجود ندارد که در ۳۰ دقیقه از چند درخواستی که من دریافت کرده‌ام، به ۹۰۰ پیام رسیده باشم.

وقتی برای اظهار نظر با نماینده آنتروپیک تماس گرفته شد، این مشکلات را تأیید کرد، اما توضیح بیشتری نداد. این نماینده گفت: ما می‌دانیم که برخی از کاربران کلود کد، زمان پاسخگویی کندتری را تجربه می‌کنند و ما در حال تلاش برای حل کردن این مشکلات هستیم.

این تغییر برای کاربران نگران‌کننده بوده است، زیرا هیچ اطلاع قبلی از تغییرات و هیچ راهنمایی درباره آنچه که باید در آینده انتظار داشته باشند، دریافت نکرده‌اند. یکی از کاربران که نخواست نامش فاش شود، گفت که از زمان اعمال محدودیت‌های استفاده، پیشبرد پروژه‌اش غیرممکن بوده است. این کاربر به تک کرانچ گفت: این محدودیت‌ها فقط توانایی پیشرفت را متوقف کردند. من هوش مصنوعی «جمینای«(Gemini) و «کیمی»(Kimi) را امتحان کردم، اما در حال حاضر واقعاً هیچ چیز دیگری وجود ندارد که با مجموعه قابلیت‌های کلود کد رقابت کند.

این مشکلات در کنار مشکلات گسترده‌تری در شبکه آنتروپیک پدیدار شده‌اند. بسیاری از کاربران API در همان دوره، خطاهای بارگیری اضافی را گزارش کردند و صفحه وضعیت شرکت، ۶ مشکل جداگانه را در چهار روز گذشته نشان می‌دهد. نکته قابل توجه این است که شبکه هنوز ۱۰۰ درصد زمان روشن بودن را طی هفته نشان می‌دهد.

اگرچه خطاهای بارگیری یک امر عادی به نظر می‌رسند، اما رویکرد جدید آنتروپیک درباره محدودیت‌های استفاده باعث سردرگمی قابل توجهی در میان کاربران شده است، بسیاری از آنها از این که مشمول محدودیت‌های استفاده هستند، بی‌اطلاع بودند. بخشی از این سردرگمی ناشی از سیستم قیمت‌گذاری آنتروپیک است که محدودیت‌های پلکانی را بدون تضمین سطح دسترسی مورد انتظار تعیین می‌کند. گران‌ترین طرح با قیمت ۲۰۰ دلار در ماه، محدودیت‌های استفاده‌ ۲۰ برابر بیشتر از اشتراک پرو را وعده می‌دهد. طرح پرو نیز به نوبه خود، محدودیت‌های استفاده‌ پنج برابر بیشتر از طرح رایگان را ارائه می‌دهد. اما آنتروپیک می‌گوید محدودیت کاربر رایگان بر اساس تقاضا متفاوت خواهد بود و مقدار مطلقی را تعیین نمی‌کند. در نتیجه، کاربران نمی‌توانند درباره محدودیت‌های استفاده برنامه‌ریزی کنند، زیرا هیچ ایده روشنی از زمان محدود شدن سرویس خود ندارند.

طرح ۲۰۰ دلاری به ویژه در میان کاربران پرمصرف سرویس محبوب بوده است و برخی این طرح را برای آنتروپیک در بلندمدت ناپایدار می‌دانند. کاربری که با او صحبت کردیم، گفت که این طرح اغلب به او اجازه می‌دهد بیش از ۱۰۰۰ دلار تماس را که با قیمت‌گذاری API اندازه‌گیری می‌شود، در یک روز برقرار کند. در نتیجه، او از محدودتر شدن محدودیت‌های استفاده تعجب نکرده، اما امیدوار است که شرکت تغییرات را به وضوح بیشتری اعلام کند. وی افزود: فقط شفاف باشید. عدم ارتباط باعث می‌شود مردم اعتماد خود را به شما از دست بدهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.