هوش مصنوعی

July 23, 2025
14:53 چهارشنبه، 1ام مردادماه 1404
کد خبر: 197780

«آمازون» استارت‌آپ هوش مصنوعی «Bee» را خریداری کرد

منبع: ایسنا

شرکت «آمازون»، استارت‌آپ هوش مصنوعی «Bee» را خریداری کرده است و امید دارد در آینده یک تلفن فضای ابری را ارائه دهد.

پستی که توسط «ماریا د لوردس زولو»(Maria de Lourdes Zollo) یکی از بنیانگذاران استارت‌آپ پوشیدنی‌های هوش مصنوعی Bee در لینکدین گذاشته شده، آمازون Bee را خریداری کرده است. آمازون این خرید را تأیید کرد اما خاطرنشان کرد که این معامله هنوز نهایی نشده است.

به نقل از تک کرانچ، Bee که سال گذشته هفت میلیون دلار سرمایه جذب کرد، هم یک دستبند مستقل شبیه به «فیت‌بیت»(Fitbit) و هم یک برنامه مشابه برنامه «اپل واچ»(Apple Watch) تولید می‌کند. این محصول هر چیزی را که می‌شنود ضبط می‌کند؛ مگر این که کاربر آن را به صورت دستی بی‌صدا کند. این کار با هدف گوش دادن به مکالمات برای ایجاد یادآوری‌ها و فهرست کارها انجام میشود.

زولو سال گذشته در مصاحبه با تک کرانچ گفت که این شرکت امیدوار است یک تلفن فضای ابری یا آینه‌ای از تلفن کاربر ایجاد کند که امکان دسترسی به حساب‌ها و اعلان‌های کاربر را به دستگاه شخصی Bee می‌دهد و امکان دریافت یادآوری درباره رویدادها یا فرستادن پیام را فراهم می‌کند.

استارت‌آپ Bee در وب‌سایت خود نوشته است: ما معتقدیم همه باید به یک هوش شخصی و محیطی دسترسی داشته باشند که کمتر شبیه به یک ابزار و بیشتر شبیه به یک همراه قابل اعتماد باشد. هوشی که به شما کمک می‌کند تا آزادانه‌تر تأمل کنید، به خاطر بسپارید و در جهان حرکت کنید.

شرکت‌های دیگری مانند «ربیت»(Rabbit) و «هیومن ای آی»(Humane AI) تلاش کرده‌اند پوشیدنی‌های مجهز به هوش مصنوعی مانند این را بسازند اما تاکنون موفقیت زیادی کسب نکرده‌اند. با وجود این، دستگاه‌های Bee با قیمت ۵۰ دلار برای مصرف‌کننده کنجکاوی که نمی‌خواهد تعهد مالی بزرگی داشته باشد، مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

سخنگوی آمازون به تک کرانچ گفت که کارمندان Bee پیشنهادهایی را برای پیوستن به آمازون دریافت کرده‌اند.

این خرید نشان‌دهنده علاقه آمازون به توسعه دستگاه‌های هوش مصنوعی پوشیدنی است که در یک مسیر متفاوت از محصولات دستیار خانگی کنترل صوتی روی سخت‌افزار هوش مصنوعی خود کار می‌کند، از سوی دیگر، در حالی که شرکت «متا»(Meta) در حال ادغام هوش مصنوعی با عینک‌های هوشمند خود است، شایعه شده که اپل نیز روی عینک‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی کار می‌کند.

این محصولات با توجه به این که همه چیز اطراف خود را ضبط می‌کنند، با تعدادی از خطرات امنیتی و حریم خصوصی همراه هستند. سیاست‌های شرکت‌های گوناگون از نظر نحوه پردازش، ذخیره و استفاده از ضبط صدا برای آموزش هوش مصنوعی متفاوت خواهد بود.

Bee می‌گوید که در سیاست‌های حفظ حریم خصوصی کنونی، کاربران می‌توانند داده‌های خود را در هر زمانی حذف کنند و ضبط صدا برای آموزش هوش مصنوعی ذخیره، نگهداری یا استفاده نمی‌شود. در هر حال، این برنامه داده‌هایی را که هوش مصنوعی درباره کاربر می‌آموزد، ذخیره می‌کند و به این ترتیب می‌تواند به عنوان یک دستیار عمل کند.

Bee پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد فقط صدای افرادی را که به صورت شفاهی رضایت داده‌اند، ضبط کند. همچنین، این استارت‌آپ می‌گوید در حال کار کردن روی یک ویژگی است که به کاربران اجازه می‌دهد مرزها را – هم بر اساس موضوع و هم بر اساس مکان – تعریف کنند که به طور خودکار یادگیری دستگاه را متوقف می‌کند. این شرکت خاطرنشان کرد که قصد دارد پردازش هوش مصنوعی روی دستگاه را ایجاد کند که عموماً خطر کمتری برای حریم خصوصی نسبت به پردازش داده‌ها در فضای ابری دارد.

با وجود این، مشخص نیست که آیا این سیاست‌ها با ادغام Bee در آمازون تغییر خواهند کرد یا خیر . آمازون سابقه متفاوتی در مدیریت داده‌های کاربری مشتریان خود دارد. این شرکت در گذشته، فیلم‌های دوربین‌های امنیتی شخصی افراد را بدون رضایت آنها یا حکم قضایی در اختیار مأموران قانون می‌گذاشت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.