اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

رگولیشن

July 28, 2025
13:51 دوشنبه، 6ام مردادماه 1404
کد خبر: 197868

آفکام قوانین جدیدی برای شرکت‌های مخابراتی به منظور مقابله با تماس‌های کلاهبرداری وضع می‌کند

ICTna.ir – رگولاتور انگلیس، آفکام (Ofcom)، مسئولیت کاهش تأثیر تعداد فزاینده تماس‌های کلاهبرداری از خارج از کشور به مصرف‌کنندگان بریتانیایی را بر عهده اپراتورهای مخابراتی گذاشته است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، به طور خاص، هدف این نهاد نظارتی بریتانیا جلوگیری از کلاهبرداری‌هایی است که می‌توانند شماره تلفن‌های همراه بریتانیا را جعل کنند، روشی که باعث می‌شود تماس‌ها واقعی‌تر به نظر برسند و مردم را تشویق می‌کند که به تلفن پاسخ دهند.

تحقیقات این موسسه نشان می‌دهد که افراد وقتی شماره تلفن همراهی از بریتانیا، حتی شماره‌ای که نمی‌شناسند، به آنها داده می‌شود، احتمال بیشتری دارد که به تلفن پاسخ دهند تا وقتی که شماره‌ای مخفی یا شماره‌ای با کد بین‌المللی ناآشنا به آنها داده می‌شود.

این شرکت داده‌هایی از یک مطالعه انجام شده در ماه فوریه را به اشتراک گذاشت که در آن ۴۲ درصد از کاربران تلفن همراه اظهار داشتند که در سه ماه گذشته تماس مشکوکی دریافت کرده‌اند و ۲۶ درصد گفتند که احتمالاً یا حتی بسیار محتمل است که به تماسی از یک شماره تلفن همراه ناشناس در بریتانیا پاسخ دهند، در حالی که تنها ۹ درصد به تماسی از یک شماره بین‌المللی ناشناس پاسخ می‌دهند.

واضح است که کلاهبرداران از قبل این را می‌دانستند، به همین دلیل استفاده از شماره‌های جعلی بریتانیا رو به افزایش است. این اتفاقی است که بدون شک برای اکثر ما آشناست.

اما در حالی که آفکام در مسدود کردن استفاده از شماره‌های تلفن ثابت جعلی بریتانیا هنگام تماس‌های خارج از کشور تا حدودی موفق بوده است، بخش تلفن همراه به دلیل رومینگ به این سادگی نیست. اما این نهاد نظارتی اکنون طرحی را برای بستن روزنه رومینگ و نزدیک‌تر کردن بازار به فضای تلفن ثابت تدوین کرده است.

در حوزه تلفن ثابت، آفکام با درخواست از شرکت‌های مخابراتی برای مسدود کردن هرگونه شماره شبکه – شماره تلفن واقعی تماس‌گیرنده است، که با شماره ارائه (Presentation Number) که اساساً شماره‌ای است که گیرنده در شناسه تماس‌گیرنده می‌بیند که از خارج از کشور منشأ می‌گیرند اما از یک شماره بریتانیایی استفاده می‌کنند، شروع به کار کرد. سپس، در اوایل امسال، به شماره‌های ارائه (Presentation Numbers) پرداخت و دوباره از شرکت‌های مخابراتی خواست تا تماس‌هایی را که ظاهراً از شماره‌های بریتانیایی هستند اما در واقع از خارج از کشور می‌آیند، مسدود کنند.

برای نشان دادن اثربخشی احتمالی این اقدام، این شرکت اعلام کرد که BT قبلاً مسدود کردن شماره‌ها را به صورت داوطلبانه اجرا کرده و گزارش داده است که در ماه اول، روزانه از ورود حداکثر ۱ میلیون تماس به شبکه خود جلوگیری کرده است.

به دلیل مشکل رومینگ، مسدود کردن تماس‌های خروجی هرگز برای موبایل کارساز نبود، اما آفکام اعلام کرد که روی آن کار می‌کند و اکنون طرحی ارائه داده است.

این کمیسیون از اپراتورها می‌خواهد که در تماس‌هایی که به نظر می‌رسد از یک اپراتور تلفن همراه بریتانیایی که در خارج از کشور رومینگ دارد، گرفته می‌شوند، شناسه تماس‌گیرنده را نمایش ندهند، مگر اینکه بتوانند اعتبار آن را تأیید کنند.

این ایده مطرح شده که اگرچه تماس‌های کلاهبرداری همچنان برقرار خواهند بود، اما کاربران اگر تصمیم به پاسخ دادن بگیرند، بیشتر متوجه این واقعیت خواهند شد که ممکن است تماس‌ها واقعی نباشند. بنابراین خطر فریب خوردن کاربران در دام کلاهبرداری‌های تلفنی کاهش می‌یابد.

مارینا گیبس، مدیر سیاست‌گذاری شبکه‌ها و ارتباطات آفکام، گفت: مشتریان با انبوهی از تماس‌های کلاهبرداری مواجه می‌شوند و وقتی افراد در دام آنها می‌افتند، عواقب آن می‌تواند ویرانگر باشد. این اتفاق می‌تواند برای هر کسی رخ دهد، به خصوص باندهای تبهکار در کشورهای دیگر که سعی می‌کنند از افرادی که هوشیاری خود را از دست داده‌اند، سوءاستفاده کنند.

گیبس گفت: «کاری که ما به طور جمعی انجام داده‌ایم منجر به مسدود شدن یک میلیون تماس در روز شده است، اما هیچ راه حل قطعی وجود ندارد و ما همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای تقویت دفاع خود در مبارزه با کلاهبرداری هستیم.»

در مورد احتمال موفقیت این رویکرد، ابهاماتی وجود دارد. اولاً، بسیاری از مراکز درمانی، آموزشی و مشابه از شماره‌های محرمانه برای ارتباط با کاربران نهایی استفاده می‌کنند. و با توجه به مشکلات مستندی که مردم بریتانیا در حال حاضر برای تماس با این خدمات دارند، بسیاری از افراد هنوز هم خود را ملزم به پاسخگویی می‌دانند.

همچنین باید ببینیم خود اپراتورها در این مورد چه می‌گویند. اگرچه طرح آفکام به نظر ساده می‌آید، اما این اپراتورها هستند که سیستم‌هایشان باید شماره‌های جعلی را شناسایی کرده و شناسه‌های آنها را پنهان کند.

مشورت آفکام در این مورد اکنون آغاز شده و تا اواسط اکتبر ادامه خواهد داشت و تصمیم نهایی قرار است اوایل سال آینده اعلام شود. خواندن هرگونه پاسخی از درون این صنعت جالب خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.