تحلیل بازار

تلفن همراه

خبر اول

July 30, 2025
15:11 چهارشنبه، 8ام مردادماه 1404
کد خبر: 198312

کاهش ۱۲.۵ درصدی واردات موبایل در سال ۱۴۰۳؛ رشد ۱۳۹ درصدی تولید داخلی

منبع: پیوست

واردات تلفن همراه در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل ۱۲.۵ درصد کاهش یافته است. در همین حال، تولید داخلی موبایل رشد ۱۳۹ درصد را تجربه کرده همچنین سهم برند شیائومی، در سال ۱۴۰۳، رشد بیشتری نسبت به سال ۱۴۰۲ یافته است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط معاونت صنایع ماشین‌آلات و دفتر صنایع تخصصی برق و الکترونیک، آمار واردات تلفن همراه و تبلت در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نشان‌دهنده تغییرات قابل توجهی در حجم واردات، سهم برندها و وضعیت دستگاه‌ها در شبکه است. این گزارش به بررسی دقیق این آمار و تحلیل روندها می‌پردازد. مدیرکل تجهیزات برق، الکترونیک، نرم افزار و صنایع خلاق وزارت صمت، عبدالناصر آزادبخت طی نامه‌ای گزارش پیش‌رو را برای رئیس انجمن موبایل ایران، مهدی اسدی ارسال کرده است.

در سال ۱۴۰۲، ۱۵.۷ میلیون دستگاه تلفن همراه وارد کشور شد، این در شرایطی است که در سال ۱۴۰۳، ۱۳.۷ میلیون موبایل وارد شد یعنی واردات موبایل در یک سال ۱۲.۵ درصد کاهش یافت. علت این موضوع را می‌توان به محدودیت‌های واردات در چند سال اخیر نسبت داد. از طرفی رشد تولید داخل در این ۲ سال ارتباط مستقیمی با کاهش واردات دارد. آمار تولید موبایل از ۶۵۰ هزار دستگاه در ۱۴۰۲ به ۱.۵ میلیون دستگاه در ۱۴۰۳ رسیده است.

همچنین واردات گوشی‌های کیبردی از ۱.۵ میلیون دستگاه در ۱۴۰۲ به ۳۸ هزار دستگاه در ۱۴۰۳ رسید یعنی با کاهش ۹۷ درصدی مواجه شد. قبل‌تر در سال ۱۴۰۲، معاون برنامه‌ریزی سازمان توسعه تجارت از مرکز فناوری اطلاعات سازمان توسعه تجارت درخواست کرد درصورتی که شرکت تولیدکننده‌ای از همه سهمیه تولیدی خود استفاده کند، سهمیه مازادی به اندازه ۶۰ درصد سهمیه تولید همان سال جهت ثبت سفارش کالای قطعات تلفن همراه به شخص شرکت اختصاص یابد. این موضوع در راستای حمایت از تولید داخلی بود.

جنگ سامسونگ و شیائومی
در ۱۴۰۲ تنها ۶۳۷ هزار گوشی یعنی چهار درصد غیرفعال بودند، اما این عدد در ۱۴۰۳، ۳ برابر شد و به ۱۴ درصد (۱.۸ میلیون) رسید. دلیل این موضوع می‌تواند احتمال قاچاق گوشی‌های بدون ثبت IMEI و استفاده از گوشی‌های قدیمی به عنوان دستگاه دوم باشد.

در سال ۱۴۰۳ سامسونگ با ۳۹ درصد سهم بازار همچنان پیشتاز است اما این عدد در سال ۱۴۰۲، ۴۲ درصد بود. شیائومی از ۳۳ درصد به ۳۵ درصد رسید؛ نوکیا از ۱۰ درصد به ۷ درصد کاهش یافت و اپل در دو سال گذشته، سهم ثابت ۸ درصدی خود را به عنوان بازار لوکس حفظ کرد. با وجود تحریم‌ها، اپل سهم ۸ درصدی خود را حفظ کرده است؛ میانگین قیمت هر دستگاه اپل ۴ برابر شیائومی سودآوری برای واردکنندگان دارد.

در سال ۱۴۰۳، سه برند سامسونگ، اپل و شیائومی ۸۲ درصد از سهم تلفن همراه در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. سامسونگ ۳۹ درصد، شیائومی ۳۵ درصد و اپل ۸ درصد از بازار را در برگرفته است. در سال گذشته سایر برندها به جز نوکیا و آنر ۱۰ درصد بازار کشور را پوشش داده‌اند. احتمالا منظور از سایر برند، تولیدات داخلی تحت عنوان ODM است؛ همچنین این افزایش می‌تواند نشان‌دهنده ورود رقبای جدید مثل ردمی، ریلمی نیز باشد.

در سال ۱۴۰۲ هم سه برند اصلی پرچمدار فروش بودند اما سامسونگ ۴۲ درصد، شیائومی ۳۳ درصد و اپل همچنان ۸ درصد بازار را به خود اختصاص داده بود.

سامسونگ با وجود کاهش ۳ درصدی سهم بازار، همچنان با ۵.۴ میلیون دستگاه در صدر است و شیائومی با اختلاف تنها ۶۳۷ هزار دستگاه پشت سر سامسونگ، رقابت می‌کند. کاهش ۴۵ درصدی واردات نوکیا از ۱.۵ میلیون به ۸۹۶ هزار دستگاه نشان‌دهنده بی‌اقبالی کاربران است و تمرکز روی تولید داخل است.

آمار واردات موبایل در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ به تفکیک مدل

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.