تلفن همراه

گوشی

July 30, 2025
16:48 چهارشنبه، 8ام مردادماه 1404
کد خبر: 198347

اپل برای اولین بار یکی از فروشگاه‌های فیزیکی خود را در چین تعطیل می‌کند

منبع: پیوست

شرکت اپل، غول آمریکایی سازنده آیفون، برای نخستین‌بار یکی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود را در چین تعطیل می‌کند. این اقدام یکی از نشانه‌های بزرگ عقب‌نشینی این برند از دومین بازار بزرگ آیفون در جهان است؛ بازاری که اهمیت حیاتی برای احیای فروش این شرکت دارد.

به گزارش بلومبرگ، اپل روز دوشنبه اعلام کرد که فروشگاه خود در مرکز خرید پارکلند (Parkland Mall)‌ در منطقه ژونگشان شهر دالیان را در تاریخ ۹ اوت (۱۹ مرداد) تعطیل خواهد کرد. این شرکت دلیل تعطیلی را تغییرات در ساختار تجاری مرکز خرید و خروج برندهای دیگر عنوان کرده است. این فروشگاه یکی از دو شعبه اپل در شهر دالیان است؛ شعبه دوم که در مجموعه المپیا ۶۶ قرار دارد، همچنان فعال باقی خواهد ماند.

اپل در بیانیه رسمی خود در این باره گفت: « تمرکز ما همواره معطوف بر ارائه تجربه‌ای استثنایی به مشتریان، چه به صورت آنلاین و چه در بیش از ۵۰ فروشگاه فعال در چین بزرگ، بوده است. با توجه به خروج چندین برند از پارکلند مال، تصمیم گرفتیم این فروشگاه را تعطیل کنیم.»

به گفته اپل، کارکنان فروشگاه تعطیل‌شده فرصت انتقال به سایر شعبه‌ها را خواهند داشت. دو فروشگاه دالیان تنها حدود ۱۰ دقیقه با هم فاصله دارند.

این تعطیلی در شرایطی رخ می‌دهد که اقتصاد چین با فشارهای ناشی از کاهش مصرف، تورم منفی و تاثیر تعرفه‌های جهانی بر صادرات روبه‌رو است. فروش خرده‌فروشی‌ها کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده و قیمت مسکن در ماه ژوئن با سرعت بیشتری کاهش یافته است؛ همه این‌ها از جمله عواملی است که بر رفتار مصرف‌کنندگان تاثیر می‌گذارد و شرکت‌هایی مانند اپل را ناچار به بازنگری در استراتژی بازار می‌کند.

افت فروش اپل در بازار چین
فروش اپل در چین در سه‌ماهه دوم مالی سال ۲۰۲۵ (منتهی به ۲۹ مارس) با کاهش ۲.۳ درصدی به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است و این در حالی که تحلیل‌گران عدد ۱۶.۸ میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده بودند. کاهش فروش را در حالی شاهد هستیم که چین یکی از مهم‌ترین بازارهای اپل به شمار می‌رود و رقابت شدید با برندهای داخلی مانند هواوی نیز افزایش در حال افزایش است.

گفتنی است که با وجود تعطیلی فروشگاه پارکلند، اپل همچنان در حال توسعه شبکه فروشگاه‌های خود در داخل و خارج چین است. این شرکت در تاریخ ۱۶ اوت فروشگاه جدیدی در منطقه Qianhai شهر شنژن افتتاح خواهد کرد و برنامه‌هایی برای افتتاح شعباتی در پکن و شانگهای طی سال آینده دارد. اپل همچنین در ماه ژانویه فروشگاهی در استان آن‌هویی چین افتتاح کرد.

غول کوپرتینویی در خارج از چین نیز تلاش‌هایی را برای گسترش حضور فیزیکی در دستور کار قرار داده است. این شرکت در همین راستا در حال راه‌اندزای فروشگاه‌های جدیدی در دیترویت، امارات، عربستان سعودی و هند است. فروشگاه اپل در اوزاکای ژاپن در ۲۶ ژوئیه افتتاح شد و یک فروشگاه پرچمدار بزرگ در میامی آمریکا در ژانویه راه‌اندازی شده است. همچنین، نخستین فروشگاه اپل در مالزی نیز سال گذشته افتتاح شد.

تمرکز بیشتر بر فروش آنلاین
با کند شدن روند توسعه فیزیکی فروشگاه‌ها پس از همه‌گیری کرونا، اپل تمرکز خود را روی تقویت حضور آنلاین در بازارهایی مانند هند و عربستان گذاشته است. این شرکت همچنین در حال به‌روزرسانی یا جابه‌جایی برخی فروشگاه‌های قدیمی‌تر خود است.

به نظر می‌رسد اپل در تمدید قراردادهای اجاره‌ فروشگاه‌ها نیز با دقت بیشتری عمل می‌کند. همزمان با اعلام تعطیلی فروشگاه در چین، این شرکت از تعطیلی شعبه‌ای در بریستول انگلستان نیز خبر داد. تعطیلی‌های دیگری نیز در برنامه قرار دارند، از جمله فروشگاه Partridge Creek در ایالت میشیگان آمریکا و فروشگاه Hornsby در نزدیکی سیدنی استرالیا.

تعطیلی نخستین فروشگاه اپل در خاک چین را می‌توان نمادی از چالش‌های فعلی این شرکت در بازار این کشور دانست. کاهش مصرف، فشارهای اقتصادی و رقابت فزاینده داخلی باعث شده‌اند تا اپل در تصمیم‌گیری‌های خود تجدیدنظر کند. با این حال، گسترش در دیگر نقاط جهان و سرمایه‌گذاری در فروش آنلاین نشان می‌دهد که این شرکت همچنان به دنبال حفظ جایگاه جهانی خود، حتی با وجود تغییر رویکرد نسبت به بازار چین است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.