اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

هوش مصنوعی

August 6, 2025
11:24 چهارشنبه، 15ام مردادماه 1404
کد خبر: 198363

شعار «خرید کانادایی» Bell حالا شامل هوش مصنوعی سازمانی هم می‌شود

ICTna.ir – شرکت‌های کانادایی Bell و Cohere برای ارائه خدمات هوش مصنوعی مستقل به مشتریان شرکتی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، شرکت Cohere مستقر در تورنتو، طیف وسیعی از مدل‌های زبانی چندزبانه را به همراه برنامه‌های کاربردی مختلف از جمله بازیابی اسناد و North – پلتفرم هوش مصنوعی عامل‌گرای خود – ارائه می‌دهد.

این شرکت تأکید زیادی بر امنیت دارد و محصولاتی را توسعه می‌دهد که برای مشتریان در صنایع بسیار تحت نظارت مانند امور مالی، خدمات رفاهی، مراقبت‌های بهداشتی، تولید، فناوری و غیره مناسب باشد.

تحت این همکاری، محصولات Cohere از طریق Bell AI Fabric، شبکه ملی زیرساخت محاسباتی هوش مصنوعی و نرم‌افزارها و خدمات مرتبط این شرکت مخابراتی، در دسترس قرار خواهند گرفت. این خدمات شامل یادگیری ماشینی (ML) و نرم‌افزار ابری؛ برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مصرفی و تجاری؛ و خدمات مشاوره‌ای، فناوری و حرفه‌ای ارائه شده تحت برند Ateko می‌شود.

علاوه بر این، Cohere به ارائه‌دهنده‌ی ترجیحی Bell برای راه‌حل‌های هوش مصنوعی عامل‌گرا و LLM کانادایی تبدیل خواهد شد، در حالی که Bell نقش ارائه‌دهنده‌ی زیرساخت هوش مصنوعی ترجیحی Cohere را بر عهده خواهد گرفت.

بل علاوه بر ارائه North به مشتریان سازمانی و بخش دولتی، از آن نیز استفاده خواهد کرد و آن را در سراسر شرکت مستقر خواهد کرد تا کارمندان بتوانند عوامل هوش مصنوعی بسازند که از داده‌های بل برای بهبود فرآیندهای داخلی و افزایش بهره‌وری بهره می‌برند.

روی هم رفته، این یک توافق منطقی به نظر می‌رسد که روند فعلی در بین شرکت‌های کانادایی – و بخش دولتی – مبنی بر کاهش وابستگی آنها به فناوری ایالات متحده آمریکا را برطرف می‌کند.

این واکنشی است که اوایل امسال به دلیل لفاظی‌های ترامپ مبنی بر تبدیل کانادا به پنجاه و یکمین ایالت آمریکا برانگیخته شد.

در ماه مه، شرکت بل از راه‌اندازی پروژه AI Fabric که به گفته این شرکت، تضمین می‌کند شرکت‌های کانادایی می‌توانند به رقابت در اقتصاد جهانی هوش مصنوعی ادامه دهند، خبر داد. در همین حال، در ماه مارس، این شرکت یک سرویس امنیتی مبتنی بر ابر را راه‌اندازی کرد که کاملاً در خاک کانادا میزبانی می‌شود.

فقط بل نیست، رقیبش، تلوس، هم در این زمینه فعالیت می‌کند و زیرساخت‌های هوش مصنوعی مستقل را – البته با اجرای سخت‌افزار انویدیا، سازنده تراشه آمریکایی – با هدف پیشبرد توسعه فناوری‌ها و خدمات هوش مصنوعی داخلی راه‌اندازی کرده است.

با همکاری Cohere، شرکت Bell سیاست «خرید کانادایی» خود را به سطوح بالاتری می‌برد.

میرکو بیبیک، مدیرعامل بل در این خصوص گفت: «در این برهه حساس برای کانادا، ما مفتخریم که با Cohere برای ایجاد یک راهکار هوش مصنوعی کامل و مستقل، که به صورت سفارشی برای پشتیبانی از دولت و کسب‌وکارهای کانادایی ساخته شده است، همکاری می‌کنیم. با همکاری یکدیگر، هر دو کسب‌وکارهای کانادایی را از طریق قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی متحول خواهیم کرد، ضمن اینکه اطمینان حاصل خواهیم کرد که داده‌ها ایمن و در داخل کانادا باقی می‌مانند.»

آیدان گومز، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Cohere، افزود: «همکاری ما با Bell کانادا گزینه‌هایی در سطح جهانی برای هوش مصنوعی مستقل و با اولویت امنیت در اختیار دولت و شرکت‌های کانادایی قرار می‌دهد. این همکاری پتانسیل آن را دارد که برای سازمان‌هایی که به دنبال افزایش چشمگیر بهره‌وری و کارایی خود بدون هیچ گونه مصالحه‌ای در مورد امنیت داده‌ها و حریم خصوصی هستند، واقعاً متحول‌کننده باشد.»

ایوان سولومون، وزیر هوش مصنوعی و نوآوری دیجیتال کانادا هم در این خصوص گفت: «این شرکت‌ها نمونه‌ای از روحیه‌ی نبوغ کانادایی هستند و قابلیت‌های هوش مصنوعی کانادا را تقویت می‌کنند. این همکاری به تقویت جایگاه ما در صحنه‌ی جهانی کمک خواهد کرد و راه را برای آینده‌ای روشن‌تر و پیشرفته‌تر برای اقتصاد کانادا هموار خواهد ساخت.»

این یک حرکت جسورانه از سوی بل است که به جای همکاری با یک ابرمقیاس‌ساز آمریکایی، از یک کانادایی دیگر در کوهر حمایت می‌کند.

شرکت‌هایی مانند آمازون، مایکروسافت و گوگل ممکن است در حال حاضر اهمیت خاصی به این حوادث ندهند، اما اینها شرکت‌هایی هستند که در تجارت جهانی بدون اصطکاک رشد می‌کنند. اگر این روند حمایت‌گرایی همچنان گسترش یابد، ممکن است به نوعی ترمز گسترش جهانی آنها را بکشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.