اپلیکیشن

تلفن همراه

August 3, 2025
13:30 یکشنبه، 12ام مردادماه 1404
کد خبر: 198544

گوگل در دادگاه تجدیدنظر از اپیک شکست خورد

منبع: دیجیاتو

مدیرعامل اپیک گیمز پس از این پیروزی اعلام کرده است که فروشگاه اپیک گیمز به‌زودی وارد گوگل پلی خواهد شد!

اپیک گیمز بار دیگر در پرونده ضدانحصار علیه گوگل پیروز شد. دادگاه تجدیدنظر حوزه نهم ایالات متحده با رد درخواست گوگل برای لغو حکم پیشین، رأی هیئت منصفه مبنی بر انحصاری بودن استور و سیستم پرداخت گوگل پلی را تأیید کرد. اکنون گوگل تنها چند هفته فرصت دارد تا تغییرات گسترده‌ای در سیاست‌های خود اعمال و ساختار فعلی گوگل پلی را بازطراحی کند.

رأی جدید دادگاه که روز پنج‌شنبه صادر شد، حکم قاضی «جیمز دوناتو» را نیز فعال می‌کند که در سال گذشته صادر شد اما اجرای آن به دلیل درخواست تجدیدنظر گوگل متوقف شده بود. حال با رد این درخواست، بخش زیادی از این حکم لازم‌الاجرا خواهد شد.

«تیم سوئینی»، مدیرعامل اپیک، با انتشار یک پست در ایکس این پیروزی را چنین توصیف کرد:

«پیروزی کامل در دادگاه تجدیدنظر اپیک علیه گوگل!»

او همچنین در پست دیگری نوشت:

«به لطف این رأی، فروشگاه اپیک گیمز برای اندروید به‌زودی وارد گوگل پلی خواهد شد!»

تغییرات الزامی برای گوگل
طبق حکم دادگاه، گوگل باید برای سه سال آینده به رقبای خود اجازه دهد در بستر گوگل پلی حضور پیدا کنند، به فهرست کامل اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشند، و توسعه‌دهندگان نیز دیگر ملزم به استفاده از سیستم پرداخت گوگل پلی نباشند. این موارد شامل ممنوعیت چندین رویه ضدرقابتی، از جمله پرداخت پول یا اعطای مزایا برای انحصار در گوگل پلی نیز می‌شود.

بااین‌حال، گوگل هنوز تسلیم نشده است. روز جمعه، این شرکت به دادگاه اعلام کرد که تنها 14 روز برای اعمال بخشی از تغییرات حکم فرصت دارد و باتوجه‌به این مهلت کوتاه خواستار توقف فوری اجرای آن شد. در این درخواست، گوگل هشدار داده که اجرای این تغییرات در این مدت کوتاه می‌تواند به «میلیون‌ها کاربر، بیش از 500 هزار توسعه‌دهنده و خود گوگل آسیب جدی وارد کند» و ادعا کرد که اجرای آنها «کل اکوسیستم اندروید را به خطر می‌اندازد.»

در بخشی از حکم دادگاه به گوگل گفته شده که اجرای بندهای 4 تا 7، 9، 10 و 13 توسط غول فناوری ظرف 14 روز الزامی است. این بندها شامل موارد زیر می‌شود:

پایان الزام به استفاده از Google Play Billing
اجازه‌دادن به توسعه‌دهندگان برای ارائه لینک مستقیم به اپ‌های خارج از پلی استور
آزادی در تعیین قیمت‌ها
ممنوعیت ارائه پول یا مزایا به سازندگان گوشی برای نصب پیش‌فرض گوگل پلی
تشکیل کمیته‌ای فنی برای نظارت بر اجرای حکم
گوگل می‌گوید این تغییرات می‌توانند امنیت کاربران را در برابر بدافزارها کاهش دهند و امنیت پرداخت‌ها را تضعیف کنند. با‌این‌حال، دادگاه تجدیدنظر در ابتدا این استدلال را رد و اعلام کرد که توقف اجرای حکم «به‌واسطه رأی امروز منتفی است.» بااین‌وجود، در ساعات پایانی روز جمعه، گوگل موفق شد حکم توقف اضطراری یک هفته‌ای از دادگاه بگیرد. اکنون این شرکت فرصت دارد تا درخواست توقف بلندمدت اجرای حکم را در دادگاه‌های بالاتر، مانند دیوان عالی آمریکا، مطرح کند.

چرا اپیک گیمز از اپل شکست خورد اما گوگل را زمین زد؟
اپیک گیمز در سال 2020 پس از حذف بازی فورتنایت از استور هر دو شرکت، به‌صورت هم‌زمان از اپل و گوگل شکایت کرده بود. بااین‌حال، هدف اپیک فراتر از بازگرداندن فورتنایت بوده است. این شرکت طی سال‌های گذشته عمداً از محبوبیت بازی خود به‌عنوان ابزاری برای به چالش کشیدن ساختار انحصاری فروشگاه‌های اپلیکیشن استفاده کرد. با وجود این، نتیجه در دو پرونده کاملاً متفاوت بود: اپیک در برابر اپل عمدتاً شکست خورد، اما در برابر گوگل به پیروزی رسید.

دادگاه تجدیدنظر در رأی اخیر خود، به اقدام آگاهانه اپیک اشاره کرد و نوشت:

«گوگل پس از آن فورتنایت را از فروشگاه حذف کرد که اپیک کدی مخفی درون اپلیکیشن قرار داد تا سیستم پرداخت گوگل را دور بزند.»

بااین‌حال، پرونده اپیک علیه گوگل در عمل متفاوت بود. هیئت منصفه در این پرونده شواهدی از قراردادهای مخفی تقسیم درآمد میان گوگل و سازندگان گوشی‌های هوشمند و بازی‌ها مشاهده کرده است. همچنین ایمیل‌های داخلی مدیران گوگل نشان می‌داد که این شرکت از تلاش اپیک برای ایجاد فروشگاه رقیب و تشویق دیگر توسعه‌دهندگان برای خروج از گوگل پلی نگران بوده است.

یکی از نکات مهم رأی اخیر دادگاه این است که قاضی تأکید کرده رأی پرونده اپل، به‌ویژه در موضوع مهم «تعریف بازار»، نباید بر نتیجه پرونده گوگل تأثیر بگذارد. او در این رابطه گفت:

«مسئله تعریف بازار در این پرونده با پرونده اپل یکسان نبوده و در آنجا نیز به‌طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته بود. مفهوم «باغ بسته» اپل، که دادگاه به آن اشاره کرده، با «رویکرد توزیع باز» گوگل تفاوت‌های چشمگیری دارد. فلسفه باز اندروید به کاربران و توسعه‌دهندگان گزینه‌های بیشتری ارائه می‌کند، اما درعین‌حال توانایی گوگل برای محافظت مستقیم از کاربران در برابر بدافزار و تهدیدات امنیتی را محدود می‌سازد.»

به عقیده قاضی دادگاه، از آنجایی که اپل سیستم‌عامل iOS را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار نمی‌دهد، و گوگل حق استفاده از اندروید را به تولیدکنندگانی مانند سامسونگ و موتورولا می‌فروشد، دادگاه معتقد است ساختار بازارهای این دو شرکت با یکدیگر تفاوت دارند. برای توضیح بهتر، قاضی مثالی جالب از بازار فست‌فود آورده است:

«مک‌دونالد ممکن است با شرکت Chick-fil-A در بازار کلی فست‌فود رقابت کند، اما در بازار همبرگر، رقبای آن برندهایی مانند برگرکینگ، وندی، یا In-N-Out هستند.»

در همین راستا، دادگاه نتیجه گرفته که هرچند گوگل و اپل در حوزه‌هایی مانند دانلود بازی و تراکنش‌های درون‌برنامه‌ای با یکدیگر رقابت دارند، اما در بازار توزیع اپلیکیشن اندروید و سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای مختص اندروید، اپل رقیب گوگل محسوب نمی‌شود. به همین دلیل، گوگل در این بازارها به‌عنوان انحصارگر شناخته شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.