رسانه‌های اجتماعی

August 5, 2025
13:52 سه شنبه، 14ام مردادماه 1404
کد خبر: 198742

یوتوب قابلیت آزمایشی مشابه با اینستاگرام را برای برخی تولیدکنندگان محتوا فعال کرد

منبع: دیجیاتو

قابلیت Collab در ویدیوهای یوتوب مشابه همین قابلیت در اینستاگرام و تیک‌تاک خواهد بود.

یوتوب درحال آزمایش قابلیت جدیدی به نام کولب (Collab) یا همکاری است که عملکردی مشابه قابلیت‌های مشابه اینستاگرام و تیک‌تاک دارد.

طبق گزارش‌ها، این قابلیت به تولیدکنندگان محتوا این امکان را می‌دهد حساب‌های دیگر را به ویدیوهای خود اضافه کنند تا ویدیو برای مخاطبان هر دو حساب نمایش داده شود. این قابلیت فعلاً فقط برای گروه محدودی از سازندگان فعال شده اما یوتوب قصد دارد آن را در آینده در دسترس افراد بیشتری قرار دهد.

قابلیت Collab یوتوب مشابه اینستاگرام و تیک‌تاک
طبق توضیحات یک کارمند گوگل در بخش پشتیبانی یوتوب، با قابلیت کولب می‌توان یک ویدیو را به چند اکانت منتسب کرد. اگر تعداد کولب‌ها زیاد باشد، مخصوصاً در نسخه موبایل، به‌جای نشان دادن همه اسامی، عبارت «…and more» کنار نام سازنده دیده خواهد شد که با لمس آن فهرست کامل مشارکت‌کنندگان به‌همراه دکمه سابسکرایب مقابل نام هر فرد نمایش داده می‌شود. تصویری که «لیندسی گمبل»، مشاور بازاریابی، در پلتفرم تردز منتشر کرده است، نحوه عملکرد این قابلیت آزمایشی را نشان می‌دهد.

در این قابلیت مشابه اینستاگرام و تیک‌تاک، سازنده محتوا ابتدا باید حساب‌های دیگر را به‌عنوان همکار دعوت کند و سپس این حساب‌ها باید دعوت را قبول کنند تا حضورشان در ویدیو تأیید شود. این فرایند به‌منظور جلوگیری از افزودن غیرمجاز کاربران به ویدیوها طراحی شده است. بااین‌حال، مشخص نیست آیا همکاران اجازه دسترسی به داده‌ها و جزئیاتی را خواهند داشت که معمولاً تنها برای صاحب اصلی ویدیو قابل مشاهده است یا خیر.

یوتوب مانند سایر محصولات آزمایشی خود، نظرات و بازخوردهای کاربران شرکت‌کننده در مرحله آزمایش را جمع‌آوری و ارزیابی می‌کند تا درباره انتشار عمومی این قابلیت تصمیم‌گیری کند. این قابلیت می‌تواند همکاری میان سازندگان محتوا را تقویت کرده و باعث افزایش تعامل با مخاطبان شود و احتمالاً نقش مهمی در آینده این پلتفرم ایفا خواهد کرد.

به‌طورکلی، این اقدام یوتوب برای بهبود الگوریتم‌های پیشنهاد ویدیو و ارتقای همکاری میان سازندگان محتوا، همسو با روندهای موفق در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام و تیک‌تاک است و اگر به‌صورت گسترده ارائه شود، می‌تواند به بیشتر دیده‌شدن ویدیوها کمک کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.