هوش مصنوعی

August 9, 2025
14:24 شنبه، 18ام مردادماه 1404
کد خبر: 198982

مدل OpenAI قهرمان مسابقات شطرنج هوش مصنوعی شد

منبع: دیجیاتو

مدل هوش مصنوعی o3 شرکت OpenAI با غلبه بر گراک قهرمان تورنمنت شطرنج هوش مصنوعی شد.

مدل هوش مصنوعی o3 شرکت OpenAI موفق شد مدل Grok 4 از شرکت xAI را شکست دهد و قهرمان تورنمنت شطرنج هوش مصنوعی‌های همه‌منظوره شود. در این مسابقه، Grok اشتباهات فاحش و عجیبی انجام داد و حالا بار دیگر آتش رقابت میان «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، و «ایلان ماسک»، مالک xAI، شعله‌ورتر شده است.

این رقابت که در پلتفرم Kaggle متعلق به گوگل برگزار شد، با مسابقات تاریخی مانند نبرد «گری کاسپاروف» و کامپیوتر دیپ‌بلو تفاوت اساسی داشت. در اینجا خبری از کامپیوترهای فوق تخصصی شطرنج نبود. در عوض، مدل‌های زبانی بزرگ همه‌منظوره که برای کارهای روزمره طراحی شده‌اند، در برابر یکدیگر قرار گرفتند تا توانایی «استدلال» و «یادگیری استراتژیک» آنها سنجیده شود. در این تورنمنت سه روزه، هشت مدل هوش مصنوعی از شرکت‌های پیشرو مانند xAI، گوگل، OpenAI، آنتروپیک و شرکت‌های چینی DeepSeek و Moonshot AI با یکدیگر رقابت کردند.

شکست Grok از مدل OpenAI در مسابقه شطرنج
تا پیش از فینال، به نظر می‌رسید که Grok 4 قوی‌ترین بازیکن این میدان است. «پدرو پینهاتا» (Pedro Pinhata) از وب‌سایت Chess می‌نویسد: «تا قبل از نیمه‌نهایی، به نظر می‌رسید هیچ چیز نمی‌تواند Grok را متوقف کند… اما این توهم در روز آخر از بین رفت.» در بازی‌های فینال، Grok با ارائه یک بازی «پراشتباه» به‌طور کامل در برابر مدل o3 شرکت OpenAI فروپاشید. «هیکارو ناکامورا» (Hikaru Nakamura)، استاد بزرگ شطرنج، در حین پخش زنده این مسابقه گفت: «Grok در این بازی‌ها اشتباهات بسیار زیادی مرتکب شد، اما OpenAI اینطور نبود.»

در این مسابقه مدل o3 مدال طلا، گراک ۴ مدال نقره و مدل جمینای ۲،۵ پرو مدال برنز گرفتند.

اشتباهات Grok به‌قدری عجیب بود که در چندین بازی به سادگی وزیر خود را از دست داد؛ اشتباهی که در سطح بالای شطرنج بسیار نادر است.

ایلان ماسک، حتی پیش از آغاز فینال و شاید با پیش‌بینی شکست، تلاش کرد تا اهمیت این رقابت را کم جلوه دهد. او در پستی در ایکس نوشت که موفقیت‌های قبلی Grok در این تورنمنت، یک «اثر جانبی» بوده و شرکت xAI «تقریباً هیچ تلاشی برای موفقیت در شطرنج نکرده است.» این اظهارنظر تلاشی برای مدیریت شکست در برابر رقیب دیرینه‌اش، سم آلتمن، تلقی می‌شود؛ دو فردی که هر دو ادعا می‌کنند هوشمندترین مدل‌های هوش مصنوعی جهان را در اختیار دارند.

درکل بازی‌های استراتژیک پیچیده‌ای مانند شطرنج از قدیم به عنوان معیاری برای سنجش هوش و توانایی ماشین‌ها به کار رفته‌اند. پیروزی تاریخی آلفاگو (محصول دیپ‌مایند گوگل) بر قهرمان جهان، «لی سه-دول» (Lee Se-dol)، که منجر به بازنشستگی او شد، نشان داد که هوش مصنوعی می‌تواند در استراتژی‌های پیچیده از انسان پیشی بگیرد. این تورنمنت جدید نیز نشان داد که مدل‌های زبانی بزرگ، فراتر از تولید متن، درحال یادگیری مهارت‌های استدلال عمیق هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.