اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

August 12, 2025
10:14 سه شنبه، 21ام مردادماه 1404
کد خبر: 199027

نگاهی به صورتهای مالی اپراتورهای جهان: کاهش ۷۶ درصدی درآمد خالص مخابرات کره جنوبی پس از نقض امنیتی بزرگ!

ICTna.ir – آمار و ارقام سه‌ماهه دوم شرکت مخابرات کره جنوبی یا همان SK Telecom، تأثیر عمیق تجاری نقض امنیتی بزرگی که این اپراتور در آوریل ۲۰۲۵ تجربه کرد را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، آمار سه‌ماهه دوم این اپراتور کره جنوبی پس از یک حادثه هک در اوایل سال جاری، سقوط چشمگیری داشت. شرکت SK Telecom (SKT) از کاهش ۷۶.۲ درصدی درآمد خالص خود نسبت به سال گذشته و رسیدن آن به ۸۳.۲ میلیارد وون کره جنوبی (معادل ۵۹.۹ میلیون دلار آمریکا) و کاهش ۳۷.۱ درصدی درآمد عملیاتی خود و رسیدن آن به ۳۳۸.۳ میلیارد وون کره جنوبی خبر داد. این شرکت همچنین پیش‌بینی درآمد سالانه خود را از ۱۷.۸ تریلیون وون کره جنوبی به ۱۷ تریلیون وون کره جنوبی در ماه جولای کاهش داد.

این شرکت مخابراتی این ضررها را «هزینه‌های یک‌باره و پیشبینی نشده» می‌داند. در حالی که تأثیر مالی شامل تعویض سیم‌کارت مشتریان و جبران خسارت برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی می‌شود، این سقوط همچنین باعث ریزش ۷۵۰هزار نفر از مشتریان تلفن همراه آن شد. در همین حال، SKT اضافه کردن مشترکین جدید را به حالت تعلیق درآورد تا اطمینان حاصل کند که ماژول‌های هویت مشترک جهانی (USIM) کافی برای مشتریان فعلی خود دارد.

در پاسخ به این هک که بزرگترین حمله سایبری این کشور تا به امروز محسوب می‌شود، SKT برنامه جدیدی به نام «برنامه پاسخگویی و تعهد» راه‌اندازی کرده است. این برنامه با هدف افزایش حفاظت از مشتری و اقدامات امنیتی اطلاعات، بر بازسازی اعتماد مشتری تمرکز خواهد داشت. این برنامه شامل سرمایه‌گذاری ۵۰۴ میلیون دلاری در پنج سال آینده برای بهبود سیستم حفاظت از اطلاعات و همچنین چند بسته مشتری‌محور، شامل جبران خسارت و قدردانی از مشتریان وفاداری است که به همکاری خود ادامه داده‌اند.

کیم یانگ-سئوب، مدیر ارشد مالی SK Telecom در این خصوص گفت: ما در حال بررسی دقیق این حادثه امنیت سایبری هستیم و متعهد به بازسازی کامل و شفاف کسب‌وکار خود هستیم. ما از مشتریان خود می‌خواهیم که در ادامه تغییرات در بازسازی SK Telecom، همچنان به حمایت و اعتماد خود ادامه دهند.

اما همه چیز ناامیدکننده نیست. کسب‌وکار هوش مصنوعی این شرکت مخابراتی، رشد دو رقمی دیگری (۱۳.۹٪) را ثبت کرد، درآمد حاصل از تحول هوش مصنوعی آن ۱۵.۳ درصد افزایش یافت و این شرکت مخابراتی انتظار دارد که کسب‌وکار مرکز داده هوش مصنوعی آن تا پایان دهه به ۱ تریلیون وون کره جنوبی برسد. علاوه بر این، فروش سازمانی و درآمد واحد پهنای باند (SKB) آن به ترتیب ۱.۴٪ و ۲.۴٪ افزایش یافته است.

این سقوط مالی تا نیمه دوم سال ادامه خواهد یافت، زیرا SKT خود را برای ادامه پرداخت غرامت به مشتریان و ارائه تخفیف‌های جبرانی آماده می‌کند. نتایج سه‌ماهه آینده و پایان سال احتمالاً همچنان چشم‌انداز تیره و تاری را نشان خواهد داد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.