معاون بازاریابی داریا: هیچکس جز گوگل به داده محصولات ما دسترسی ندارد
به گفته رضا امامی، معاونت بازاریابی داریا، تولید مستقل موبایل صرفهی اقتصادی ندارد.
شرکت داریا در سال ۱۴۰۲ نخستین گوشی هوشمند خود را رونمایی کرد. به گفته رضا امامی، معاونت بازاریابی داریا، هیچیک از قطعات این گوشی در داخل ایران تولید نشدهاند؛ تنها بخشهایی مانند تحقیقوتوسعه، طراحی و بازنویسی بخشی از سیستمعامل در کشور انجام شده است.
او تاکید میکند که محصولات داریا همه فیلترهای فنی و امنیتی گوگل را پشت سر میگذارند و به همین دلیل، هیچ فرد یا نهادی جز گوگل به دادههای این گوشیها دسترسی ندارد.
شرکت داریا از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را بهعنوان واردکننده موبایل آغاز کرد. رضا امامی، معاون بازاریابی داریا، در گفتوگو با زومیت میگوید که این شرکت اکنون یکی از پنج واردکننده برتر موبایل در ایران محسوب میشود. در برخی حوزهها نیز، بهدلیل حجم بالای واردات، داریا بهعنوان بزرگترین و پیشروترین شرکت واردکننده موبایل در کشور شناخته میشود. او در این باره توضیح میدهد:
داریا یک زیرمجموعه به نام «هماهنگ» دارد که نماینده رسمی خدمات پس از فروش سامسونگ است. بخش عمدهای از فعالیتهای وارداتی ما نیز از طریق همین مجموعه انجام میشود.
– رضا امامی، معاون بازاریابی داریا
حتی یک پیچ از محصولات داریا در ایران تولید نشده است
از همان سال تاسیس، داریا تمایل داشت وارد حوزه تولید و تحقیقوتوسعه (R&D) موبایل شود. در همین راستا، هدفگذاریهایی در بازههای زمانی مختلف انجام شد. آغاز عملی این مسیر در سال ۱۴۰۲ رقم خورد و نخستین محصول داریا توسعه یافت. امامی با اشاره به این موضوع میگوید:
هیچیک از اجزای این محصول در ایران تولید نشدهاند؛ حتی یک پیچ. تنها بخشهایی مانند تحقیقوتوسعه، طراحی (Design) و بازنویسی بخشی از سیستمعامل (OS) در داخل کشور انجام شده است. این محصول موفق به دریافت تمامی تاییدیههای لازم از گوگل شده، از جمله گواهی CTS و مجوزهای مربوط به سرویسهای موبایل گوگل (GMS). بهعبارتی، حتی تغییر یک خط از کدهایی که گوگل آنها را تایید کرده است، بدون هماهنگی و دریافت مجوز مجدد ممکن نیست.
– رضا امامی، معاون بازاریابی داریا
مسیر تولید گوشی موبایل غیرممکن یا دستنیافتنی نیست
هر کسبوکاری برای خود چشماندازها و آرزوهایی دارد. مدیران داریا نیز همواره علاقهمند بودند وارد مسیر تولید و توسعه موبایل شوند تا ببینند آیا یک برند ایرانی میتواند در این صنعت جایگاهی پیدا کند یا نه. امامی با اشاره به این موضوع میگوید:
امامی: داریا یکی از پنج واردکننده برتر موبایل در ایران محسوب میشود
«ما تصمیم گرفتیم در این مسیر گام برداریم. ممکن است روزی اعلام کنیم که در این راه موفق نبودهایم؛ اما معتقد نیستیم که این مسیر غیرممکن یا دستنیافتنی است.»
به گفته معاونت بازاریابی داریا این شرکت با پشتوانه سالها فعالیت در حوزه واردات، وارد فاز طراحی و تولید محصول شد. او ادامه میدهد:
از آنجایی که تولید سختافزار موبایل در ایران امکانپذیر نیست، تمام تمرکزمان را بر حوزههایی قرار دادیم که برایمان قابل دسترس بود؛ مانند طراحی نرمافزار. ما نمیتوانیم لنز دوربین یا برد الکترونیکی تولید کنیم و اصلاً قرار نیست این کار را انجام دهیم. همه کشورها هم وارد همه حوزهها نمیشوند؛ مثلاً آلمان میتواند موبایل تولید کند، اما از نظر اقتصادی برایش بهصرفه نیست.
– رضا امامی، معاون بازاریابی داریا
او ادامه میدهد: «ما تصمیم گرفتیم بهعنوان تولیدکننده وارد این صنعت شویم، اما بدون راهاندازی خط تولید. چون نه دانش فنی لازم را در اختیار داشتیم و نه سرمایه لازم برای این کار فراهم بود. حتی اگر خط تولید هم فراهم میشد، از نظر اقتصادی توجیه نداشت.»
معاون بازاریابی داریا تاکید میکند که داریا اکوسیستم خود را با هدف سادهتر کردن زندگی کاربران طراحی کرده است:
برای یک ایرانی، دسترسی ساده به خدماتی مثل خرید از سایتهای رایج بینالمللی مانند آمازون یا تهیه بازیهای پلیاستیشن، هنوز هم دشوار است. ما تصمیم گرفتیم با ایجاد این اکوسیستم، این نوع دسترسی را برای کاربران در کشورهای مختلف فراهم کنیم. برخی از خدمات ما بهویژه برای کاربران ایرانی مفید است، در حالی که برخی دیگر از سرویسها برای کاربران سایر کشورها طراحی شدهاند.
– رضا امامی، معاون بازاریابی داریا
مدل کسبوکار این محصول در سال ۱۳۹۷ طراحی و تا سال ۱۳۹۸ سه بار بازبینی و اصلاح شد
در سال ۱۴۰۲، داریا نخستین محصول خود را با نام Bond عرضه کرد. در همان زمان دولت نیز تمرکز ویژهای بر تولید داخلی موبایل داشت و همین موضوع باعث ایجاد گمانهزنیهایی شد که این گوشی بخشی از یک پروژه دولتی است. امامی در این باره میگوید:
«هیچ محصولی یکشبه وارد بازار نمیشود. مدل کسبوکار این محصول در سال ۱۳۹۷ طراحی شد و تا سال ۱۳۹۸ سه بار بازبینی و اصلاح شد. معرفی رسمی آن هم بهدلیل برخی حساسیتها در مورد تولید ملی، چند بار به تعویق افتاد و این محصول یک کالای وارداتی محسوب میشود.»
امامی میگوید اگر واردات موبایل متوقف شود، داریا اولین شرکتی است که متضرر خواهد شد: «از هر سه ایرانی که طی سالهای ۹۷ تا الان گوشیهای سامسونگ استفاده کرده، یک نفر از محصولات وارداتی شرکت داریا استفاده میکند.»
یکی از موضوعات بحثبرانگیز درباره گوشیهای داریا، شائبه دسترسی نهادهای داخلی به دادههای کاربران بود. معاونت بازاریابی داریا در این باره تاکید میکند:
اگر واردات موبایل متوقف شود، داریا اولین شرکتی است که متضرر میشود
ما بهصورت لحظهای تمام تستهای امنیتی گوگل، از جمله CTS را پشت سر میگذاریم. یعنی تمام مراحل تایید امنیت و عملکرد، طبق استانداردهای جهانی گوگل انجام میشود و هیچ موردی نباید مغایر با استانداردهای مورد تایید گوگل باشد.
پشت سر گذاشتن میلیونها تسک موفق توسط داریا
پس از تعطیلات نوروز امسال، داریا نسخه اندروید ۱۵ را برای محصولاتش عرضه کرد. روی این نسخه، حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تسک (Task) اجرا شده است. داریا برای هر نسخه جدید، میلیونها تسک را با موفقیت پشت سر میگذارد. امامی در ادامه میگوید:
ما باید تمام این تسکها را بهطور کامل از فیلترها بگذرانیم تا بتوانیم نسخه نهایی را منتشر کنیم. این فرایند شفاف است و کاربر میتواند صحت دریافت تاییدیه گوگل را بررسی کند. بنابراین، ما تمام استانداردهای لازم برای یک گوشی اندرویدی را رعایت میکنیم و هیچ فرد یا نهادی به دادههای کاربران دسترسی ندارد؛ این دادهها فقط در اختیار گوگل است، نه هیچکس دیگر.
– رضا امامی، معاون بازاریابی داریا
هدف داریا فقط بازار ایران نیست
رضا امامی تاکید میکند که بازار ایران تنها هدف داریا نیست: «اگر فقط روی بازار داخلی تمرکز داشتیم، هیچ ارزش افزودهای برای ما که قصد داریم برند بینالمللی باشیم، ایجاد نمیشد. فعالیت ما در امارات مشابه ایران است؛ در فروش خُرد، عمده و آنلاین فعال هستیم. در آلمان و عراق نیز حضور داریم و بهزودی وارد بازار انگلستان و عمان خواهیم شد. در شمال آفریقا هم مذاکرات متعددی داشتهایم و بهزودی وارد این منطقه خواهیم شد.»
داریا میخواهد یک برند بینالمللی باشد
داریا محصولاتش را بهصورت سفیدبرچسب(White Label) نیز عرضه میکند و برند آلمانی Volla Phone هم بخشی از گوشیهای خود را از داریا تهیه میکند.
در بخش تولید داریا، دو تیم تحقیقوتوسعه (R&D) و نوآوری فعال هستند. در این تیم همه فرآیندهای برنامهنویسی، طراحی سختافزار و نرمافزار انجام میشود. تیم نوآوری نیز بر طراحی ساختار کلی اکوسیستم، انتخاب ابزارها و خدمات کاربردی برای افزایش جذابیت محصول متمرکز است.
معاون بازاریابی این شرکت درباره تیم منابع انسانی با اشاره به این که «پرسنل داریا هم در داخل و هم بهصورت دورکاری در خارج از کشور فعالاند» گفت: «حدود ۹۴۰ نفر در داریا مشغول به کار هستند که حدود ۳۰۰ نفر مستقیماً درگیر توسعه محصولاند. بخش توسعه سیستمعامل و نرمافزارهای اکوسیستم، سختترین بخش کار ماست. جذب نیروی متخصص هم یکی از چالشهای جدی ما در این مسیر است.»