اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

August 15, 2025
13:09 جمعه، 24ام مردادماه 1404
کد خبر: 199422

سرعت اینترنت کدام اپراتورها بهتر است؟ سرویس مکالمه کدام اپراتور بهتر است؟

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آخرین آمار کیفیت شبکه ثابت و سیار را در زمستان سال ۱۴۰۳ بررسی کرد.

به گزارش مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در آخرین شماره از فصلنامه این سازمان، گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط به زمستان ۱۴۰۳ را منتشر کرده است که بر اساس داده‌های ارائه شده در این گزارش آماری زمان رفت و برگشت بسته‌ها، به‌عنوان یکی از معیارهای کلیدی برای ارزیابی کیفیت اتصال شبکه‌ها به صورت جداگانه برای دو نوع شبکه ثابت و سیار ارائه شده است.

بر اساس داده‌ها، شبکه‌های ثابت در سطح داخلی (با ۱۹.۶۸ میلی‌ثانیه) عملکرد بهتری نسبت به شبکه‌های سیار (با ۳۶.۳۷ میلی‌ثانیه) دارند. همچنین، در سطح بین‌المللی، شبکه‌های ثابت و سیار به‌ترتیب با ۷۵.۵۲ و۹۶.۶۲ میلی‌ثانیه عملکردی ضعیف‌تر از شبکه‌های داخلی خود دارند.

نرخ تأخیر متغیر (Jitter)

نوسانات تأخیر ارسال و دریافت بسته‌ها یا «Jitter» یکی دیگر از شاخص‌های حیاتی است که مستقیماً بر کیفیت خدمات و تجربه کاربری تأثیر می‌گذارد. طبق داده‌های ارائه شده در این گزارش، شبکه‌های ثابت داخلی با ۰.۹۸ میلی‌ثانیه کمتر از شبکه‌های سیار داخلی (۸.۳۸ میلی‌ثانیه) کارایی بهتری دارند. در سطح بین‌المللی نیز شاهد افزایش تأخیر هستیم که بر تجربه کاربران ایرانی در استفاده از سرویس‌های اینترنت بین‌المللی تأثیرگذار است.

قطعی و برقراری موفقیت‌آمیز سرویس صوتی و داده

در گزارش فصلنامه آماری شاخص‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، میزان قطعی سرویس و برقراری موفقیت‌آمیز سرویس‌های داده و صوت در شبکه‌های مختلف به‌تفصیل ارائه شده است. در زمستان ۱۴۰۳، شبکه‌های مختلف اپراتورهای ایرانی به صورت جداگانه عملکرد خود را در زمینه قطعی سرویس و برقراری موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده‌اند.

همراه اول:

میزان قطعی سرویس صوتی همراه اول با فناوری ۲G برابر با ۰.۴۱ درصد گزارش شده و میزان برقراری موفقیت‌آمیز سرویس صوتی ۹۸.۵۶ درصد است.

در فناوری ۳G، میزان قطعی سرویس صوتی برابر با ۰.۱۳ درصد بوده و میزان برقراری موفقیت‌آمی ۹۹.۷۸ درصد گزارش شده است.

در بخش سرویس داده نیز میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس همراه اول در فناوری‌های ۳G و ۴G به ترتیب ۹۹.۰۸ و ۹۹.۷ درصد و میزان قطعی ۰.۰.۲۸ و ۰.۲۴ اعلام شده است.

ایرانسل:

در فناوری ۲G، میزان قطعی سرویس صوتی ایرانسل برابر با ۰.۴۹ درصد و میزان برقراری موفقیت‌آمیز سرویس صوتی ۹۷.۹ درصد است.

همچنین در فناوری ۳G نیز میزان قطعی سرویس ۰.۲۲ درصد و برقراری موفقیت‌آمیز ۹۹.۵۵ درصد گزارش شده است.

دومین اپراتور بزرگ همراه کشور در بخش سرویس داده نیز در فناوری‌های ۳G و ۴G به ترتیب ۹۷.۸۲ و ۹۹.۶۷ درصد برقراری موفقیت آمیز و ۰.۵ و۰.۱۴ درصد قطع سرویس به ثبت رسانده است.

رایتل:

میزان قطعی سرویس صوتی رایتل که مبتنی بر فناوری ۳G است، ۰.۵۴ درصد و میزان برقراری موفقیت‌آمیز آن ۹۹.۵۴ درصد گزارش شده است.

سرویس داده رایتل نیز با فناوری‌های ۳G و ۴G به ترتیب ۹۸.۹۶و ۹۹.۶۲ درصد برقراری موفقیت آمیز و ۰.۵۴ و ۰.۱۴ درصد قطعی تجربه کرده است.

طبق آمار ارائه‌شده در گزارش فصلنامه آماری رگولاتوری، سرعت انتقال داده در شبکه‌های مختلف در زمستان ۱۴۰۳ به شرح زیر است به این ترتیب که سرعت انتقال داده نسل سوم تلفن همراه ابتدا در همراه اول و سپس با اختلاف اندکی رایتل و پس‌ازآن ایرانسل قرار دارد.

همچنین سرعت انتقال داده در نسل چهارم تلفن همراه، ابتدا در رایتل و پس از آن همراه اول و در آخر سرعت انتقال داده مشترکان ایرانسل در نسل چهارم قرار دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.