اپراتورها

بانکداری و پرداخت الکترونیک

August 15, 2025
16:03 جمعه، 24ام مردادماه 1404
کد خبر: 199459

مدیرعامل سپ: دستگاه‌های 2G غیرفعال شده و در حال جایگزینی آنها هستیم

منبع: way2pay

احسان ترکمن، مدیرعامل سپ طی نشستی که به مناسبت روز خبرنگار در ساختمان بانک سامان برگزار شد در خصوص قطع شدن پوزهای مبتنی بر 2G به راه پرداخت توضیح داد: «حدود دو میلیون دستگاه پوز بر بستر 2G در شبکه وجود دارد که حدود ۷ تا ۸ درصد آن متعلق به شرکت سپ است. این شرکت با ناوگانی شامل یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه فعال در این حوزه فعالیت می‌کند. بخشی از این دستگاه‌ها به دلیل تغییرات ایجادشده از سوی اپراتورها، که به‌دلیل مسائل امنیتی انجام شده، به تدریج از کار افتاده‌اند.»

او افزود: «این تغییرات هم‌اکنون در استان‌ها و شهرهای غربی کشور در حال اجراست و این دستگاه‌ها دیگر قابل استفاده نیستند و باید جایگزین شوند.»

به گفته مدیرعامل سپ، بررسی‌های انجام‌شده، هم در بخش تحقیق و توسعه شرکت و هم از طریق تأمین‌کنندگان، نشان داده که این مشکل صرفاً نرم‌افزاری نیست و دستگاه‌ها نیازمند تغییرات سخت‌افزاری هستند. در واقع، مادربرد این دستگاه‌ها باید به‌طور کامل تعویض شود و این قطعات نیز باید وارد کشور شوند.

ترکمن اظهار کرد: «در این شرایط، اقداماتی برای حفظ پذیرندگان اصلی و باارزش شرکت انجام شده است. بخشی از این نیاز از محل موجودی دستگاه‌های کارتخوان نو و بخشی دیگر از محل دستگاه‌های کارتخوانی که نصب شده اما غیرفعال یا کم‌تراکنش بوده، تأمین شده است. این دستگاه‌ها جمع‌آوری و برای جایگزینی در اختیار پذیرندگان فعال و مهم قرار گرفته‌اند. این فرآیند همچنان در حال انجام است، هرچند به زمان نیاز دارد.»

او افزود: « این امر باعث افت تراکنش‌های سپ در تیرماه نیز شد. علاوه بر این چهار تا پنج روز نخست این ماه نیز در بازه ۱۲ روزه جنگ قرار داشت.»

مدیرعامل سپ در خصوص کارمزد نیز بیان کرد: «میزان کارمزد در ۹ سال گذشته بدون تغییر باقی مانده بود. بانک مرکزی امسال بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که بر اساس آن افزایش حدود ۱ تا ۱.۵ درصدی کارمزد اعمال شد. البته این افزایش قابل توجه نیست؛ چرا که ۹۶ درصد تراکنش‌های جامعه زیر ۶۰۰ هزار تومان است.»

ترکمن ادامه داد: «بانک مرکزی سقف مبلغ مشمول کارمزد را دو برابر کرد، در حالی که فقط ۲ تا ۳ درصد تراکنش‌ها در این بازه انجام می‌شود.»

او خاطرنشان کرد: «حفظ زیرساخت حیاتی که به‌صورت آنلاین روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون تراکنش انجام می‌دهد و مبلغ آن حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است، نیازمند تجهیزات به‌روز و نگهداری مداوم است. این ارقام در ماه به حدود ۳۴۰ تا ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و سالانه به حدود یک میلیارد تراکنش می‌رسد. تأمین تجهیزات در شرایط تحریم نیز با دشواری همراه است.»

مدیرعامل سپ با اشاره به این که در حال انجام مذاکراتی با بانک مرکزی است، گفت: «امیدواریم این نهاد متقاعد شود که بخشنامه کارمزد اصلاح و پایه مبلغ از ۱۲۰ تومان به ۱۸۰ تومان افزایش یابد. در صورت تحقق این تغییر، درآمد کارمزدی شبکه پرداخت نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت.»

بلوبانک به دنبال جذب سازمان‌ها و اصناف در مسیر توسعه خدمات دیجیتال
رضا حیدری، مدیرعامل بلوبانک در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار راه پرداخت مبنی بر این که آیا برنامه‌ای برای توسعه اینترنت بانک و بلو سازمانی دارید یا خیر، بیان کرد: «نت‌بانک یا درگاه ارائه خدمات از طریق اینترنت به صورت عمده در ارتباط با سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده می‌شود. این نهادها معمولاً یک دفتر مرکزی دارند که تیم‌های مختلف، از جمله بخش مالی و حسابداری، به صورت متمرکز در آن مستقر هستند. به همین دلیل، این فضا بیشترین همخوانی را با دریافت چنین خدماتی دارد.»

او افزود: «در حوزه استفاده شخصی، به‌ویژه از طریق تلفن همراه، این سرویس‌ها یک کانال مناسب و بهینه محسوب می‌شوند. تمامی نئوبانک‌ها و بانک‌های دیجیتال نیز در همین مسیر حرکت کرده و محصولات خود را بر این مبنا توسعه می‌دهند.»

مدیرعامل بلوبانک در پاسخ به این پرسش که آیا در مسیر توسعه، هدف‌گذاری برای شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز انجام می‌شود یا خیر، عنوان کرد: «بله، این دو بخش در واقع مکمل یکدیگر هستند؛ هم به این دلیل که بخشی از اشخاص و مشتریان برای سازمان‌ها کار می‌کنند و هم به سبب فضای بازار که در آن نیازهای متقابل تأمین می‌شود. در این بازار، بسیاری از کسب‌وکارها خدمات و محصولاتی عرضه می‌کنند که می‌تواند مورد تقاضای اشخاص باشد.»

حیدری افزود: «بلوبانک نیز با پایگاه کاربری قابل‌توجهی که ایجاد کرده، هر مجموعه یا سازمانی را برای دسترسی به این بازار ترغیب می‌کند. از این رو، این ظرفیت به‌عنوان یک بازارساز ارزشمند برای سازمان‌ها شناخته می‌شود.»

به گفته او، به‌زودی شاهد امکان آنبورد کردن اصناف و ارائه خدمات در بستر دیجیتال و درگاه بانکی خواهیم بود. شعب فیزیکی نیز همچنان برای گروه دیگری از خدمات و دسته‌ای از مشتریان فعال خواهند ماند. درگاه دیجیتال بانک سامان نیز توسعه خواهد یافت تا بتواند نیازهای شرکت‌ها و سازمان‌ها را پوشش دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.