اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

هوش مصنوعی

August 19, 2025
22:45 سه شنبه، 28ام مردادماه 1404
کد خبر: 199834

انجمن جهانی GSM: خدمات امور مشترکین نیمی از استقرار هوش مصنوعی در شرکت‌های مخابراتی را تشکیل می‌دهد

ICTna.ir – گزارشی از GSMA می‌گوید ۴۷ درصد از استقرار هوش مصنوعی در شرکت‌های مخابراتی مربوط به خدمات مشتری است. این گزارش انجمن جهانی تلفن همراه، همچنین آمار دیگری را در مورد وضعیت فعلی این بخش ارائه می‌دهد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مراکز تماس و سایر نقاط تماس فروش تقریباً نیمی از استقرار هوش مصنوعی در حوزه مخابرات را که توسط GSMA Intelligence ردیابی شده است، تشکیل می‌دهند. به گفته انجمن جهانی تلفن همراه، این موضوع نشان‌دهنده صرفه‌جویی در هزینه‌ها از طریق اتوماسیون و توانایی پشتیبانی از اهداف جلوگیری از کاهش مشتری و افزایش فروش است.

این گزارش با عنوان «هوش مصنوعی مخابراتی: وضعیت بازار، سه‌ماهه دوم ۲۰۲۵» که توسط GSMA منتشر شده، می‌گوید ۶۰ درصد از استقرارهای هوش مصنوعی ردیابی‌شده، توسط اپراتورها به‌عنوان بخشی از کسب‌وکار روزانه‌شان راه‌اندازی شده‌اند، در حالی که ۴۰ درصد باقی‌مانده در مراحل آزمایشی یا برنامه‌ریزی هستند.

در این گزارش آمده است: برخلاف شبکه‌های 3G/4G/5G که در آن‌ها آزمایش‌ها به صورت خطی جای خود را به شبکه‌های فعال در طول یک چرخه 10 ساله می‌دهند، هوش مصنوعی احتمالاً یک الگوی تکراری از «چرخه‌ها در یک چرخه» خواهد بود و آزمایش‌ها بخش بزرگی از کل استقرارها را تشکیل می‌دهند.

جی اس ام ای همچنین می‌گوید ۷۵ تا ۸۰ درصد از استقرارهای هوش مصنوعی با اهداف بهره‌وری داخلی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها هدایت می‌شوند و استفاده از هوش مصنوعی برای هدایت کسب‌وکارهای جدید در ۱۰ تا ۲۰ درصد از استقرارهایی که ردیابی کرده، کمتر رایج است.

این گزارش با این حال، اضافه می‌کند که بسیاری از مدل‌های درآمدی، مانند GPUaaS و هوش مصنوعی عامل‌دار، هنوز در حال ظهور هستند و با ورود محصولات جدید به بازار، اوضاع در طول امسال و سال آینده تغییر خواهد کرد.

گفته شده است که حدود ۲۰ درصد از استقرارها، عملیات شبکه از جمله تشخیص پیشگیرانه خطا و بهینه‌سازی انرژی را هدف قرار می‌دهند.

از نظر محل وقوع این اقدام از نظر جغرافیایی، آسیا از نظر حجم و اروپا از نظر بلوغ پیشرو هستند. آسیا و اقیانوسیه به طور متوسط ​​۳.۹ استقرار هوش مصنوعی به ازای هر اپراتور دارد که در صدر آنها چین، ژاپن و کره جنوبی قرار دارند، اما اروپا و آمریکای شمالی بلوغ بالاتری را نشان می‌دهند و طبق گفته جی اس ام ای، ۶۰ تا ۷۵ درصد از استقرارها در حال حاضر فعال هستند.

در این گزارش آمده است: خدمات مشتری جزو «دسترسی آسان» هوش مصنوعی برای اپراتورها است و حدود ۵۰ درصد از استقرارهای هوش مصنوعی ردیابی شده را تشکیل می‌دهد. شبکه‌ها با حدود ۲۰ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تصریح شده

GSMA Intelligence فقط استقرارهای اعلام‌شده عمومی را ردیابی می‌کند، بنابراین احتمالاً تعداد واقعی بیشتر است.

از استقرارهای هوش مصنوعی مورد تجزیه و تحلیل، ۷۵ تا ۸۰ درصد بسته به منطقه انگیزه اصلی خود را صرفه‌جویی در هزینه برای اپراتور قرار داده‌اند.

تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از استقرارهای هوش مصنوعی برای افزایش درآمد در نظر گرفته شده‌اند. این هدف «شبکه‌هایی برای هوش مصنوعی» است و احتمالاً فعالیت در میان پیشگامان این حوزه در کره جنوبی، چین، ژاپن، ایالات متحده آمریکا و بخش‌هایی از اروپا در ادامه سال ۲۰۲۵ گسترش خواهد یافت.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که اپراتورها به طور فزاینده‌ای در حال اجرای استنتاج هوش مصنوعی در لبه شبکه هستند تا هزینه‌ها را کاهش دهند، تأخیر را کم کنند و حاکمیت داده‌ها را بهبود بخشند. موارد استفاده اولیه شامل دوقلوهای دیجیتال، رباتیک و اینترنت اشیا صنعتی است.

در ادامه‌ی این گزارش آمده است: اجرای استنتاج در لبه‌ی شبکه در مقایسه با پردازش حجم کار هوش مصنوعی در فضای ابری، مزایای فروش متعددی برای اپراتورها دارد. صرفه‌جویی در هزینه ی به‌طور بالقوه 30 تا 40 درصدی، تأخیر محاسباتی کمتر، انعطاف‌پذیری شبکه، حاکمیت داده‌ها و پایداری انرژی، همگی بخشی از ارزش پیشنهادی این فناوری هستند.

موارد استفاده از استنتاج اولیه برای اپراتورها بر روی سیستم‌های داخلی برای طیف وسیعی از بخش‌های سازمانی مانند رباتیک، اینترنت اشیا صنعتی متمرکز است. برخی از این موارد از GPU-as-a-service (GPUaaS) بهره می‌برند. چالش کمتر در فناوری و بیشتر در مدل درآمدی است، زیرا این حوزه به سرعت در حال تبدیل شدن به یک حوزه شلوغ است.

گزارش کامل را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.