هشدار کارشناسان مخابراتی نسبت به رهبری ضعیف و خطر «بحران شبکه» هوش مصنوعی
ICTna.ir – یک نظرسنجی RtBrick نشان میدهد که افراد ارشد داخلی به دلیل عدم حمایت قاطع و تمایل به تغییر، علیه رهبری ارشد اپراتورها صحبت میکنند و این امر احتمالاً منجر به بحران شبکه تا سال ۲۰۳۰ خواهد شد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، پاسخدهندگان به یک نظرسنجی از ۲۰۰ تصمیمگیرنده ارشد مخابرات در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و استرالیا، که توسط RtBrick، یک فروشنده نرمافزار متخصص در سیستمهای مسیریابی، سفارش داده شده بود، گزارش میدهند که رهبری اپراتور در تصمیمگیریهای کلیدی شکست میخورد و تمایلی به تغییر ندارد. این گزارش با عنوان «وضعیت تفکیک» ادعا میکند که بیش از نه نفر از هر ده پاسخدهنده (۹۳درصد) از عدم حمایت رهبری برای استقرار هوش مصنوعی خبر میدهند.
پراوین اس. باندارکار، مدیرعامل و بنیانگذار RtBrick در این خصوص گفت: رهبران ارشد، مهندسان و کارکنان پشتیبانی داخل اپراتورها احساسات خود را به روشنی بیان کردهاند: گلوگاه ماجرا، ظرفیت نیست، بلکه “تصمیمگیری” است. شبکههای تفکیکشده دیگر یک آزمایش نیستند. آنها پایه و اساس چابکی، مقیاسپذیری و شفافیتی هستند که اپراتورها برای پیشرفت در آیندهای مبتنی بر هوش مصنوعی و مبتنی بر استریمینگ به آن نیاز دارند.
در همین حال، به نظر میرسد تناقض در تعداد شرکتکنندگانی است که اظهار میکنند سازمانشان مایل به سرمایهگذاری منابع در استقرار تفکیک است، ۹۱درصد، و در تعداد اجراها در مورد این جاهطلبیها. به ما گفته شده است: تنها یک نفر از هر پنجاه رهبر ارشد تأیید کرده است که امروز «در حال استقرار هوش مصنوعی» هستند، در حالی که ۴۹ درصد در «اکتشاف» مراحل اولیه گیر کردهاند و ۳۸ درصد هنوز «در حال برنامهریزی» هستند.
بنابراین، به نظر میرسد که نتیجه نهایی این است که با وجود دانستن آنچه باید انجام شود و تمایل به انجام سرمایهگذاری، ما با رهبری مواجه هستیم که به نظر میرسد در اجرا ناتوان است.
اما ممکن است کسی بپرسد که این همه عجله برای چیست؟ این تحقیق، افزایش تقاضا در مواجهه با زیرساختهای قدیمی را دلیل اصلی مدرنسازی ذکر کرده است. تقریباً ۹۰درصد از اپراتورهایی که در این نظرسنجی شرکت کردهاند، انتظار دارند که مشتریان تا سال ۲۰۳۰ تقاضای سرعت پهنای باند بسیار بالاتری داشته باشند، در حالی که تقریباً ۸۰درصد معتقدند که این مشتریان حاضرند برای آن هزینه بیشتری بپردازند.
این تحقیق میافزاید: با این حال، نیمی از رهبران اذعان میکنند که هنوز به ارائه خدمات با هزینهای مناسب اعتماد ندارند. هشتاد و چهار درصد میگویند انتظارات مشتری از شبکههای آنها پیشی گرفته است، در حالی که ۸۱ درصد اذعان دارند که معماریهای فعلی آنها به هیچ وجه برای موج بعدی هوش مصنوعی و ترافیک جریانی آماده نیستند.
به طور خاص در مورد هوش مصنوعی، این گزارش اضافه میکند که با وجود جاهطلبیهایشان برای استفاده و استقرار هوش مصنوعی، بیش از ۹۰ درصد میگویند که بدون دادههای شبکهای غنیتر و بلادرنگ قادر به استفاده از ارزش کامل هوش مصنوعی نیستند. گفته شده است: این امر مستلزم معماری بازتر، ماژولارتر و نرمافزارمحورتر است، دقیقاً همان چیزی که تفکیک دادهها را ممکن میسازد.
به طور خلاصه، این تحقیق ادعا میکند که انتظارات مشتریان از طراحی شبکهها پیشی گرفته است.
اما ممکن است کسی فریب اقدامات اپراتورهای بزرگ را بخورد. همانطور که این تحقیق اشاره میکند، AT&T، دوئیچه تلکام و کام کست به طور فعال در حال استقرار تفکیک در مقیاس وسیع هستند که به گفتهی این تحقیق «نشان دهندهی گسترش سریعتر، کنترل عملیاتی بیشتر و انعطافپذیری واقعی فروشندگان است». با این حال، این موارد کم و با فاصلهی زیاد از هم هستند، به این معنی که شکاف بین افراد مردد و افراد نامبرده در بالا در حال افزایش است.
تفکیکپذیری ارتباط نزدیکی با شبکههای باز و مجازی دارد. همانطور که انتظار میرود، این تحقیق میگوید که اکثر اپراتورها از فروشندگان سنتی خود میخواهند که ظرف سه سال گزینههای تفکیکشده ارائه دهند.
اما این مطالعه ادعا میکند که اپراتورهایی مانند AT&T، Deutsche Telekom و Comcast حاضر به صبر کردن نیستند و به این ترتیب پیامی را به سایر همتایان خود میفرستند: «همین حالا تفکیک را بپذیرید یا با افزایش تقاضا که از محدودیتهای شبکههای امروزی فراتر میرود، عقب بمانید» و تا پایان دهه با کمبود شبکه مواجه خواهید شد.