دویچه تلکام از همکاری با انویدیا برای توسعهی بازی ابری مبتنی بر 5G خبر داد
ICTna.ir – گروه مخابراتی آلمانی دویچه تلکام از برنامههای خود برای توسعهی مجدد بازیهای 5G از طریق همکاری با پلتفرم بازی ابری GeForce NOW، غول پردازندههای گرافیکی انویدیا، رونمایی کرد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، دویچه تلکام که در نمایشگاه گیمزکام در کلن اعلام شد، قصد دارد سرویس بازی جدید خود را در پاییز امسال راهاندازی کند و وعده داده است که از طریق بهینهسازی شبکه، بازیهای ابری را با «زمان پاسخگویی بهویژه پایدار» برای گوشیهای هوشمند ارائه دهد.
این شرکت از پلتفرم بازی ابری انویدیا، GeForce NOW، استفاده میکند و DT ادعا میکند که اولین اپراتور شبکه در اروپا است که امکان بازی موبایل با تأخیر بهینه را با پلتفرم ابری مبتنی بر فناوری مستقل 5G فراهم میکند.
بخش زیادی از این امر به برش شبکه در شبکه 5G SA بستگی دارد. برای بازیهای ابری، گفته شده است که این امر میتواند منجر به زمان پاسخ کوتاهتر شود و L4S (تأخیر کم، تلفات کم، توان عملیاتی مقیاسپذیر) قرار است با بهینهسازی گیمپلی برای نرخ داده موجود، تصویری روان را تضمین کند.
این سرویس که 5G+ Gaming نام دارد، از طریق اپلیکیشن MeinMagenta یا وبسایت قابل فعالسازی است و مشتریان برای استفاده از آن به یک طرح MagentaMobil فعلی و یک دستگاه سازگار نیاز دارند. فهرست این طرحها تاکنون شامل Samsung Galaxy S24 Ultra و جدیدترین سری S25 میشود و مطمئن هستیم که دستگاههای سازگار بیشتری نیز به آن اضافه خواهند شد.
ایده کلی این است که عناوین GeForce NOW در خارج از منزل و از طریق شبکههای 5G قابل پخش باشند، تقریباً به همان روشی که این سرویس در خانه روی رایانه شخصی از طریق وایفای استفاده میشود. این سرویس ادعا میکند که گیمپلی با تأخیر کم را تقریباً در هر دستگاهی ارائه میدهد و از دستگاههای بازی GeForce RTX در فضای ابری پخش میکند و دارای ویژگیهای جذابی مانند ردیابی اشعه و ارتقاء کیفیت تصویر با هوش مصنوعی است.
بیش از ۲۳۰۰ عنوان بازی از فروشگاههای بازیهای دیجیتال مانند Steam، Epic Games، Xbox Game Pass، Battle.net، EA و Ubisoft Connect پشتیبانی میشوند. این پلتفرم همچنین بازیهای رایگانی مانند Fortnite ، Overwatch 2 ، Genshin Impact و Marvel Rivals را ارائه میدهد. اعضا همچنین میتوانند به کتابخانه بازیهایی که از قبل از فروشگاههای مورد علاقه خود دارند، دسترسی پیدا کنند.
ولفگانگ متزه، رئیس بخش مشتریان در دویچه تلکام در این خصوص میگوید: بازیهای ابری نیاز به واکنشهای سریع و بدون وقفه دارند، هر میلیثانیه مهم است و میتواند تفاوت بین پیروزی و شکست را رقم بزند. با بازی 5G+ در بزرگترین شبکه 5G+ آلمان، بازیکنان میتوانند از طریق پلتفرم GeForce NOW از گیمپلی روان و با عملکرد بالا لذت ببرند که شامل مجموعهای برتر از بیش از 2300 عنوان پشتیبانی شده است. بدون دانلود، بدون تاخیر. ما با همکاری انویدیا، بهترین تجربه بازی را در بهترین شبکه در هر زمان و هر مکان ارائه میدهیم.
فیل آیسلر، معاون رئیس GeForce NOW در انویدیا هم در این خصوص افزود: GeForce NOW تجربیات بازی فوقالعادهای را با تأخیر کم و تصاویر با کیفیت بالا ارائه میدهد. با ارائه بازی جدید 5G+، ما بازی ابری موبایل را به سطح بالاتری میبریم، میلیونها بازیکن را قادر میسازد تا از بازیهای پریمیوم در تلفنهای هوشمند خود، با لرزش کمتر و گیمپلی که بیش از هر زمان دیگری به یک کنسول بازی محلی نزدیکتر است، لذت ببرند.
در حالی که به طور کلی در مورد پلتفرم بازی ابری انویدیا صحبت میشود، این شرکت امروز چند اعلامیه منتشر کرده است، از جمله اینکه در ماه سپتامبر، پلتفرم GeForce NOW به معماری Nvidia Blackwell ارتقا خواهد یافت که قرار است بهبودهایی در کیفیت گرافیک و پاسخگویی به همراه داشته باشد.
این بهروزرسانی به عنوان بزرگترین بهروزرسانی این پلتفرم تاکنون توصیف شده است و پردازندههای گرافیکی کلاس Nvidia GeForce RTX 5080 را به فضای ابری متصل میکند، از جمله Nvidia DLSS 4 Multi-Frame Generation برای استریم تا رزولوشن 5K با سرعت 120 فریم در ثانیه و همچنین ویژگیهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی. در همین حال، قرار است با راهاندازی قابلیت Install-to-Play، تعداد عناوین این کتابخانه دو برابر شده و به بیش از 4500 عنوان برسد.
جنسن هوانگ، بنیانگذار و مدیرعامل انویدیا در این خصوص گفت: آوردن معماری NVIDIA Blackwell، یکی از مهمترین نوآوریهای گرافیک کامپیوتری جهان، به GeForce NOW بزرگترین جهش در بازیهای ابری تاکنون است. GeForce NOW با Blackwell، گرافیک خیرهکنندهتر، سریعترین نرخ فریم و تأخیر ناچیز را ارائه میدهد تا هر دستگاهی را به یک دستگاه بازی با کیفیت بالا تبدیل کند که تقریباً با هر محصول دیگری در بازار امروز رقابت میکند.
برگردیم به بحث بازی 5G+، به نظر میرسد که این سرویس از نظر شرکتهای همکار مورد استفاده برای فعالسازی آن، تغییراتی را تجربه کرده است. در آگوست سال گذشته، در گیمزکام، DT، ALSO و شرکت بازی ابری Ludium Lab، نسخه آزمایشی سرویس بازی 5G+ را ارائه دادند . در آن زمان، یک بسته بازی ابری شامل ۱۰۰ بازی رایگان برای یک دوره شش ماهه ارائه میشد که از طریق برنامهای به نام Sora Stream از Ludium قابل دسترسی بود.
این شرکت در اکتبر همان سال، تعرفه بازی 5G+ را به صورت تجاری راهاندازی کرد و پس از دوره آزمایشی رایگان، توضیح داده شد که مشتریان برای دسترسی به Sora باید ماهانه 9.99 یورو پرداخت کنند، اما تعرفه بازی 5G+ DT همچنان رایگان خواهد بود.
در نسخه امروز هیچ اشارهای به Sora نشده است – بنابراین به نظر میرسد که اپراتور تصمیم گرفته است به عنوان نوعی راهاندازی مجدد، به پلتفرم شناختهشدهتر GeForce NOW مهاجرت کند.
در هر صورت، اگر هیچ چیز دیگری نباشد، این سرویس یک مورد استفاده ملموس برای فناوری برش شبکه (نتورک اسلایسینگ) را نشان میدهد و به نظر میرسد در آلمان بازیهای زیادی روی گوشیهای هوشمند انجام میشود. در این بیانیه آمده است که گوشیهای هوشمند برای چندین سال محبوبترین پلتفرم بازی در بین گیمرهای آلمانی بودهاند و به گزارش سالانه ۲۰۲۴ انجمن صنعت بازیهای آلمان اشاره میکند که نشان میدهد حدود ۲۴.۶ میلیون نفر در آلمان بازیهای موبایل انجام میدهند؛ چه روی گوشی هوشمند، تبلت یا هر دو!
انویدیا و DT مطمئناً در مورد عملکرد بازی و آنچه که اکنون از طریق شبکههای تلفن همراه قابل ارائه است، صحبت میکنند، هرچند اینکه همه اینها چقدر بزرگ خواهد بود، هنوز به این بستگی دارد که چند نفر واقعاً میخواهند بازیهای AAA را روی تلفن هوشمند خود از طریق 5G و در اتوبوس انجام دهند، نه در خانه از طریق وایفای و روی مبل!