هوش مصنوعی

August 24, 2025
13:45 یکشنبه، 2ام شهریورماه 1404
کد خبر: 200057

همکاری اپل و ChatGPT برای ارائه هوش مصنوعی ویژه سازمان‌ها

منبع: ایسنا

«اپل» با گزینه‌های جدید پیکربندی «چت‌جی‌پی‌تی»، برای ارائه هوش مصنوعی ویژه سازمان‌ها آماده می‌شود.

همزمان با ورود هوش مصنوعی به عرصه کسب‌وکارها، اپل گزینه‌های جدیدی را عرضه می‌کند که توانایی کنترل دقیق‌تری را بر مکان و نحوه‌ استفاده‌ی کارمندان از هوش مصنوعی به کسب‌وکارها می‌دهد.

به نقل از تک کرانچ، با انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری اپل در ماه سپتامبر، این غول فناوری گزینه دیگری را برای مشتریان سازمانی اضافه می‌کند که امکان پیکربندی استفاده از نسخه سازمانی «چت‌جی‌پی‌تی»(ChatGPT) شرکت «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) است.

اپل پیش از این شاهد تقاضا برای چت‌جی‌پی‌تی ویژه شرکت‌ها بوده است که به گفته اوپن‌ای‌آی، اکنون بیش از پنج میلیون مشتری تجاری دارد. این شرکت‌ها هنگام استفاده از عوامل هوش مصنوعی، از سرویس هوش مصنوعی برای اتصال به داده‌های داخلی خود استفاده می‌کنند.

نکته جالب درباره نحوه‌ پیکربندی ادغام اپل با چت‌جی‌پی‌تی برای سازمان‌ها این است که این ادغام به صورت پیش‌فرض برای محدود کردن یا مجاز کردن چت‌جی‌پی‌تی تنظیم نشده است.

در عوض، اسناد پشتیبانی اپل نشان می‌دهند که مدیران فناوری اطلاعات قادر خواهند بود هر ارائه‌دهنده هوش مصنوعی و نه فقط فناوری اوپن‌ای‌آی را محدود یا مجاز کنند. این امر، راه را برای اپل باز می‌گذارد تا بدون نیاز به کدگذاری مجدد موارد در سطح پروتکل، قراردادهای دیگری را با بازیگران بزرگ هوش مصنوعی مورد استفاده در محیط سازمانی منعقد کند.

همان طور که اپل ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی را برای کاربران نهایی دستگاه‌های خود مانند فناوری‌های نوشتاری یا هوش بصری ارائه کرده، روش‌هایی را نیز برای بخش‌های فناوری اطلاعات جهت کنترل دسترسی به این ویژگی‌ها ارائه داده است.

اگرچه این شرکت کاملاً به ساختار محاسبات فضای ابری خصوصی خود اعتقاد دارد اما می‌داند که ممکن است مدتی طول بکشد تا شرکت‌ها با ایجاد تغییرات در سیستم‌ها و داده‌های حساس موافقت کنند. به همین دلیل است که تصمیم‌گیری درباره این موضوع را که داده‌ها باید در فضای ابری یا روی دستگاه پردازش شوند، به کسب‌وکارها واگذار می‌کند.

این تنظیمات علاوه بر این که به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا ویژگی‌های هوش مصنوعی را برای فعال کردن انتخاب کنند، به آنها کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که آیا درخواست‌های هوش مصنوعی کارمندان را می‌توان به سرویس فضای ابری چت‌جی‌پی‌تی فرستاد یا خیر؛ حتی زمانی که کسب‌وکار مورد نظر، قرارداد سازمانی خود را با اوپن‌ای‌آی نداشته باشد.

اگرچه به‌روزرسانی‌های هوش مصنوعی، بخش برجسته‌ای از به‌روزرسانی‌های مربوط به شرکت‌ها هستند که قرار است در پاییز منتشر شوند اما اپل ویژگی‌های جدید دیگری را نیز برای بزرگترین مشتریان خود ارائه می‌دهد.

این شرکت یک API را برای سرویس «Apple Business Manager» خود راه‌اندازی خواهد کرد که امکان ادغام عملکردهای این سرویس را با سایر محصولات فناوری اطلاعات فراهم می‌کند. همچنین، اپل گزینه‌های جدیدی را برای مدیریت دستگاه‌ها معرفی می‌کند تا انتقال دستگاه‌ها به یک سرویس مدیریتی متفاوت آسان‌تر شود.

راهکار بازگشت به سرویس اپل که به دستگاه‌ها امکان می‌دهد تا به سرعت پاک شوند و برای کاربر بعدی آماده شوند، اکنون گزینه‌ای را ارائه می‌دهد که در آن همه برنامه‌ها نصب بمانند و در زمان و پهنای باند صرفه‌جویی شود زیرا مدیران فناوری اطلاعات و کاربران نیازی به نصب مجدد آنها نخواهند داشت. به علاوه، بازگشت به سرویس برای اولین بار در «ویژن پرو»(Vision Pro) در دسترس خواهد بود.

در مک‌های اشتراکی، حالت مهمان احراز هویت‌شده به کارمندان امکان می‌دهد تا با اعتبارنامه‌های حساب کاربری خود به سیستم وارد شوند. سپس، داده‌های آنها پس از خروج پاک می‌شود. گزینه دیگر به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا دستگاه‌های خوانش NFC را به مک‌ها اضافه کنند. بنابراین، کارمندان می‌توانند برای ورود به سیستم فقط ساعت یا تلفن خود را لمس کنند.

این محصولات در ماه سپتامبر به عنوان بخشی از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری گسترده‌تر اپل برای آیفون، آیپد، مک و موارد دیگر عرضه خواهند شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.