ISPهای انگلیس با کاهش مشترکین ارتباطات ثابت؛ با بازار کوچک خود مبارزه میکنند
ICTna.ir – بازار پهنای باند ثابت انگلیس به نقطه اشباع رسیده است و در حالی که مصرفکنندگان سر کیسه را سفت میکنند، انبوهی از ارائهدهندگان شبکه و خدمات رقابتی برای کسب جایگاه در رقابت هستند.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، دادههای جدید شرکت تحقیقاتی Point Topic نشان میدهد که تعداد کل اتصالات اینترنت پرسرعت ثابت در بریتانیا در سهماهه دوم سال به ۲۸.۹۱ میلیون کاهش یافته است که نسبت به ۲۸.۹۲ در پایان سهماهه اول و ۲۸.۹۸ در سال قبل با وجود قدرت نسبی در فیبر نوری، کاهش یافته است.
طبق گزارش Point Topic، تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت از دست رفته در سه ماه منتهی به پایان ژوئن به ۱۴هزار نفر رسید که نسبت به ۸۸هزار مشترک از دست رفته در سه ماهه قبل بهبود یافته است، اما با این وجود نشان دهنده اشباع بازار است.
فیبر نوری کامل، که Point Topic آن را به FTTB و FTTP تقسیم میکند، برخلاف روند فعلی، تعداد اتصالات در طول سهماهه اول ۸ درصد افزایش یافت و به ۱۱.۰۱ میلیون رسید. تمام فناوریهای دیگر نظیر کابل، فیبر نوری، DSL و غیره شاهد کاهش سهم در اتصالات بودند، به جز گزینههای ناچیز اما به آرامی در حال گسترش پهنای باند ثابت: دسترسی بیسیم ثابت و ماهواره. این دو فناوری در مجموع تا پایان سهماهه دوم ۲۳۰هزار اتصال ایجاد کردند که نسبت به ۲۲۵هزار اتصال سه ماه قبل افزایش یافته است.
با این حال، روی هم رفته، بازار در حال کوچک شدن است و این به معنای دوران نگرانکنندهای برای ISPهای کشور انگلیس است.
پوینت تاپیک خاطرنشان میکند که همه آنها «در یک مخمصه» هستند و در بازاری رو به زوال فعالیت میکنند که در آن مشتریان به دقت مراقب هزینههای خود هستند و در بسیاری از موارد «ترجیح میدهند در سطحی از سرعت باقی بمانند که از قبل نیازهای آنها را برآورده میکرد، بدون اینکه نیازی به ارتقاء به سطوح پرهزینهتر با قابلیت گیگابیت یا سرعت بالاتر ببینند.»
طبیعتاً، برخی در سهماهه اخیر عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشتهاند.
اوپریشن خردهفروشی BT در سهماهه دوم افزایش یافت و 11هزار اشتراک اینترنت ثابت پهنباند را در بین مصرفکنندگان و کسبوکارها اضافه کرده، در حالی که در سهماهه اول تنها 4هزار و در سهماهه پایانی سال 2024 تنها 5هزار اشتراک اضافه کرده بود. در این میان، 212هزار اتصال فیبر نوری کامل اضافه شد که در مجموع 3.66 میلیون اتصال را شامل میشود که بخش عمده آن مربوط به اتصالات مصرفکنندگان خانگی است.
پس از یک سهماهه اول قوی، وودافون همچنان در جذب مشتریان جدید عملکرد خوبی داشت و ۴۴هزار مشتری جذب کرد. اما این اعداد برای رقبایش چندان خوب نبود.
پوینت تاپیک خاطرنشان میکند که ویرجین مدیا O2 «سهماههی سختی» را پشت سر گذاشته و با استراتژیهای قیمتگذاری رقابتی آلتنتها دست و پنجه نرم کرده و ۵۱هزار ضرر خالص گزارش کرده است که بیشتر از ضررهای سهماههی اول است. این شرکت تخمین میزند که اسکای ۱۲هزار اتصال را از دست داده است، در حالی که ضررهای تاکتاک به حدود ۲۰هزار رسیده است، اما در مقایسه با ضرر خالص تخمینی ۱۷۰هزار در سهماههی قبل، این یک نکتهی مثبت برای این ارائهدهندهی خدمات اینترنتی است.
شرکت TalkTalk اخیراً اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون پوند سرمایهگذاری جدید از یکی از سهامداران فعلی خود دریافت کرده است که از کسبوکارهای عمدهفروشی و خردهفروشی آن در آینده پشتیبانی خواهد کرد. در بخش مصرفکننده، TalkTalk متعهد شده است که «با ارائه محصولات جدید و متمایز، به جذب مشتریان جدید و فعالتر بازگردد». این شرکت برای تغییر کسبوکار خود در این بازار، باید به این تعهد عمل کند.
بازگشت احتمالی TalkTalk برای BT مانند یک شمشیر دولبه است. در سطح خردهفروشی به معنای رقابت بیشتر برای شرکت فعلی خواهد بود، اما برای Openreach، بازیگر عمدهفروشی که شبکه آن را فراهم میکند، نکته مثبتی است.
فضای عمدهفروشی بریتانیا تماماً حول محور رشد الیاف میچرخد، اما رقابت در آن به اندازه خردهفروشی شدید نیست و احتمالاً در ماهها و سالهای آینده، این رقابت کمتر هم خواهد شد.
پوینت تاپیک اعلام کرد که اوپن ریچ برای ششمین فصل متوالی، بیش از ۱ میلیون محل را به FTTP مجهز کرده است و نرخ ساخت آن به طور متوسط ۸۱هزار در هفته بوده است. کل فضای اشغال شده توسط FTTP آن به بیش از ۱۹ میلیون محل رسیده است.
ویرجین مدیا O2 از طریق تلاشهای خود و نکسفایبر، 6.9 میلیون محل را تحت پوشش کامل فیبر نوری قرار داده است، اما رشد آن در سهماهه دوم به طور قابل توجهی کاهش یافته و شرکتهای مادر آن از برنامههای خود برای ایجاد یک عمدهفروش ملی برای رقابت با اوپنریچ عقبنشینی کردهاند. در جای دیگر، سیتیفایبر هنوز به دنبال رشد است و ماه گذشته 2.3 میلیارد پوند بودجه اضافی اعلام کرد که امکان پیگیری ادغام و تملک در بازار را فراهم میکند.
پوینت تاپیک گفت: اوپنریچ شاهد تثبیت بازار پهنای باند در طول سال آینده خواهد بود، زیرا دور تأمین مالی سیتیفایبر باعث تثبیت آلتنتها در یک مدل مبتنی بر عمدهفروشی خواهد شد و با نزدیک شدن اوپنریچ به هدف خود برای عبور از ۲۵ میلیون شعبه تا سال ۲۰۲۶، هرگونه گسترش شبکه ارگانیک بیشتر کاهش خواهد یافت.
اساساً، رقابت شبکهای رو به کاهش است، اما در سطح خردهفروشی، ارائهدهندگان خدمات اینترنتی بریتانیا باید برای جذب مشتریان جدید در یک بازار راکد، هوشیار باشند.