خدمات ابری و مجازی‌سازی

فناوری اطلاعات

August 26, 2025
10:11 سه شنبه، 4ام شهریورماه 1404
کد خبر: 200246

زیرساخت ابری چگونه از فاجعه جلوگیری می‌کند؟

منبع: زومیت

شرکت آروان‌کلاد، راهکارهای خود برای حفظ پایداری سرویس‌ها در سه مرحله پیش، حین و پس از بحران را بر بستر زیرساخت ابری ارائه می‌دهد.

حادثه‌های غیرمنتظره و مخرب، از بلایای طبیعی و قطع برق گرفته تا حملات سایبری و خطای انسانی، می‌توانند روند خدمت‌رسانی کسب‌وکارهای امروزی را با آسیب‌های جدی مواجه کنند. این آسیب‌ها تاثیراتی مثل خطر از بین رفتن اطلاعات کاربران، قطع سرویس، از کار افتادن خدمات و بی‌اعتمادی مشتریان را به همراه دارند.

زیرساخت‌ ابری با امکاناتی نظیر نگهداری، پشتیبان‌گیری اطلاعات، بازیابی داده‌ها و کمک به مقابله با حملات، روش‌هایی مؤثر برای تداوم کسب‌وکارها در زمان بروز حادثه ارائه می‌دهد.

به این ترتیب، یک کسب‌وکار امروزی برای پایداری، علاوه‌ بر نیاز به سرعت شبکه یا سرور، باید به این پرسش پاسخ دهد که «آیا از معماری‌ مناسب روزهای حادثه استفاده می‌کند؟»

در تایید این موضوع، آمارها از مهاجرت ۷۰ درصدی کسب‌وکارها و صنایع مختلف دنیا به زیرساخت ابری تا سال ۲۰۳۰ حکایت دارند. در واقع، این کسب‌وکارها پیش از وقوع بحران، از امکانات زیرساخت ابری برای آمادگی در برابر حوادث بهره می‌برند.

۷۰ درصد از کسب‌وکارها و صنایع دنیا تا سال ۲۰۳۰ به زیرساخت ابری مهاجرت می‌کنند

بنابراین، استفاده از زیرساخت ابری بیش از آن که صرفاً با سودآوری و کاهش هزینه‌های عملیاتی تعریف شود، یک راهبرد بزرگ‌تر برای تداوم کسب‌وکار، اعتمادسازی مشتری، پایداری و در دسترس‌ بودن خدمات است.

گزارش‌های بسیاری درباره‌ی تاثیر زیرساخت ابری بر تداوم کسب‌وکارها وجود دارد؛ برای مثال، شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده‌‌ی زیرساخت ابری مانند آمازون (AWS) ادعا می‌کنند که می‌توانند تا ۹۹ درصد از داده‌های کاربران‌شان را در زمان حادثه حفظ کنند. اما پرسش مهم‌تر، چگونگی کارکرد زیرساخت ابری در پاسخ به این نیازهاست.

زیرساخت ابری آروان‌کلاد چطور به تداوم کسب‌وکارها در زمان حادثه کمک می‌کند؟
شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی زیرساخت ابری با واژه‌های «پایداری»، «امنیت»، «سرعت» و «بهبود تجربه‌ی کاربری» شناخته می‌شوند. آن‌ها با شبکه‌ای گسترده از پاپ‌سایت‌ها و دیتاسنترها، زیرساختی امن و پایدار را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند.

ابرها کمک می‌کنند تا کسب‌وکارها و کاربرانشان برای ارتباطات درون‌سازمانی و خدمات‌رسانی به مشتریان در روزهای حادثه در دسترس باقی بمانند و برای این پایداری، راه‌های مختلفی را پیش‌بینی کرده‌اند. ارائه‌دهندگان زیرساخت ابری به‌طور معمول در تمام محصولات خود یک راهکار برای روزهای حادثه ارائه می‌دهند.

محصولات آروان‌کلاد با امکان چندشهری (Multi-Region/Multi-Zone)، از طریق نگهداری نسخه‌های پشتیبان در موقعیت‌های جغرافیایی دیگر، از دست رفتن داده‌ها در یک Zone یا یک منطقه جغرافیایی را ناممکن می‌سازند. از سویی، ابزارهای تست و مانیتورینگ پیوسته (Active Health Check) در تمام محصولات، امکان بررسی و گزارش‌گیری از وضعیت سرویس‌ها را به کاربر می‌دهد.

Disaster Recovery آروان‌کلاد چه ویژگی‌هایی دارد؟

قابلیت Snapshot، امکان ذخیره‌ی لحظه‌ای از ماشین‌های مجازی و دیتابیس‌ها، یک راهکار دیگر برای روز مباداست. این ویژگی، نگهداری از نسخه‌های مختلف دیتابیس‌ را فراهم می‌کند. زیرساخت ابری در روزهای حادثه با روش‌های دفع حملات DDoS و خدمات فایروال سعی می‌کند جلوی آسیب‌ها و حملات را بگیرد. پس از وقوع حادثه نیز با استفاده از ابزارهای هوشمند و AI-Powered، فرایند بازیابی داده‌های احتمالی ازدست‌رفته را تسهیل می‌کند.

این ابزارها و راهکارها در تمام محصولات ابری، از سرور ابری و دیتابیس مدیریت‌شده گرفته تا سرویس ذخیره‌‌سازی ابری، پلتفرم VOD و کانتینر ابری، کارایی دارند. امکانات چند‌شهری، بازیابی اطلاعات و مقابله با حملات، جزئی از خدمات ثابت شرکت‌هایی مانند آروان‌کلاد است.

نکته‌ی مهم‌تر این است که زنجیره‌ی بازیابی پس از فاجعه (Disaster Recovery)، ضمن تضمین تداوم کسب‌وکار، با حذف هزینه‌های سنگین تامین و نگهداری زیرساخت‌های فیزیکی، صرفه‌ی اقتصادی قابل توجهی نیز به همراه دارد.

تداوم کسب‌وکار در سه مرحله: پیش، حین و پس از حادثه
این تداوم در سه مرحله‌ی پیش، در زمان حادثه و پس از آن با انواع محصولات و راهکارهای ابری امکان‎پذیر است که به‌شکل مراحل زیر است:

پیش از حادثه:
استفاده از Zone/Regionهای توزیع‌شده در محصولات ابری آروان برای ایجاد افزونگی در سرویس‌ها
راه اندازی سرویس در چند نقطه به کمک محصول سرور ابری با توزیع‌شدگی دیتاسنتر ها در سه نقطه در منطقه‌ی ایران، (سیمین، فروغ، بامداد)، یک نقطه در منطقه‌ی غرب ایران (شهریان) و یک نقطه در اروپا (گوته)
استفاده از محصول ذخیره‌سازی ابری برای پشتیبان‌گیری از داده‌های حساس: توزیع‌شدگی در سه نقطه‌ی جغرافیایی (بامداد، سیمین و شهریار)، دارای قابلیت همانندسازی و سینک دیتا در حالت Multi Zone و Multi Region، دارای قابلیت Object Lock برای جلوگیری از تغییرات ناخواسته و عمدی در فایل‌های پشتیبانی (مقاومت در برابر حملات Ransomware).
استفاده از سرویس دیتابیس ابری برای نگهداری دیتاها با قابلیت‌هایی مانند: پشتیبان‌گیری منظم از داده ها، امکان تعریف نود استند بای (Standby Node) برای جایگزینی سریع در زمان اختلال (High Availability)، دارای قابلیت بازیابی سریع پس از حادثه (Failover)، امکان ایجاد نسخه‌های ReadOnly در چند نقطه.
استفاده از سرویس CaaS (Container As A Service) به صورت Multi Zone

در زمان حادثه:
دفع حملات و ترافیک‌های مشکوک به کمک DDoS Protection و WAF
امکان استفاده از Load Balancer و Active Health Check برای شناسایی اختلال و انتقال ترافیک کاربران به نقاط جایگزین
رمزنگاری، کنترل دسترسی و ابزارهای بررسی انطباق برای محافظت از اطلاعات حساس در طول فرایند DR
راهکارهای درون‌سازمانی Self-Hosted Applications و سرویس‌های عمومی برای زمان حادثه مانند: سرویس DNS عمومی آروان، آروان‌درایو برای ذخیره‌سازی و اشتراک فایل، میرور کتابخانه‌ها و توزیع‌های لینوکسی آروان
امکان استفاده از اپلیکیشن‌های آماده‌ی نصب برای ارتباطات داخلی و سرویس‌های جایگزین: نکست‌کلاد، مترموست برای گفت‌وگوی سازمانی (one click)، متابیس برای BI و غیره.

پس از حادثه:
استفاده از ابزارهای اتوماتیک و API-Based برای بازیابی سریع سرویس‌ها.
سرویس CDN آروان برای بهبود پایداری: سرویس توزیع بار (Load Balancer)، توزیع بار جغرافیایی (Geo Load Balancer) و مانیتورینگ وضعیت (Active Health Check) آروان‌کلاد این امکان را فراهم می‌کنند تا در وضعیت حادثه، ترافیک کاربران داخلی و خارجی به‌طور هوشمند بین سرورها توزیع شود. در وضعیت بروز اختلال در دیتاسنترها، قابلیت Active Health Check به‌طور خودکار سرورهای مشکل‌دار را از مدار خارج کرده و ترافیک را به سرورهای سالم هدایت می‌کند. همچنین، قابلیت Passive Health Check این امکان را فراهم می‌آورد که در حالت بروز خطا، ترافیک به سرورهای متفاوتی ارسال شود.
زیرساخت توزیع‌شده DNS: آروان‌کلاد با ارائه‌ی زیرساخت DNS ابری و توزیع‌شده، امکان پاسخ‌دهی به درخواست‌های DNS کاربران از نقاط مختلف جهان را فراهم می‌کند. در وضعیت بروز اختلال یا حادثه در یک نقطه، آروان می‌تواند از دیگر نقطه‌ها به درخواست‌های کاربران پاسخ دهد. همچنین، کاربران می‌توانند از رکوردهای DNS موجود روی آروان پشتیبان‌گیری کرده تا در زمان ضروری از آن‌ها استفاده کنند.
فضای ذخیره‌سازی ابری (Object Storage): این محصول، فضایی امن و انعطاف‌پذیر است که در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف میزبانی می‌شود. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند داده‌های خود را به‌شکل توزیع‌شده نگه دارند و از وقوع نقطه شکست واحد (Single Point Of Failure) جلوگیری کنند.
چند ناحیه‌ای (Multi-Zone): در هر منطقه جغرافیایی، چندین «زون» یا ناحیه‌ی در دسترس (Availability Zone) مستقل از هم وجود دارند. یک سرویس ابری می‌تواند به‌شکل خودکار فایل‌‌ها و محتوای خود را بین این زون‌ها توزیع کند که این راهکار به تداوم کسب‌وکار در روزهای حادثه کمک شایانی می‌کند.
همانندسازی بین منطقه‌ها (Cross-Region Replication): برای داده‌هایی با اهمیت بالا، امکان تکثیر خودکار آبجکت‌ها بین ریجن‌های مختلف وجود دارد. برای نمونه، اگر فایلی در ریجن A آپلود شود، به‌شکل خودکار به ریجن B هم منتقل می‌شود. این امکان ضمن محافظت در برابر حوادث فیزیکی شدید، زمان بازیابی را کاهش می‌دهد و به بهبود تجربه‌ی کاربر از لحاظ Latency در نقاط مختلف منجر می‌شود.
قابلیت Object Lock: این قابلیت که به نام Immutable Object هم شناخته می‌شود، امکان قفل کردن داده‌ها برای مدت زمان مشخص را فراهم می‌کند و از حذف یا تغییر ناخواسته داده‌ها جلوگیری می‌کند. این ویژگی با الزامات قانونی و نظارتی (Compliance) منطبق است و در برابر باج‌افزار و نفوذگرها مقاومت بالایی دارد.
سیستم آنتی‌ویروس چندگانه (Multi-AV): فضای ابری قابلیت اسکن خودکار فایل‌ها را در هنگام آپلود با چند آنتی‌ویروس مختلف فراهم می‌کند. این سیستم‌ها به‌طور خودکار فایل‌ها را از نظر وجود بدافزار، ویروس یا محتوای مخرب بررسی می‌کنند.

مفهوم Business Continuity از زندگی دیجیتال مراقبت می‌کند
آمارهای رسمی و غیررسمی بسیاری از خسارت‌های چند میلیون دلاری به کسب‌وکارها در رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی حکایت دارند. با این همه، این وضعیت در زندگی امروز ما شکل متفاوتی گرفته و فقط یک اتفاق تجاری نیست.

وابستگی دیجیتال فقط در زنجیره تولید کسب‌وکارهای آنلاین نیست و مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی هم از قطعی یا کندی سرویس آسیب می‌بینند

در جهانی که بدیهی‌ترین محصولات روزمره‌مان را با کمک ابزارهای فناورانه خریداری می‌کنیم، دیگر نمی‌توان گفت که حفظ یک کسب‌وکار فقط به خود آن صنعت نفع می‌رساند. مسئله بسیار بزرگ‌تر است و هر بخشی از این زنجیره‌ی تجارت الکترونیک که آسیب ببیند، در واقع یک شبکه‌ی ارتباطی بزرگ‌تر را دچار اختلال کرده است.

شاید پس از انقلاب صنعتی چهارم بود که به‌شکل عمیقی روشن شد وابستگی دیجیتال فقط در زنجیره‌ی تولید کسب‌وکارهای آنلاین نیست و مردم به‌عنوان مصرف‌کننده‌ی نهایی نیز در هر قطعی سرویس یا کندی، آسیب می‌بینند.

در این وضعیت بود که گزاره‌ی «تداوم کسب‌وکارها در حادثه» (Business Continuity) اهمیتی دوچندان یافت. این گزاره پاسخی به یک دغدغه‌ی زیستی و برای سرپا نگه داشتن نه فقط یک کسب‌وکار، که زندگی روزمره‌ی شهروندان یک جامعه است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.