تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 2, 2025
13:49 سه شنبه، 11ام شهریورماه 1404
کد خبر: 200782

مدیرعامل مگفا: ناتوانی در تجاری‌سازی ایده‌ها، دره مرگ فناوری است

حسین مهویدی مدیرعامل مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا)، ناتوانی در تجاری‌سازی ایده‌ها را دره مرگ فناوری‌ها می‌داند. او معتقد است ضعف اصلی ایده‌های اولیه استارت‌آپ‌ها در تجاری‌سازی آنهاست و مگفا می‌خواهد واسط بین شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش دولتی باشد تا گره‌ای از فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی ایران باز کند.

حسین مهویدی مدیرعامل مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا)، در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد به توضیح فعالیت‌های مگفا پرداخت و گفت: ایجاد زیرساخت‌های IoT، دامداری،کشاورزی هوشمند، هوشمندسازی صنایع و معادن از بخش‌هایی است که مگفا روی آن تمرکز کرده‌ است.

مهویدی در ادامه به تاریخچه مختصری از مگفا هم اشاره کرد و گفت: وظیفه‌ مشارکت با بخش خصوصی، دانش‌بنیان‌ها و ایجاد SMEهای پیشرو و تخصصی در حوزه‌های مختلف فناوری از دهه ۸۰ بر عهده ما گذاشته شده است. چون در واقع در بخش خصوصی همیشه خلاقیت ایده و فکر زیادی وجود دارد و نیاز به سرمایه است که می‌تواند آنها را احیا کند.

مهویدی یکی از بیزینس‌لاین‌های جدی مگفا از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ را توسعه سامانه‌های دولتی دانست و ادامه داد: زیرساخت سامانه اینماد را فراهم کردیم. سامانه‌های دولت الکترونیکی و سامانه‌های حساس حاکمیتی مثل اینماد، توانیران، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی بازرگانی، تاپ و از سال ۱۴۰۱ سامانه تجارت بر عهده ما گذاشته شد. ساخت و توسعه سامانه‌های دولت الکترونیکی را آغاز کردیم و کارهای پشتیبانی آن را نیز انجام دادیم.‌ البته متولی اصلی اینماد تتا است و اینماد برای ما ماموریتی از طرف صمت بود.

طبق گفته مهویدی حالا اینترنت اشیا و هوشمندسازی هم از بیزینس‌لاین‌های مهم مگفاست. او در این باره تشریح کرد: دنیا به سمت تغییر پیش می‌رود و ما هم باید مطابق با آن حرکت می‌کردیم. ایران حالا ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان دارد که بیش از دو هزارتا از این شرکت‌ها در حوزه اینترنت و فناوری فعالیت می‌کنند و ما هم به شرکت‌ها کمک می‌کنیم تا در مسیر تجاری‌سازی شکست نخورند و بتوانند در حوزه توسعه بازار و انعقاد قرارداد با مشتریان موفقیت کسب کنند. مگفا طی این مدت توانسته است با برخی از صنایع و معادن بزرگ کشور قراردادهایی در زمینه هوشمندسازی صنایع و معادن منعقد و بخش‌هایی از این پروژه‌ها را به شرکت‌های دانش‌بنیان برون‌سپاری کند.

تجاری‌سازی ایده‌ها
او در ادامه به چالش تجاری‌سازی ایده‌ها اشاره کرد و افزود:‌ وقتی ایده نتواند تجاری‌سازی شود شرکت‌ها به طور حتم به مشکل برمی‌خورند. اینجاست که مگفا می‌تواند حلقه مفقوده را کامل کند. ما حالا اقدام به شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف کرده و نقش راهبری پروژه‌ها را بر عهده گرفته‌ایم.. پروژه هوشمندسازی نیاز به اعتماد دارد و بخش دولتی می‌تواند تضمین این موفقیت باشد. اگر ما بتوانیم دستاوردها را به معادن برسانیم و معادن را هوشمند کنیم یعنی برنده‌ایم. ممکن است پروژه‌ها از همان ابتدا سودده نباشند اما وقتی طعم شیرین فناوری به مذاق صنایع سنگین و معادن خوش بیاید همه به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کنند. ما یک شرکت دولتی هستیم که مثل خصوصی‌ها باید کار کنیم و بودجه و ردیف دولتی نداریم به همین خاطر پابه‌پای بخش خصوصی می‌توانیم خلاقانه و همراه حرکت کنیم. در حوزه پلتفرمی هم خوب ظاهر شده‌ایم و می‌توانیم سرویس بهتری در صنعت عرضه کنیم.

مهویدی همچنین در پاسخ به پیوست درباره بحران نگهداشت نیروی انسانی در شرکت‌های دولتی گفت: متاسفانه سازمان برنامه و بودجه هم تا کنون نتوانسته این مشکل را برای ما و سایر شرکت‌های دولتی حل کند. نیروهای متخصص ما هم مثل بسیاری از شرکت‌های دولتی، در زمینه حقوق و مزایا اعتراض دارند و ما امکان تأمین برخی از این خواسته‌ها را بر اساس برنامه بودجه نداریم و همین عامل باعث خروج آنها شده و از دهه ۸۰ تا کنون ۳ هزار نفر از نیروهایمان را در مگفا با چنین مشکلاتی از دست داده‌ایم. اگر در گذشته نیروهای ما به شرکت‌های ایرانی بزرگ‌تر مثل ایرانسل، همراه اول، دیجی‌کالا یا اسنپ می‌رفتند، امروز بسیاری از این نیروها به کشورهای جنوب خلیج فارس مهاجرت می‌کنند.

مدیرعامل مگفا در ادامه نشست به پروژه‌های جدید این شرکت اشاره کرد و توضیح داد: سامانه نوسازی خودروهای حمل‌ونقل کشور از جمله طرح‌های بزرگی است که به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. او همچنین از آغاز پروژه هوشمندسازی ۳۸ فرودگاه کشور با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان و کارفرمایی شرکت فرودگاه‌ها خبر داد و تاکید کرد این شرکت دنبال رقابت با بخش خصوصی نیست بلکه در پی هم‌افزایی با شرکت‌های دانش‌بنیان است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.